The Solution-Focused Approach in Practice
General data
Course ID: | 380-SS1-2XICH |
Erasmus code / ISCED: |
05.001
|
Course title: | The Solution-Focused Approach in Practice |
Name in Polish: | Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach - trening |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) 2rok 1st. PS stac. sem letni |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z modelem terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, którego istotą jest koncentracja na zasobach klienta i rozwiązaniach, a nie na problemach. W trakcie zajęć studenci nabędą umiejętności dotyczące wyznaczania celów dostosowanych do potrzeb klientów, zapoznają się z charakterystyczną dla TSR-u wizją człowieka oraz specyficznym sposobem myślenia zarówno na temat natury problemów ludzkich, jak i przede wszystkim skutecznego sposobu pomagania. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - do wyboru (M_5) Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia, pedagogika, psychologia Rok studiów/semestr: II rok I° Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej, pedagogiki i psychologii społecznej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady, praca w grupach, warsztaty, metody aktywizujące Punkty ETCS: 3 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 15 godzin Udział w ćwiczeniach – 15 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godzin Razem: 40 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie i prezentacja projektu) – 20 godzin Razem: 40 godzin Łącznie: 80 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS o charakterze praktycznym: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS |
Bibliography: |
(in Polish) Berg I.K., Miller S.., Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu. Pomaganie osobom z problemem alkoholowym, Galaktyka, Łódź 2000. Cade B., O'Hanlon W., Stopem po terapii krótkoterminowej, Zysk i S-ka, Poznań 1996. De Jong, P., Berg, I.K., Rozmowy o rozwiązaniach. Ćwiczenia dla studentów, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007. De Jong, P., Berg, I.K., Rozmowy o rozwiązaniach. Podręcznik + DVD, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007. De Jong, P., Berg, I.K., Rozmowy o rozwiązaniach. Podręcznik dla trenerów, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007. Dolan Y., Jeden mały krok do szczęśliwego życia. Jak odnaleźć swoje prawdziwe ja, Jacek Santorski & Co, Warszawa 2004. Kienhuis J., Świtek T. (red.), Klient ekspertem. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach i jego zastosowanie w Polsce, Instytut Socjologii UJ, Fontys University, Kraków 2007. Milner J., O'Byrne P., Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania, Zysk i S-ka, Poznań 2007. Nelson T.S. (red.), Edukacja i szkolenie w krótkoterminowej terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007. Sharry J., Madden B., Darmody M., W poszukiwaniu rozwiązania. Przewodnik po terapii krótkoterminowej, Galaktyka, Łódź 2007. Szczepkowski J., Terapia młodzieży z problemem narkotykowym. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2007. Świtek T., Ścieżki rozwiązań, Księgarnia Akademicka, 2009. |
Learning outcomes: |
(in Polish) KA6_WG4 jest wyposażony w wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych KA6_WG8 zna mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi; rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi; rozróżnia rodzaje i funkcje różnic indywidualnych w zakresie działania jednostki KA6_WK5 ma wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo –wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych generujących zmiany struktur społecznych KA6_UW1 potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnychosób i instytucji KA6_UO4 potrafi nawiązać kontakt z klientem oraz skutecznie motywować go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów KA6_KK2 jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących postrzegania i rozumienia osób o odmiennym położeniu społecznym KA6_KO2 potrafi wspomagać rozwój człowieka przez wyzwalanie jego własnych sił rozwojowych oraz możliwości; potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podczas wykładów i ćwiczeń omawiane są treści przedmiotowe z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych, dyskusji, prelekcji, pracy zespołowej, konsultacji. Forma zaliczenia przedmiotu (ćwiczenia): • pisemna praca (prezentacje zespołowe) na temat wybranych zagadnień, wykonanie zadań do modułów oraz aktywność podczas zajęć • uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) Forma zaliczenia przedmiotu (wykłady): • pisemna praca, kolokwium, wykonanie zadań do modułów oraz aktywność podczas zajęć • uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) |
Copyright by University of Bialystok.