Teoria i praktyka całożyciowego uczenia się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-3XGUL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria i praktyka całożyciowego uczenia się |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3rok 1st. PS stac. sem letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Przedstawienie wiedzy dotyczącej teorii i praktyki całożyciowego uczenia się. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przekazanie wiedzy na temat edukacji ustawicznej w Polsce na tle zaleceń Komisji Europejskiej. Omówienie teorii dotyczących potrzeb, motywacji, stylów uczenia się ludzi w ciągu całego życia. Charakterystyka aktualnych tendencji w realizacji idei edukacji ustawicznej w wybranych krajach. Uświadomienie znaczenia samokształcenia, biograficzności i polityki oświatowej dla całożyciowego uczenia się. Charakterystyka struktur organizacyjnych i ich roli w modernizacji i innowacji określonych dziedzin edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych w perspektywie edukacji całożyciowej. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - fakultatywne Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne Rok studiów/semestr - 3 rok, 1 stopień, Praca Socjalna, sem. letni Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza z zakresu socjologii, filozofii społecznej, polityki społecznej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykład Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 30 godz. + konsultacje 20h – 2 pkt. ECTS; przygotowanie do zaliczenia – 25 h – 1 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia oraz konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie, np. w ramach przygotowywania pracy zaliczeniowej) - 50 h, 2 pkt ECTS b) o charakterze praktycznym - 25 h, 1 pkt ECTS |
Literatura: |
1. Cęcelek G., Kształcenie i doskonalenie dorosłych w zmieniającej się rzeczywistości, Edukacja Dorosłych 2005 nr 4 2. Chmielecka M., Ewolucja teorii transformatywnego uczenia się, Edukacja ustawiczna Dorosłych 4/2019 3. Czerniawska O., Permanentna edukacja jako zadanie starości w XXI wieku, Edukacja Dorosłych 2003 nr 2 4. Czerwiński K., Synergiczna koegzystencja edukacji dorosłych i społeczeństwa obywatelskiego - potrzeby, możliwości, warunki [w:] Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Toruń 2019 5. Dubas E., Rozwój jako kategoria pojęciowa andragogiki, Edukacja Dorosłych 1987 nr 10 6. Faure E., Uczyć się, aby być, Warszawa 1975 7. Góralska R., Biała Księga Komisji Europejskiej: Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, (w:) Kruszewski Z., Modernizacja edukacji i projekty międzynarodowe, Płock 2008 8. Kazimierska I, Lachowicz I., Piotrowska L., Uczenie się dorosłych- cykl Kolba, ORE, Warszawa 2014 9. Komisja Europejska, „Edukacja: jest w niej ukryty skarb”, Warszawa 1998 10. Komisja Europejska, Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, tłum. K. Pachniak, R. Piotrowski, wyd. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 1997 11. Kruszelnicki W., Znaczenie teorii krytycznej dla uczenia się i nauczania dorosłych. Edukacja Dorosłych, 2(73), 2015 12. Lengrand P., Obszary permanentnej samoedukacji, Warszawa 1995 13. Maniak G., Kształcenie przez całe życie – idea i realizacja polska na tle Unii Europejskiej. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 2015 14. Memorandum dotyczące kształcenia ustawicznego. Dokument roboczy Komisji Europejskiej. Bruksela 2000 15. Muszyński M., Teoria uczenia się egzystencjalnego Petera Jarvisa, Edukacja Dorosłych 2013, nr 1 16. Solarczyk – Ambrozik E., (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej. Poznań 2013 17. Stopińska-Pająk A., Polskie tradycje instytucji edukacji dorosłych w kontekście uczenia się całożyciowego, Rocznik Andragogiczny t. 22 (2015) 18. Szarota Z., Priorytety i funkcje społeczne edukacji w dorosłości – perspektywa Celów Zrównoważonego Rozwoju UNESCO 2030, „e-mentor” 2019, nr 1(78), s. 46–53 19. Talaga S., Dyrcz M., Lubińska-Żądło B, Kiełtyka A., Jakość życia osób starszych uczestniczących w zajęciach uniwersytetu trzeciego wieku. Studia Socialia Cracoviensia 2018 nr 1 20. Wroczyński R., Edukacja permanentna, Warszawa 1973 |
Efekty uczenia się: |
KA6_KK1 - monitoruje przebieg i efekty własnych działań i innych oraz poddaje je ocenie z perspektywy profesjonalnej pracy socjalnej KA6_KO2 - potrafi wspomagać rozwój człowieka przez wyzwalanie jego własnych sił rozwojowych oraz możliwości; potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej KA6_KR2 - ma przekonanie o wadze profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków; poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0 - 51%) z testu z zakresu realizowanych treści na wykładach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Czykier | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Czykier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.