University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Working Methods in Open Environment

General data

Course ID: 380-ZS1-3GOC
Erasmus code / ISCED: 05.001 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Working Methods in Open Environment
Name in Polish: Warsztaty pracy w środowisku otwartym
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 3 rok 1st. RES stac. sem. zimowy
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Requirements:

General Psychology 380-OS1-1PSO
General Sociology 380-OS1-1GJF
Social Pedagogy 0800-S1-2YPSP

Prerequisites:

General Psychology 380-OS1-1PSO
General Sociology 380-OS1-1GJF
Social Pedagogy 0800-S1-2YPSP

Prerequisites (description):

(in Polish) Podstawowa znajomość pedagogiki resocjalizacyjnej, diagnozy pedagogicznej i resocjalizacyjnej, metodyki wychowania w warunkach otwartych z uwzględnieniem metody case-worku, współczesnych programów profilaktycznych, prawnych podstaw resocjalizacji.


Umiejętność konstruowania zróżnicowanych programów wychowawczych i profilaktycznych.

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z warsztatem pracy (wychowawcy, pedagoga, kuratora sądowego, streetworkera) w środowisku otwartym.

Wyjaśnienie celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji nieletnich w środowisku otwartym.

Zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku otwartym.

Przygotowanie do samodzielnego konstruowania i realizacji projektów resocjalizacyjnych w środowisku otwartym.

Full description: (in Polish)

Nazwa kierunku studiów:Pedagogika resocjalizacyjna

Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Studia stacjonarne

Język przedmiotu Język polski

Rodzaj przedmiotu Specjalnościowy

Rok studiów /semestr III rok I stopnia/ semestr piąty

Wymagania wstępne -z najomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika społeczna, socjologia ogólna, psychologia ogólna.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia - 30

Liczba punktów ECTS: 2

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

- udział w ćwiczeniach 30 h

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 h

Razem: 35 godzin

Samodzielna praca studenta:

- przygotowanie i realizacja projektu 15 h

Razem: 15 godzin

Wskaźniki ilościowe:

OGÓŁEM: 50 godzin: 25 (1ECTS)= = 2 ECTS

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

A. Jaworska, Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009.

D. Rybczyńska, Ciągłość, zmiana i resocjalizacja, Impuls, Chorzów 2003

I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1986.

A.Paszkiewicz, Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2006

Z. Ostrihanska, A. Greczuszkin, Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2005

M. Misztal, Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa 2013.

A. Bałandynowicz, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2007.

E. Bielecka (red.),Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca:

A. Gulczyńska, Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej” , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.

M. Kuć., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011.

R. Opora, Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Gdańsk 2006.

A. Paszkiewicz, Wychowanie resocjalizujące w środowisku otwartym- zarys teorii, Białystok 2005.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

K_W06 Ma podstawową wiedzę o rodzajach i specyfice więzi społecznych w środowiskach otwartych i o rządzących nimi prawidłowościach .

K_W16 Ma elementarną wiedzę o metodyce pracy w środowisku otwartym. Ma elementarną wiedzę o procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności resocjalizacyjnej w środowisku otwartym.

K_U09 Potrafi ocenić i wybrać odpowiednie metody do pracy w środowisku otwartym z młodzieżą zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym i z młodzieżą nieprzystosowaną.

K_U13 Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role. Umie przyjmować i wyznaczać zadania. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku otwartym.

K_K03 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna.

Ocenianie ciągłe.

Zaliczenie na ocenę.

Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie i realizacja projektu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)