Algebra
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-FG1-1AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0533) Fizyka
|
Nazwa przedmiotu: | Algebra |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Wstęp do matematyki 0900-FG1-1WDM |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie i przyswojenie sobie Wstępu do Matematyki, którego dużą część stanowi geometria analityczna i na którym wprowadzane są liczby zespolone, bardzo ułatwia osiągnięcie efektów kształcenia z przedmiotu Algebra. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu nabycie i utrwalenie podstawowej wiedzy na temat liczb zespolonych,wektorów i macierzy, z akcentem na zastosowania w fizyce i geometrii. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł 2: Narzędzia matematyki) Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina: nauki fizyczne, matematyka. Specjalność, poziom kształcenia : fizyka gier komputerowych i robotów, studia pierwszego stopnia Rok studiów/semestr: 1. rok/2. semestr Wymagania wstępne: Wstęp do matematyki. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 15 godz, konwersatorium - 45 godz., laboratorium - 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań (także przy użyciu komputera), dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (15 godz.), udział w konwersatorium (45 godz.), udział w laboratorium (15 godz.), udział w konsultacjach (15 godz.), praca własna w domu i przygotowanie się do zaliczeń/egzaminu (60 godz.). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 4.8 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 0.6 ECTS. Zakres tematów: 1. Liczby zespolone i ich własności. 2. Wektory i macierze. Wyznacznik. 3. Układy równań liniowych. 4. Przestrzenie liniowe. 5. Odwzorowania liniowe i ich macierze. 6. Wektory i wartości własne. Diagonalizacja macierzy. 7. Przestrzenie euklidesowe i unitarne. |
Literatura: |
T.Jurlewicz, M.Gewert, Z.Skoczylas: Algebra liniowa (cykl pomocy naukowych)., Wrocław 2000. |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Poznaje podstawowy aparat matematyczny liczb zespolonych i algebry liniowej, niezbędny do dalszego studiowania fizyki. 2. Zdobywa sprawność rachunkową i umiejętność stosowania wektorów i macierzy do stawiania oraz rozwiązywania problemów fizyki i dyscyplin pokrewnych. 3. Posługuje się językiem matematycznym do opisu rzeczywistości fizycznej. 4. Posiada sprawność rachunkową w zakresie rachunku liczb zespolonych, wektorów i macierzy. 5. Orientuje się w zagadnieniach algebry wyższej mających znaczenie dla dalszego studiowania fizyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma wykładu: standardowa. Studenci są stymulowani do zadawania pytań i dyskusji. Na ćwiczeniach rozwiązywane są zadania, w czasie zajęć laboratoryjnych - przy użyciu komputera. Studenci stymulowani są do dyskusji wyników i samodzielnej pracy w domu. Ocena z ćwiczeń jest wystawiana jest na podstawie wyników kolokwiów oraz aktywności na zajęciach. Po zakończeniu kształcenia z przedmiotu Algebra odbywa się egzamin pisemny z zestawem licznych krótkich zadań i problemów. Ewentualny egzamin ustny służy do wyjaśnienia wątpliwości lub poprawy oceny uzyskanej z egzaminu pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.