Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grafika komputerowa 2D

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 390-FG1-1GK2D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Grafika komputerowa 2D
Jednostka: Wydział Fizyki
Grupy: fizyka gier komputerowych 1 rok I stopień sem. letni 2024/2025
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Narzędzia komputerowe 0900-FX1-1NKO

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zapoznanie z podstawami tworzenia i obróbki dwuwymiarowej grafiki rastrowej (edycja obrazu i narzędzia edycji) i wektorowej (tworzenie obrazów wektorowych, wektoryzacja, edycja). Tworzenie animacji 2D.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki matematyczne, informatyka

Moduł: narzędzia informatyki

Rok studiów/semestr: 1 rok / 2 semestr

Wymagania wstępne: podstawy obsługi komputera z systemem Windows/Linux

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: laboratorium 30 godz.

Metody dydaktyczne: prezentacja, dyskusja, zajęcia praktyczne, konsultacje, praca własna studenta w domu

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratorium (30 godz.), praca własna w domu (30 godz.)

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 2 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 2 ECTS

Program zajęć:

Grafika rastrowa

1. Podstawowe narzędzia rysunkowe w grafice rastrowej.

2. Ścieżki i teksty.

3. Edycja zdjęć

4. Tworzenie fotomontaży i kolaży.

5. Zastosowania wybranych filtrów i efektów.

6. Panoramy i zdjęcia w technice HDR.

Grafika wektorowa

1. Dodawanie i edycja obiektów.

2. Dodawanie i edycja ścieżek.

3. Dodawanie obiektów tekstowych i 3D.

4. Zastosowanie filtrów.

5. Trasowanie grafiki rastrowej.

Animacja 2D:

Animacja obiektu z wykorzystaniem ramek kluczowych (obrót, przesunięcie, zmiana rozmiaru, koloru i przezroczystości).

Literatura:

[1] P. Davis, "GIMP", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2000

[2] M. J. Hammel, "GIMP: kreatywne techniki dla fotografów i grafików", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

[3] W. Gajda, "GIMP: praktyczne projekty", wyd. 3, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015

[4] K. Cieśla, "Inkscape. Podstawowa obsługa programu", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

[5] A. Toamszewska, "Inkscape. Ćwiczenia praktyczne", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2009

[6] Źródło internetowe: http://dragonbones.com

[7] Dokumentacja programu krita: https://docs.krita.org/pl/user_manual.html

Efekty uczenia się:

Student potrafi:

- KP6_UU1: uczyć się samodzielnie,

- KP6_UO1: organizować pracę własną oraz zespołu.

Student jest gotów do:

- KP6_KK1: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści,

- KP6_KO2: do zapoznawania się z literaturą naukową i popularnonaukową w celu pogłębiania i poszerzania wiedzy, z uwzględnieniem zagrożeń przy pozyskiwaniu informacji z niezweryfikowanych źródeł, w tym z Internetu,

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest wykonanie prac domowych oraz obecność i praca na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Jurgielewicz
Prowadzący grup: Maciej Jurgielewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Narzędzia komputerowe 0900-FX1-1NKO

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zapoznanie z podstawami tworzenia i obróbki dwuwymiarowej grafiki rastrowej (edycja obrazu i narzędzia edycji) i wektorowej (tworzenie obrazów wektorowych, wektoryzacja, edycja). Tworzenie animacji 2D.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki matematyczne, informatyka

Moduł: narzędzia informatyki

Rok studiów/semestr: 1 rok / 2 semestr

Wymagania wstępne: podstawy obsługi komputera z systemem Windows/Linux

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: laboratorium 30 godz.

Metody dydaktyczne: prezentacja, dyskusja, zajęcia praktyczne, konsultacje, praca własna studenta w domu

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratorium (30 godz.), praca własna w domu (30 godz.)

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 2 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 2 ECTS

Program zajęć:

Grafika rastrowa

1. Podstawowe narzędzia rysunkowe w grafice rastrowej.

2. Ścieżki i teksty.

3. Edycja zdjęć

4. Tworzenie fotomontaży i kolaży.

5. Zastosowania wybranych filtrów i efektów.

6. Panoramy i zdjęcia w technice HDR.

Grafika wektorowa

1. Dodawanie i edycja obiektów.

2. Dodawanie i edycja ścieżek.

3. Dodawanie obiektów tekstowych i 3D.

4. Zastosowanie filtrów.

5. Trasowanie grafiki rastrowej.

Animacja 2D:

Animacja obiektu z wykorzystaniem ramek kluczowych (obrót, przesunięcie, zmiana rozmiaru, koloru i przezroczystości).

Literatura:

[1] P. Davis, "GIMP", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2000

[2] M. J. Hammel, "GIMP: kreatywne techniki dla fotografów i grafików", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

[3] W. Gajda, "GIMP: praktyczne projekty", wyd. 3, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015

[4] K. Cieśla, "Inkscape. Podstawowa obsługa programu", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

[5] A. Toamszewska, "Inkscape. Ćwiczenia praktyczne", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2009

[6] Źródło internetowe: http://dragonbones.com

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Jurgielewicz
Prowadzący grup: Maciej Jurgielewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Narzędzia komputerowe 0900-FX1-1NKO

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zapoznanie z podstawami tworzenia i obróbki dwuwymiarowej grafiki rastrowej (edycja obrazu i narzędzia edycji) i wektorowej (tworzenie obrazów wektorowych, wektoryzacja, edycja). Tworzenie animacji 2D.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki matematyczne, informatyka

Moduł: narzędzia informatyki

Rok studiów/semestr: 1 rok / 2 semestr

Wymagania wstępne: podstawy obsługi komputera z systemem Windows/Linux

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: laboratorium 30 godz.

Metody dydaktyczne: prezentacja, dyskusja, zajęcia praktyczne, konsultacje, praca własna studenta w domu

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratorium (30 godz.), praca własna w domu (30 godz.)

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 2 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 2 ECTS

Program zajęć:

Grafika rastrowa

1. Podstawowe narzędzia rysunkowe w grafice rastrowej.

2. Ścieżki i teksty.

3. Edycja zdjęć

4. Tworzenie fotomontaży i kolaży.

5. Zastosowania wybranych filtrów i efektów.

6. Panoramy i zdjęcia w technice HDR.

Grafika wektorowa

1. Dodawanie i edycja obiektów.

2. Dodawanie i edycja ścieżek.

3. Dodawanie obiektów tekstowych i 3D.

4. Zastosowanie filtrów.

5. Trasowanie grafiki rastrowej.

Animacja 2D:

Animacja obiektu z wykorzystaniem ramek kluczowych (obrót, przesunięcie, zmiana rozmiaru, koloru i przezroczystości).

Literatura:

[1] P. Davis, "GIMP", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2000

[2] M. J. Hammel, "GIMP: kreatywne techniki dla fotografów i grafików", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

[3] W. Gajda, "GIMP: praktyczne projekty", wyd. 3, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015

[4] K. Cieśla, "Inkscape. Podstawowa obsługa programu", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

[5] A. Toamszewska, "Inkscape. Ćwiczenia praktyczne", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2009

[6] Źródło internetowe: http://dragonbones.com

[7] Dokumentacja programu krita: https://docs.krita.org/pl/user_manual.html

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)