University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

2D Raster and Vector Graphics

General data

Course ID: 390-FG1-1GK2D
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: 2D Raster and Vector Graphics
Name in Polish: Grafika komputerowa 2D
Organizational unit: Faculty of Physics
Course groups: (in Polish) fizyka gier komputerowych 1 rok I stopień sem. letni 2024/2025
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

(in Polish) kierunkowe
obligatory courses

Requirements:

Computer Tools 0900-FX1-1NKO

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Zapoznanie z podstawami tworzenia i obróbki dwuwymiarowej grafiki rastrowej (edycja obrazu i narzędzia edycji) i wektorowej (tworzenie obrazów wektorowych, wektoryzacja, edycja). Tworzenie animacji 2D.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki matematyczne, informatyka

Moduł: narzędzia informatyki

Rok studiów/semestr: 1 rok / 2 semestr

Wymagania wstępne: podstawy obsługi komputera z systemem Windows/Linux

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: laboratorium 30 godz.

Metody dydaktyczne: prezentacja, dyskusja, zajęcia praktyczne, konsultacje, praca własna studenta w domu

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratorium (30 godz.), praca własna w domu (30 godz.)

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 2 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 2 ECTS

Program zajęć:

Grafika rastrowa

1. Podstawowe narzędzia rysunkowe w grafice rastrowej.

2. Ścieżki i teksty.

3. Edycja zdjęć

4. Tworzenie fotomontaży i kolaży.

5. Zastosowania wybranych filtrów i efektów.

6. Panoramy i zdjęcia w technice HDR.

Grafika wektorowa

1. Dodawanie i edycja obiektów.

2. Dodawanie i edycja ścieżek.

3. Dodawanie obiektów tekstowych i 3D.

4. Zastosowanie filtrów.

5. Trasowanie grafiki rastrowej.

Animacja 2D:

Animacja obiektu z wykorzystaniem ramek kluczowych (obrót, przesunięcie, zmiana rozmiaru, koloru i przezroczystości).

Bibliography: (in Polish)

[1] P. Davis, "GIMP", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2000

[2] M. J. Hammel, "GIMP: kreatywne techniki dla fotografów i grafików", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

[3] W. Gajda, "GIMP: praktyczne projekty", wyd. 3, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015

[4] K. Cieśla, "Inkscape. Podstawowa obsługa programu", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

[5] A. Toamszewska, "Inkscape. Ćwiczenia praktyczne", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2009

[6] Źródło internetowe: http://dragonbones.com

[7] Dokumentacja programu krita: https://docs.krita.org/pl/user_manual.html

Learning outcomes: (in Polish)

Student potrafi:

- KP6_UU1: uczyć się samodzielnie,

- KP6_UO1: organizować pracę własną oraz zespołu.

Student jest gotów do:

- KP6_KK1: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści,

- KP6_KO2: do zapoznawania się z literaturą naukową i popularnonaukową w celu pogłębiania i poszerzania wiedzy, z uwzględnieniem zagrożeń przy pozyskiwaniu informacji z niezweryfikowanych źródeł, w tym z Internetu,

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczenia jest wykonanie prac domowych oraz obecność i praca na zajęciach.

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Maciej Jurgielewicz
Group instructors: Maciej Jurgielewicz
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Laboratory - Grading
Type of course:

(in Polish) kierunkowe

Requirements:

Computer Tools 0900-FX1-1NKO

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Zapoznanie z podstawami tworzenia i obróbki dwuwymiarowej grafiki rastrowej (edycja obrazu i narzędzia edycji) i wektorowej (tworzenie obrazów wektorowych, wektoryzacja, edycja). Tworzenie animacji 2D.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki matematyczne, informatyka

Moduł: narzędzia informatyki

Rok studiów/semestr: 1 rok / 2 semestr

Wymagania wstępne: podstawy obsługi komputera z systemem Windows/Linux

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: laboratorium 30 godz.

Metody dydaktyczne: prezentacja, dyskusja, zajęcia praktyczne, konsultacje, praca własna studenta w domu

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratorium (30 godz.), praca własna w domu (30 godz.)

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 2 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 2 ECTS

Program zajęć:

Grafika rastrowa

1. Podstawowe narzędzia rysunkowe w grafice rastrowej.

2. Ścieżki i teksty.

3. Edycja zdjęć

4. Tworzenie fotomontaży i kolaży.

5. Zastosowania wybranych filtrów i efektów.

6. Panoramy i zdjęcia w technice HDR.

Grafika wektorowa

1. Dodawanie i edycja obiektów.

2. Dodawanie i edycja ścieżek.

3. Dodawanie obiektów tekstowych i 3D.

4. Zastosowanie filtrów.

5. Trasowanie grafiki rastrowej.

Animacja 2D:

Animacja obiektu z wykorzystaniem ramek kluczowych (obrót, przesunięcie, zmiana rozmiaru, koloru i przezroczystości).

Bibliography: (in Polish)

[1] P. Davis, "GIMP", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2000

[2] M. J. Hammel, "GIMP: kreatywne techniki dla fotografów i grafików", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

[3] W. Gajda, "GIMP: praktyczne projekty", wyd. 3, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015

[4] K. Cieśla, "Inkscape. Podstawowa obsługa programu", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

[5] A. Toamszewska, "Inkscape. Ćwiczenia praktyczne", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2009

[6] Źródło internetowe: http://dragonbones.com

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Maciej Jurgielewicz
Group instructors: Maciej Jurgielewicz
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Laboratory - Grading
Type of course:

(in Polish) kierunkowe

Requirements:

Computer Tools 0900-FX1-1NKO

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Zapoznanie z podstawami tworzenia i obróbki dwuwymiarowej grafiki rastrowej (edycja obrazu i narzędzia edycji) i wektorowej (tworzenie obrazów wektorowych, wektoryzacja, edycja). Tworzenie animacji 2D.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki matematyczne, informatyka

Moduł: narzędzia informatyki

Rok studiów/semestr: 1 rok / 2 semestr

Wymagania wstępne: podstawy obsługi komputera z systemem Windows/Linux

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: laboratorium 30 godz.

Metody dydaktyczne: prezentacja, dyskusja, zajęcia praktyczne, konsultacje, praca własna studenta w domu

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratorium (30 godz.), praca własna w domu (30 godz.)

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 2 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 2 ECTS

Program zajęć:

Grafika rastrowa

1. Podstawowe narzędzia rysunkowe w grafice rastrowej.

2. Ścieżki i teksty.

3. Edycja zdjęć

4. Tworzenie fotomontaży i kolaży.

5. Zastosowania wybranych filtrów i efektów.

6. Panoramy i zdjęcia w technice HDR.

Grafika wektorowa

1. Dodawanie i edycja obiektów.

2. Dodawanie i edycja ścieżek.

3. Dodawanie obiektów tekstowych i 3D.

4. Zastosowanie filtrów.

5. Trasowanie grafiki rastrowej.

Animacja 2D:

Animacja obiektu z wykorzystaniem ramek kluczowych (obrót, przesunięcie, zmiana rozmiaru, koloru i przezroczystości).

Bibliography: (in Polish)

[1] P. Davis, "GIMP", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2000

[2] M. J. Hammel, "GIMP: kreatywne techniki dla fotografów i grafików", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

[3] W. Gajda, "GIMP: praktyczne projekty", wyd. 3, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015

[4] K. Cieśla, "Inkscape. Podstawowa obsługa programu", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

[5] A. Toamszewska, "Inkscape. Ćwiczenia praktyczne", Wydawnictwo Helion, Gliwice 2009

[6] Źródło internetowe: http://dragonbones.com

[7] Dokumentacja programu krita: https://docs.krita.org/pl/user_manual.html

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)