Modelowanie 3D
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-FG1-2M3D |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Modelowanie 3D |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
fizyka gier komputerowych 2 rok I stopień sem. zimowy 2024/2025 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Systemy operacyjne 0900-FG1-1SO |
Założenia (lista przedmiotów): | Grafika komputerowa 2D 0900-FG1-1GK2D |
Założenia (opisowo): | Przedmiot wprowadza do modelowania 3D i nie wymaga wcześniejszego znania programu Blender - będącego nauczanym w tym cyklu. Wymagane jest jednak sprawne posługiwanie się systemem Windows lub Linux - gdyż nauczany program Blender jest wieloplatformowy i działa pod obydwoma wspomnianymi systemami operacyjnymi. Oczekiwana jest umiejętność sieciowego kopiowania plików z uczelnianego serwera Linuxowego (narzędzia scp lub WinScp) na którym znajdują się dodatkowe materiały do zajęć. Bardzo pomocna będzie znajomość słownictwa z zakresu grafiki komputerowej (także tworzenia). Z racji dostępności anglojęzycznych (bardzo) dobrych materiałów online oraz faktu, że oficjalne podręczniki do Blendera (tzw. manuale) są właśnie w języku angielskim - znajomość tego języka będzie przydatna. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia skupiają się na jednym narzędziu pracy - programie Blender. Wybór tego konkretnego rozwiązania podyktowany jest wieloma czynnikami - jest to program wieloplatformowy (działa w systemie Linux, Unix, Windows), darmowy (w tym także do wykorzystania w pracy komercyjnej) oraz bardzo rozbudowany. Student poznaje podstawowe techniki modelowania trójwymiarowego i teksturowania. Omawiane są podstawy animacji i edycja wideo. Cała poznana wiedza nie ogranicza się jedynie do tego konkretnego narzędzia pracy - student po zaliczeniu przedmiotu w łatwy sposób może "przesiąść się" na inny program do modelowania. Zdobyta wiedza może być wykorzystana w pracy jako grafik komputerowy, ale także jako projektant modeli (w tym także drukowanie 3D). Zaliczenie zajęć polega na stworzeniu większego projektu, który może stanowić portfolio studenta. Takie portfolio student będzie mógł zaprezentować potencjalnemu pracodawcy po skończeniu studiów. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu:obowiązkowy, moduł 3 Narzędzia informatyki Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina nauki fizyczne Rok studiów/semestr: 2 rok, 2 semestr, studia I-go stopnia Wymagania wstępne: wymagane zaliczenie następujących przedmiotów: Systemy Operacyjne Liczba godzin dydaktycznych: laboratoria 30h Metody dydaktyczne: praca laboratoryjna, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 3.00 Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratoriach: 1,2 ECTS, praca własna w domu: 1,2 ECTS, przygotowanie do zaliczenia: 0,6 ECTS Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 1,2 ECTS, nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 1,2 ECTS LABORATORIA 1) poznajemy środowisko Blendera, obsługę myszy, klawiatury - interface użytkownia 2) dodawanie gotowych prymitywów; translacje, rotacje, skalowania, skróty klawiaturowe i praca myszką 3) renderowanie (silnik Blendera oraz Cycles), materiały i tekstury, tekstury obliczeniowe, praca w UV/Editor oraz Nodes 4) modelowanie martwej natury (np. kieliszek, widelec, krzesło, klucz, pierkarnik, lampka nocna, nocnik), teksturowanie, oświetlenie; modyfikatory: subdivision surface, mirror, screw 5) elementy fizyki w Blenderze - zderzenia ciał, tworzenie najprostszych animacji, klatki kluczowe i interpolacja; rigid body, soft body; prędkość początkowa obiektów 6) więcej o modelowaniu 3D - ćwiczenia praktyczne (pomieszczenie - wnętrze, budynek na zewnątrz, dodatki ułatwiające tworzenie budynków); obiekty MetaBall; malowanie tekstur; modelowanie parametryczne - koła zębate i przekładnie 7) szkielet i animacje szkieletu - skrzynia, dłoń, ludzik 8) kamera i animacje (zależności: ruch po ścieżce, orientacja kamery na obiekt) 9) edytor wideo - sklejanie filmów, zdjęć, dodawanie muzyki, napisów, prostych efektów 10) wymiarowanie (dodatek MeasureIt), tworzenie plików do druku 3D, wiązanie ze sobą elementów zależnościami; 11) wybrane dodatki (Extra Object, ArchiMesh, BoltFactory i inne) Jeśli czas pozwoli (w zależności od stopnia zaawansowania grupy): a) praca z obrazkami i filmami: tworzenie filmów - timelapse; efekty filmów (np. rozmywanie/zakrywanie twarzy bohatera), b) dodawanie efektów 3D do filmów, śledzenie obiektów w filmie |
Literatura: |
1. Blender. Praktyczny przewodnik po modelowaniu, rzeźbieniu i renderowaniu, Ben Simonds, Wydawnictwo Helion 2. Wirtualne modelarstwo, wydanie 3, Witold Jaworski, bezpłatna książka dostępna pod adresem http://www.samoloty3d.pl/ 3. Blender. Podstawy modelowania, Bogdan Bociek, Wydawnictwo Helion 4. Blender. Architektura i projektowanie. Wydanie II, Piotr Chlipalski, Wydawnictwo Helion |
Efekty uczenia się: |
[K U22] umie pracować w środowisku różnych systemów operacyjnych oraz korzystać z wybranych programów aplikacyjnych - w tym przypadku Blendera, w którym poznał podstawy modelowania 3D. [K U23] umie napisać prosty program komputerowy w wybranym języku programowania, skompilować go i uruchomić - w tym przypadku umie tworzyć obiekty oraz je kolorować, teksturować, przypisywać im materiały. Zna podstawy renderowania grafiki. Umie stworzyć animacje (w tym animacje z silnikiem fizycznym) w Blenderze. [K U25] umie wyszukiwać i wykorzystywać specjalistyczne oprogramowanie komputerowe w zasobach Internelu z poszanowaniem własności Intelektualnej oraz zasad użytkowania [K KO1] zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych [K KO3] rozumie znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób [K KOs] potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach Inlernetu, także w językach obcych |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Jurgielewicz | |
Prowadzący grup: | Maciej Jurgielewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Jurgielewicz | |
Prowadzący grup: | Maciej Jurgielewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.