Wstęp do astronomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-FG1-3WDA |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.702
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do astronomii |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
fizyka gier komputerowych i robotów 3 rok I stopień sem.zimowy 2023/2024 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Wstęp do fizyki 390-FG1-1WDF |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu (realizowanego w formie wykładu oraz laboratorium) jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi astronomii. Wykład jest ilustrowany materiałami multimedialnymi (rysunki, wykresy, fotografie), natomiast laboratorium jest prowadzone w sali przy tablicy oraz w plenerze przy teleskopie. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł1: Podstawy fizyki) Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina Astronomia Rok studiów/semestr: 2 rok/4 semestr Wymagania wstępne: Przed rozpoczęciem zajęć student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu matematyki i fizyki. Student powinien potrafić przekształcać wzory matematyczne. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 15 godz, laboratorium - 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań, obserwacje astronomiczne, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (15 godz.), udział w laboratorium (15 godz.), udział w konsultacjach (15 godz.), praca własna w domu i przygotowanie do zaliczeń (15 godz.). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 2 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 0.5 ECTS. Zakres tematów: Tematy podejmowane na wykładzie: 1) Czym jestastronomia? Obserwacje. Teleskopy, Obserwatoria; 2) Ziemia i Księżyc: wyznaczenie promienia Ziemi, pomiar masy Ziemi, wnętrze i atmosfera Ziemi, zaćmienia Słońca i Księżyca, pływy oceaniczne; 3) Komputerowe symulacje astronomiczne (np. ewolucja Wszechświata, zlewanie się dwóch czarnych dziur, dysk protoplanetarny); 4) Ciało doskonale czarne, wyznaczenie temperatury efektywnej Słońca; 5) Prawa Keplera; 6) Układ słoneczny: słońce, planety, planety karłowate, pas Kuipera, obłok Oorta; 7) Planety pozasłoneczne; 8) Gwiazdy: cykl pp, CNO, równowaga hydrostatyczna. 9) Jasność obserwowalna, klasyfikacja widmowa i typy gwiazd; 10) Diagram Hertzsprunga-Russella (H-R), 11) Ewolucja gwiazd na przykładzie Słońca; 12) Biały karzeł, gwiazda neutronowa, czarna dziura; 13) Droga Mleczna, galaktyki; 14) Ucieczka galaktyk, promeniowanie reliktowe. Wielki Wybuch, skład, ewolucja i przyszłość Wszechświata. Tematy podejmowane podczas laboratorium : 1) Obrót sfery nieba jako następstwo wirowania Ziemi, ruch Słońca względem gwiazd, sezonowe zmiany położenia gwiazd wglądem horyzontu i pory roku, 2) Kalendarze, strefy czasowe, linia zmiany daty, 3) Współrzędne astronomiczne, 4) 2) Zaćmienia Słońca i Księżyca, 4) Astronomiczna skala jasności. Klasyfikacja widm gwiazdowych. 5) Rozwiązywanie typowych problemów związanych z przeprowadzaniem podstawowych obserwacji astronomicznych z wykorzystaniem atlasu nieba i programów komputerowych, 6) Obserwacje nieba (wzrokowe, z wykorzystaniem lornetki i teleskopowe): lokalizacja najważniejszych gwiazdozbiorów; obserwacja najbardziej interesujących obiektów astronomicznych, 7) Programy komputerowe prezentujące niebo. 8) Budowa i posługiwanie się typowymi narzędziami optycznymi wykorzystywanymi w obserwacjach nieba. Planowanie obserwacji samodzielnych i grupowych. |
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. K. Hannu, K. Pekka, O. Heikki, P Markku, J.D. Karl, Astronomia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020 2. Moebs W., Ling S.J., i inni, ,,Fizyka dla szkół wyższych, Tom 1", Rozdział 13, OpenStax Books, podręcznik wolnodostępny https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-polska 3. A. Branicki, "W stronę nieba. Interaktywna szkoła astronomii", PWN, 2017 4. Atlasy nieba, np. A. Dobrzycki i J. Dobrzycki, Atlas nieba gwiaździstego, Prószyński i S-ka, 1997. Literatura dodatkowa: 1. A. Branicki, Obserwacje i pomiary astronomiczne dla studentów, uczniów i miłośników astronomii, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006, 2. F.H. Shu, Galaktyki, gwiazdy, życie. Fizyka Wszechświata, Prószyński i S-ka, Warszawa 2003, 3. J.M. Kreiner, Ziemia i Wszechświat. Astronomia nie tylko dla geografów, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2009. 4. M. Kubiak, Gwiazdy i materia międzygwiazdowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994. 5. Zasoby Internetu: strony NASA, ESO |
Efekty uczenia się: |
Student 1. uzyskuje podstawową wiedzę z zakresu astronomii i zna zasady wykonywania prostych obserwacji astronomicznych (K_W18); 2. umie ze zrozumieniem przedstawić podstawowe problemy z zakresu astronomii i astrofizyki, wykonać podstawowe obserwacje astronomiczne i zinterpretować ich wyniki (K_U16); 3. umie ze zrozumieniem i krytycznie korzystać z literatury i zasobów Internetu w odniesieniu do problemów astronomii (K_U17); 4. umie korzystać ze źródeł wiedzy w języku angielskim (K_U29); 5. zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych (K_K01); 6. potrafi pracować w zespole przyjmując w nim różne role, w tym w szczególności rolę kierowniczą, potrafi przyjąć odpowiedzialność za realizowane zadanie zespołowe (K_K02); 7. potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach Internetu, także w językach obcych (K_K05); 8. potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień fizyki (w tym astronomii) i jej zastosowań, rozumie społeczne aspekty zastosowań fizyki oraz związaną z tym odpowiedzialność (K_K06). |
Metody i kryteria oceniania: |
Po zakończeniu kształcenia odbywa się a) pisemno-praktyczny sprawdzian jako zaliczenie laboratorium (rozwiązywanie zadań rachunkowych) oraz b) zaliczenie wykładu (test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi). Uzyskanie co najmniej 50 punktów procentowych oznacza uzyskanie oceny pozytywnej. Punktacja testu: 0-49% prawidłowych odpowiedzi - 2.0 50-59% - 3.0 60-69% - 3.5 70-79% - 4.0 80-89% - 4.5 90-100% - 5.0 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nikołajuk | |
Prowadzący grup: | Andrzej Branicki, Marek Nikołajuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.