Metodologia nauki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-FM2-2MNA |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.205
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauki |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Fizyka medyczna - II stopień stacjonarne - obow 2018/2019 fizyka medyczna 2 rok II stopień sem. letni 2020/2021 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wprowadzenie studiującego do zagadnień związanych z rozwojem metodologii nauki i uwypuklenie znaczenia rewolucji naukowych, a także podkreślenie kumulatywnego aspektu dyscypliny takiej jak fizyka i jej związku z innymi obszarami twórczej aktywności ludzkiej (humanistyka, nauki społeczne). |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Metodologia nauki jest jednosemestralnym kursem przedmiotu, obejmującym 15 godzin wykładu i 15 godzin konwersatorium (1 godzinę wykładu i 1 godzinę konwersatorium tygodniowo). Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Moduł: przedmioty kształcenia ogólnego. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki przyrodnicze i matematyczne, nauki fizyczne. Rok studiów, semestr: 3. rok, 6. semestr, studia I stopnia. Wymagania wstępne: brak. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusje, konsultacje, samodzielne studiowanie. Punkty ECTS: 3. Bilans nakładu pracy studenta: wykład (15 godzin), konwersatorium (15 godzin), przygotowanie do konwersatorium (15 godzin), dyskusje (5 godzin), konsultacje (5 godzin), samodzielne studiowanie (15 godzin). Wskaźniki ilościowe: wykład (0,5 punktu ECTS), konwersatorium (1 punkt ECTS), dyskusje i konsultacje (0,5 punktu ECTS), samodzielne studiowanie (1 punkt ECTS). |
Pełny opis: |
Metodologia nauki jest jednosemestralnym kursem przedmiotu, obejmującym 15 godzin wykładu i 15 godzin konwersatorium (1 godzinę wykładu i 1 godzinę konwersatorium tygodniowo). Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Moduł: przedmioty kształcenia ogólnego. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki przyrodnicze i matematyczne, nauki fizyczne. Rok studiów, semestr: 3. rok, 6. semestr, studia I stopnia. Wymagania wstępne: brak. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusje, konsultacje, samodzielne studiowanie. Punkty ECTS: 2. Bilans nakładu pracy studenta: wykład (15 godzin), konwersatorium (15 godzin), przygotowanie do konwersatorium (15 godzin), dyskusje (5 godzin), konsultacje (5 godzin), samodzielne studiowanie (15 godzin). Wskaźniki ilościowe: wykład (0,5 punktu ECTS), konwersatorium (1 punkt ECTS), dyskusje i konsultacje (0,5 punktu ECTS), samodzielne studiowanie (1 punkt ECTS). Treść nauczania obejmuje: 1) Wprowadzenie do zagadnień ontologicznych i epistemologicznych. 2) Prawa w naukach przyrodniczych: a) sądy syntetyczne i analityczne, sądy a priori, sądy a posteriori, b) prawa przyrody jako sądy, c) relacyjność praw przyrodniczych, d) prawa w naukach humanistycznych i społecznych, e) porównanie praw przyrody i praw nauki, f) cechy praw w naukach przyrodniczych. 3) Struktura wiedzy w oparciu o prawa w naukach przyrodniczych: a) sądy jednostkowe, sądy o istnieniu, sądy ogólne, b) teorie jako struktury praw nauki. 4) Funkcje praw w naukach przyrodniczych: a) opis faktów, b) tworzenie definicji, c) wyjaśnianie i przewidywanie. 5) Drogi prowadzące do odkrywania praw w naukach przyrodniczych: a) indukcja, indukcja enumeracyjna, indukcja eliminacyjna, redukcja, b) dedukcja, indukcja zupełna (matematyczna), c) metoda hipotetyczno-dedukcyjna, głębokie hipotezy, d) potwierdzanie (konfirmacja) hipotez, falsyfikacja hipotez, eksperyment krzyżowy, e) idealizacja, obiektywności i przybliżony charakter praw w naukach przyrodniczych, faktualizacja, konwencje a prawa w naukach przyrodniczych, f) tajemnica odkrycia. 6) Determinizm i indeterminizm: a) prawa jednoznaczne, prawa kauzalne, prawa statystyczne, b) przykłady w fizyce, chemii, biologii, c) przykłady w naukach społecznych, d) przyczynowość. 7) Klasyfikacje formalne praw przyrodniczych i innych. 8) Klasyfikacje formalne nauk. |
Literatura: |
1) Władysław Krajewski “Prawa nauki”, KIW, Warszawa, 1998 2) Thomas Kuhn “Struktura rewolucji naukowych”, FA, Warszawa, 2001 |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Rozumie fundamentalne znaczenie fizyki dla rozwoju technologicznego, gospodarczego i cywilizacyjnego. 2. Rozumie strukturę fizyki jako dyscypliny naukowej, uzyskuje świadomość powiązań poszczególnych dziedzin i teorii, zna przykłady błędnych hipotez fizycznych i błędnych teorii fizycznych. 3. Zna ograniczenia stosowalności wybranych teorii fizycznych, modeli obiektów fizycznych i opisu zjawisk fizycznych. 4. Umie w sposób popularny przytoczyć podstawowe fakty z poznanych działów fizyki, zarysować strukturę fizyki jako dyscypliny naukowej oraz przedstawić historyczny rozwój dyscypliny ze wskazaniem wpływu wybranych odkryć na rozwój technologii, gospodarki i rozwój cywilizacyjny. 5. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą, w tym potrzebę popularnego przedstawiania osiągnięć fizyki. 6. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach Internetu, także w językach obcych. Kody: K_W01, K_W04, K_W05, K_U01, K_U02. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci uczestniczą w wykładzie. Są stymulowani do zadawania pytań i dyskusji. Po zakończeniu kształcenia z przedmiotu metodologia nauki odbywa się egzamin pisemny lub ustny, który weryfikuje uzyskaną wiedzę. Studenci otrzymują listy zagadnień do samodzielnego opracowania, których treść jest skorelowana z treścią wykładu. Podczas zajęć referują wybrane zagadnienia dotyczące metodologii nauki. Prowadzący zwraca szczególną uwagę na rozumienie używanych pojęć, klarowność prezentacji, stymuluje grupę do zadawania pytań i dyskusji. Prowadzący stara się wytworzyć w grupie seminaryjnej poczucie odpowiedzialności za zespół i zachęca do pracy zespołowej. Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie oceny, która uwzględnia: 1. Umiejętność prezentacji zagadnień z metodologii nauki. 2. Umiejętność dyskusji na tematy związane z przedmiotem. 3. Umiejętność korzystania z zasobów literatury i Internetu. 4. Zdolność do współpracy w grupie. 5. Kreatywność w podejściu do rozwiązywanych problemów. Ocenianie ciągłe przez prowadzącego zajęcia. Ocena końcowa wyrażona liczbą przewidzianą w regulaminie studiów, która uwzględnia ocenę wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Rećko | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rećko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do zagadnień metodologicznych i teoriopoznawczych związanych z pojęciem prawa nauki. Metodologia nauk empirycznych z naciskiem na nauki o przyrodzie, głównie fizykę i chemię. Wybrane aspekty nawiązujące do nauk formalnych - logiki i matematyki oraz ogólnych związków dyscypliny fizycznej z naukami humanistycznymi i społecznymi. |
|
Pełny opis: |
Tematy podejmowane na wykładach: 1) Prawa w naukach przyrodniczych: a) Sądy syntetyczne i analityczne, sądy a priori, sądy a posteriori; b) Prawa przyrody jako sądy. 2) Relacyjność praw przyrodniczych; a) Prawa w naukach humanistycznych i społecznych; b) Porównanie praw przyrody i praw nauki; c) Cechy praw w naukach przyrodniczych. 3) Struktura wiedzy w oparciu o prawa w naukach przyrodniczych: a) Sądy jednostkowe, sądy o istnieniu, sądy ogólne; b) Teorie jako struktury praw nauki. 4) Funkcje praw w naukach przyrodniczych: a) Opis faktów; b) Tworzenie definicji; c) Wyjaśnianie i przewidywanie. 5) Drogi prowadzące do odkrywania praw w naukach przyrodniczych: a) Indukcja, indukcja enumeracyjna, indukcja eliminacyjna, redukcja; b) Dedukcja, indukcja zupełna (matematyczna); c) Metoda hipotetyczno-dedukcyjna, głębokie hipotezy; d) Potwierdzanie (konfirmacja) hipotez, falsyfikacja hipotez, eksperyment krzyżowy; e) Idealizacja, obiektywność i przybliżony charakter praw w naukach przyrodniczych, faktualizacja, konwencje a prawa w naukach przyrodniczych; f) Tajemnica odkrycia. 6) Determinizm i indeterminizm: a) Prawa jednoznaczne, prawa kauzalne, prawa statystyczne; b) Przykłady w fizyce, chemii, biologii; c) Przykłady w naukach społecznych; d) Przyczynowość. 7) Klasyfikacje formalne praw przyrodniczych i innych. Klasyfikacje formalne nauk. |
|
Literatura: |
1. Władysław Krajewski, Prawa nauki, KiW, Warszawa 1998 2. Krzysztof Łastowski, Metodologiczna funkcja hipotez w nauce XX wieku a własności wiedzy naukowej, Poznań 2009. 3. Leszek Nowak, O ukrytej jedności nauk społecznych i nauk przyrodniczych, Poznań 2003. 4. Jan Such, Małgorzata Szcześniak, Filozofia nauki, Poznań 1997 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.