Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Oblicza historii idei

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 410-FS1-2OHI3 Kod Erasmus / ISCED: 16.151 / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Oblicza historii idei
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: 3L stac. I st. studia filozofii i etyki-przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Analiza wybranych szkół badawczych w dziedzinie historii idei.

Pełny opis:

Analiza różnorodnych sposobów pojmowania idei; wyjaśniania ich genezy i zasad kierujących ich rozwojem. Porównanie ich przydatności i skuteczności.

Odwołania do historii filozofii, socjologii wiedzy, naukoznawstwa, metodologii nauk humanistycznych

Wykład z elementami konwersatorium

Niekiedy wspólna lektura tekstów i ich komentowanie

Cotygodniowe wykłady przez 1 semestr poprzedzone często domowym przygotowaniem studentów(wyznaczone lektury, znajomość biografii i og. dorobku omawianych na wykładzie myślicieli)

Wspólna lektura i komentowanie trudniejszych tekstów

Sprawdzanie rozumienia kluczowych pojęć

Literatura:

"Journal of the History of Ideas"

Wł. Tatarkiewicz, Dzieje 6 pojęć

" , Historia filozofii

A. Lovejoy, Wielki łańcuch bytów

F.A. v.Hayek, Studies on the Abuse and Decline of Reason

K.Mannheim, Ideologia i Utopia

K. Marks, Ideologia niemiecka

Ph. Wiener(red.), Dictionary of the History of Ideas

P. Śpiewak, Warszawska szkoła historyków idei

J. Niżnik, Socjologia wiedzy

PDF]Historia idei solidarności. Zarys i strategie interpretacyjne

ifsid.arch.ug.edu.pl/organizacje/historia_filozofii/koltan.pdf

03.03.2011 - d. polityzacja. 3. Historia recepcji idei solidarności w ostatnich dwóch dekadach: a. komunitarianie b. szkoła frankfurcka c. teologia katolicka.

Szkoła frankfurcka i ruchy społeczne , 1986

Efekty uczenia się:

-rozumienie podstawowych pojęć

-odróżnianie i znajomość głównych szkół interpretacyjnych w dziedzinie historii idei

-umiejętność wieloaspektowej analiizy tekstów(kontekst biograficzny, socjologiczny, historyczny, kulturowy)

-zrozumienie trudności napotykanych przy próbach "naukowego" ujęcia świata idei

Metody i kryteria oceniania:

- referaty

- samodzielna lektura wskazanych tekstów źródłowych i opracowań

- dyskusja w grupie, moderowana przez prowadzącego, na podstawie czytanych tekstów

- indywidualne konsultacje

Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Nowak
Prowadzący grup: Piotr Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Analiza wybranych szkół badawczych w dziedzinie historii idei

Pełny opis:

Analiza rozumienia zadań i metod historii idei w głównych kierunkach humanistyki ostatnich 200 lat: od Destutt de Tracy i "Ideologów", poprzez Comte'a, Hegla, Marxa i inne "szkoły podejrzeń" po socjologię wiedzy, szkołę frankfurcką, szkołę warszawska i różne warianty historii idei (A. Lovejoy, Ph. Wiener)

Literatura:

"Journal of the History of Ideas"

Wł. Tatarkiewicz, Dzieje 6 pojęć

" , Historia filozofii

A. Lovejoy, Wielki łańcuch bytów

F.A. v.Hayek, Studies on the Abuse and Decline of Reason

K.Mannheim, Ideologia i Utopia

K. Marks, Ideologia niemiecka

Ph. Wiener(red.), Dictionary of the History of Ideas

P. Śpiewak, Warszawska szkoła historyków idei

J. Niżnik, Socjologia wiedzy

PDF]Historia idei solidarności. Zarys i strategie interpretacyjne

ifsid.arch.ug.edu.pl/organizacje/historia_filozofii/koltan.pdf

03.03.2011 - d. polityzacja. 3. Historia recepcji idei solidarności w ostatnich dwóch dekadach: a. komunitarianie b. szkoła frankfurcka c. teologia katolicka.

Szkoła frankfurcka i ruchy społeczne, 1986

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Nowak
Prowadzący grup: Piotr Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Analiza wybranych szkół badawczych w dziedzinie historii idei

Pełny opis:

Analiza rozumienia zadań i metod historii idei w głównych kierunkach humanistyki ostatnich 200 lat: od Destutt de Tracy i "Ideologów", poprzez Comte'a, Hegla, Marxa i inne "szkoły podejrzeń" po socjologię wiedzy, szkołę frankfurcką, szkołę warszawska i różne warianty historii idei (A. Lovejoy, Ph. Wiener)

Literatura:

"Journal of the History of Ideas"

Wł. Tatarkiewicz, Dzieje 6 pojęć

" , Historia filozofii

A. Lovejoy, Wielki łańcuch bytów

F.A. v.Hayek, Studies on the Abuse and Decline of Reason

K.Mannheim, Ideologia i Utopia

K. Marks, Ideologia niemiecka

Ph. Wiener(red.), Dictionary of the History of Ideas

P. Śpiewak, Warszawska szkoła historyków idei

J. Niżnik, Socjologia wiedzy

PDF]Historia idei solidarności. Zarys i strategie interpretacyjne

ifsid.arch.ug.edu.pl/organizacje/historia_filozofii/koltan.pdf

03.03.2011 - d. polityzacja. 3. Historia recepcji idei solidarności w ostatnich dwóch dekadach: a. komunitarianie b. szkoła frankfurcka c. teologia katolicka.

Szkoła frankfurcka i ruchy społeczne, 1986

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.