Umysł ucieleśniony
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-KS1-1UMC2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.401
|
Nazwa przedmiotu: | Umysł ucieleśniony |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kognitywistyka - przedm. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kurs dla studentów 1 roku I stopnia kognitywistyki, którzy zostali już wstępnie wprowadzeni w podstawową terminologię (wstęp do kognitywistyki 1), a także uzyskali podstawową wiedzę o fenomenologii. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematem kursu jest tzw. paradygmat ucieleśnionego poznania i badania prowadzone w obrębie tego paradygmatu w zakresie percepcji, świaomości ciała, języka, emocji, zaburzeń psychicznych. |
Pełny opis: |
Tematy kursu: - Wprowadzenie, inspiracje, kontekst - Fenomenologia Husserla i Merleau-Ponty’ego jako źródła paradygmatu 4E+, psychologia ekologiczna, robotyka. - Skąd potrzeba nowego spojrzenia, relacja paradygmatu 4E+ do klasycznej kognitywistyki? Krytyka redukcjonistycznych i komputacjonistycznych założeń. - Antyreprezentacjonizm w percepcji i działaniu, radykalne ucieleśnione poznanie, reprezentacje bez treści - Ciało w poznaniu i poznanie ciała, formy poznawania własnego ciała, iluzje i zaburzenia związane z własnym ciałem - Umysł rozszerzony i zakorzeniony, poznanie sytuowane i dystrybuowane - Emocje w teoriach 4E+ - Język w teoriach 4E+ - Teorie 4E+ a przetwarzanie predykcyjne - Psychiatria 4E+ |
Literatura: |
Lektura uzupełniająca (obowiązkowa jest lektura tekstów z ćwiczeń) A. Chemero, Radical Embodied Cognitive Science, MIT 2009 S. Gallagher, D. Zahavi, Fenomenologiczny umysł. PWN A. I. Goldman, The Bodily Formats Approach to Embodied Cognition. W; Kriegel, U. Current Controversies in Philosophy of Mind, Routledge 2014 H. De Jaeger, V. Di Paolo, E. Cuffari, Linguistic Bodies, MIT 2018 L. Shapiro (ed.) The Routledge Handbook of Embodied Cognition 2014 Routledge A. Newen, L. De Bruin, S. Gallagher (eds.) The Oxford Handbook of 4E Cognition, 2019 OUP G. Colombetti, The Feeling Body, 2013 Routledge M. Pokropski, Cielesna geneza czasu i przestrzeni G. Carruthers, The Feeling of Embodiment, Palgrave Macmillan 2019 R. Hanna, E. Thompson, Problem umysł-ciało-ciało. Avant 2012 (3), 13-37. |
Efekty uczenia się: |
1.Zna podstawowe pojęcia oraz metody badawcze wykorzystywane w różnych subdyscyplinach kognitywistyki. 2. Potrafi posługiwać się terminologią różnych subdyscyplin kognitywistyki oraz przedstawiać podstawowe fakty i twierdzenia z zakresu nauk o poznaniu i komunikacji społecznej. 3. Potrafi współdziałać w grupach oraz interdyscyplinarnych zespołach badawczych, przyjmując w nich różne role. 4. Ma umiejętność analizy zmiennych psychologicznych w przebiegu procesów poznawczych i komunikacyjnych 5. Zna podstawowe nurty badań kognitywistycznych oraz ich historię |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny złozony z pytań półotwartych i zamkniętych jednokrotnego wyboru; do zaliczenia min. 51%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.