Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia nowych mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 430-KS1-1KON39
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia nowych mediów
Jednostka: Instytut Studiów Kulturowych
Grupy: 3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. fakultatywne
Kulturoznawstwo 1 rok sem.letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot przedstawia refleksję nad kulturowym funkcjonowaniem nowych mediów, uwzględniając jej filozoficzne przesłanki, pytania oraz najważniejsze sploty teorii i praktyki. Ćwiczenia stawiają sobie za cel uchwycenie przeobrażeń współczesnej cywilizacji, procesów modernizacyjnych zorientowanych na kulturę, filozofię w nawiązaniu do epistemologicznych i etycznych zagadnień, z jakimi mierzy się człowiek

Pełny opis:

Ćwiczenia stawiają sobie za cel uchwycenie przeobrażeń współczesnej cywilizacji, procesów modernizacyjnych zorientowanych na kulturę, filozofię w nawiązaniu do epistemologicznych i etycznych zagadnień, z jakimi mierzy się człowiek. Celem zajęć jest omówienie możliwości, jakie rozwijają się przed jednostką w kontekście rozwoju i dostępności do informacji, przemian czasu i miejsca, wyłonienia się nowych środków transmisji, dystrybucji i cyrkulacji wiedzy medialnej.

Literatura:

1. Benjamin Walter, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, przeł. Robert Reszke, [w:] W. Benjamin: Twórca jako wytwórca, Wydawnictwo KR 2011

2. Deleuze G., Guattari F. Kłącze, Przeł. B. Banasiak. „Colloquia Communia” 1988, nr 1/3

3. Deleuze G. Klisze [w:] Antropologia kultury wizualnej, opr. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2012

4. Devlin Keith, Żegnaj Kartezjuszu. Rozstanie z logiką w poszukiwaniu nowej kosmologii umysłu, przeł. Barbara Stanosz, Prószyński i S-Ka, Warszawa 1999

5. Flusser Vilém, Gest fotografowania, [w:] tegoż, Ku filozofii fotografii, przeł. Jacek Maniecki, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2015

6. Grja Dusan, O materialnych efektach pracy niematerialnej, przeł. Anna Wojczyńska, [w:] Wieczna Radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, red. zbiorowa. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana 2011

7. Hardt M. Negri M. Socjologia pracy niematerialnej [w:] tegoż Imperium, przeł. Sergiusz Ślusarki, Adam Kołbaniuk, Wydawnictwo A.B.Warszawa 2011

8. Hui Yuk, Rekursywność i przygodność, przeł. Joanna Bednarek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2022

9. Kittler Friedrich A. Gramofon, film, maszyna do pisania, przeł. E. Klekot, „Kultura Popularna” 2010, nr. 3-6

10. Loska K. Ciało i technika w cyberkulturze, [w:] tegoż Umysł – ciało -sieć, red. Edyta Stawowczyk-Tsalawoura, Wojeciech Chyła, Wydawnictwo UAM, Poznań 2005

11. Manovich Lev, Czym są nowe media?, [w:] tenże, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Warszawa 2006

12. McLuhan Marshall, Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka. przeł. N. Szczucka, Wydawnictwo WNT, Warszawa 2001

13. Mersch Dieter, Teorie mediów, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005

14. Nacher, A. Post-panoptyzm w przestrzeni gęstej informacyjnie. Locative media jako media taktyczne, „Kultura Współczesna”, 2009 nr. 2

15. Raworh Kate, Ekonomia obwarzanka, przeł. Aleksandra Paszkowska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2023

16. Stiegler Bernard, Karnawał nowego „siecioekranu”: od hegemonii do izonomii. Przełożył Michał Krzykawski „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”. 16/2016

17. Zawojski P. Czas cyberprzestrzeni, [w:] Czas przestrzeni, red. K. Wielkoszewska, Jakub Petri, Uniwersitas, Kraków 2008

Efekty uczenia się:

Absolwent:

KA6_WG1 - zna rolę nowych mediów w naukach o kulturze i religii zarówno ich specyfikę podmiotową, jak i przedmiotową w procesach społeczno-kulturowych

KA6_WK1- zna najważniejsze teorie nowych mediów począwszy od historycznych ujęć po współczesność

KA6_WK3 rozumie znaczenia praktyk medialnych w konstytuowaniu tożsamości, implikacje powiązane z przejściem epistemologicznym od starych do nowych mediów

Absolwent potrafi:

KA6_UW1 - rozumieć, analizować, wybierać

i praktycznie korzystać z informacji z wykorzystaniem różnych form i źródeł nowomedialnych, ze szczególnym uwzględnieniem tych pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.

Metody i kryteria oceniania:

Metoda: ocena aktywności na zajęciach, wypowiedzi oparte lekturą tekstów z listy lektur innych dostępnych źródeł wiedzy na temat filozofii nowych mediów, zaliczenie ustne na ocenę co najmniej dostateczną, możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione

Kryteria oceniania: aktywność poparta znajomością zalecanej literatury, znajomość treści wykładów.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Lipiński
Prowadzący grup: Kamil Lipiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)