Komunikacja kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-2KKL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja kulturowa |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykłady i ćwiczenia są prezentacją najważniejszych szkół i kierunków badawczych w komunikacji kulturowej, społecznej i medialnej. Mają służyć także zapoznaniu studentów z problemami istotnymi dla zrozumienia miejsca i roli komunikacji w kulturze zważywszy na szumy w komunikacji, rozwój komunikacji zapośredniczonej, rozbieżność warunków, w których zachodzi w dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie. Komplementarny program ćwiczeń i wykładu ma na celu opis i wyjaśnienie teoriopoznawczych i pragmatycznych aspektów komunikacji w różnorodności kontekstów i sytuacji komunikacyjnych. |
Skrócony opis: |
Celem kursu z komunikacji kulturowej składającego się z serii wykładów (15 godz.) i ćwiczeń (30 godz.) jest zapoznanie studentów w trakcie wykładów z najważniejszymi kierunkami i szkołami badawczymi oraz nauczenie studentów w trakcie ćwiczeń, na podstawie analizy problemów podejmowanych w omawianych artykułach, jaką rolę odgrywa język w interakcjach kulturowych, jaką rolę w komunikacji kulturowej odgrywa komunikacja niewerbalna, między innymi proksemika, a także kontekst i szum informacyjny i jak one wpływają na znaczenia w procesie komunikacji, także w kulturze popularnej oraz w komunikacji wizualnej. |
Pełny opis: |
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi nurtami w komunikacji kulturowej - od prezentacji koncepcji pragmatycznego podejścia do języka jako narzędzia do teorii komunikacji jako dyscypliny akademickiej, włączywszy weń ustalenia McLuhana, przez prezentację hermeneutycznego nurtu badań nad komunikacją w perspektywie koncepcji Gadamera, prezentację figur retorycznych o charakterze perswazyjnym, aż po nowsze ujęcia racjonalności komunikacyjnej w ujęciu Jürgena Habermasa, poststrukturalistyczną teorię komunikacji Jacquesa Derridę, jak również teorię i praktykę negocjacji. Ćwiczenia są poświęcone zapoznaniu studentów z zasadniczymi problemami, z jakim zmagają się badacze komunikacji, na przykład takimi jak określenie samego przedmiotu swoich badań. Na ćwiczeniach studenci są także zapoznawani z metodami badań różnych przejawów problemów komunikacyjnych biorąc pod uwagę zarówno szumy w komunikacji, jak i różnorodność kontekstów, w których one zachodzą. |
Literatura: |
Derrida J. Sygnatura, zdarzenie, kontekst, tłum. J. Margański [w:] Marginesy filozofii, Wydawnictwo Kr, Warszawa 2002 Dobek Ostrowska B. Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrun, Wrocław 2004 Gadamer H.G., (1997), Język a rozumienie, tłum. Andrzej Przyłębski [w:] Uniwersalny wymiar hermeneutyki, Wydawnictwo Humaniora, Poznań Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020 Habermas J. (1997), Pojęcie racjonalności komunikacyjnej w świetle teorii aktów mowy, [w:] Rozumność i racjonalność, przeł. Romualda Braciszewska, red. Tomasz Buksiński, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1997, s. 51-77 Januszkiewicz, W-koło hermeneutyki literackiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 McLuhan M. H., Środki komunikowania -przedłużenie człowieka, przeł. Ewa Życieńska [w:] Technika i społeczeństwo, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1974 Szymanek K, (2001), Sztuka argumentacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG3, KA6_WG4, KA6_WK1, KA6_WK3,KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW3, KA6_UW4, KA6_UW6, KA6_UK1, KA6_UK3, KA6_UK4, KA6_UO2, KA6_UO3, KA6_UU1, KA6_UU2, KA6_UU3 KA6_KK1, KA6_KK3, KA6_KO1, KA6_KO3, KA6_KR2 wiedza: - wiedza na temat szkół badawczych komunikacji kulturowej, takich jak: komunikacja niewerbalna, interakcjonizm symboliczny, racjonalizm komunikacyjny, pragmatyzm. - problemy istotne dla zrozumienia miejsca człowieka w komunikacji, takie jak: rozumienie pojęcia komunikacja, problem komunikacji zapośredniczonej, szumu komunikacyjnego, komunikacji werbalnej a niewerbalnej, problemu barier komunikacyjnych, perswazji w komunikacji, retoryki w komunikacji, rola medium w komunikacji, - modele komunikacji symbolicznej, masowej, zapośredniczonej. umiejętności: - umie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) - wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych praktyk komunikacyjnych właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych - formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia, opracowywać i prezentować wyniki pracy - rozpoznać różne wytwory komunikacji oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych kompetencje społeczne: - wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego twórczej analizy nowych sytuacji i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych oraz do formułowania propozycji ich rozwiązania lub zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z ich samodzielnym rozwiązaniem, negocjowaniem, rozstrzyganiem sporów. - przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury i efektów społecznych komunikacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywa się pod koniec semestru. Na tych zajęciach przewiduje się zaliczenie ustne na podstawie problemów podejmowanych w omawianych artykułach i materiałach analizowanych na zajęciach. Badania te mają na celu skonfrontowanie teorii z działaniami praktycznymi i uświadomienie studentom skomplikowanego wymiaru procesu badania zjawisk komunikacyjnych. W trakcie zajęć możliwe są dwie nieobecności. Większa liczba nieobecności studenta wymaga jego obecności na konsultacjach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.