Metody analizy i interpretacji dzieła: filmowego, plastycznego, teatralnego, literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-3MAI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody analizy i interpretacji dzieła: filmowego, plastycznego, teatralnego, literackiego |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami krytycznej analizy i interpretacji dzieła filmowego, plastycznego, teatralnego, literackiego - w aspekcie jego formy i treści. Po ukończeniu zajęć student będzie wyposażony w kompetencje analizy i interpretacji dzieł sztuki pod kątem jego stylu, kompozycji, użycia stylistycznych środków wyrazu, a także jego wymowy ideowej i przesłania (treść, świat przedstawiony, bohaterowie i ich postawy). Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na wspólnej analizie i interpretacji wybranych dzieł filmowych (plastycznych, teatralnych, literackich). W trakcie zajęć studenci zapoznają się z elementami budowy dzieła sztuki istotnymi dla podjęcia jego analizy i interpretacji, a także z podstawowymi metodami analityczno-interpretacyjnymi dzieła (jak: strukturalizm, semiotyka, psychoanaliza, teorie krytyczne, fenomenologia, hermeneutyka). Student po ukończeniu zajęć powinien znać metody badania i analizowania oraz różnorodne techniki interpretacyjne dzieł sztuki, umieć dokonać analizy i interpretacji konkretnego (wybranego) dzieła sztuki, odwołując się do kontekstów historycznych i społeczno-kulturowych oraz posiadać podstawowe kompetencje krytyka filmowego (teatralnego, literackiego, krytyka sztuki). |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Student poznaje elementy budowy dzieła sztuki istotne dla jego analizy i interpretacji, a także umie określić wymowę ideową i przesłanie utworu (treść, świat przedstawiony, bohaterowie i ich postawy), poznaje także podstawowe metody analityczno-interpretacyjne dzieła (jak: strukturalizm, semiotyka, psychoanaliza, teorie krytyczne, fenomenologia, hermeneutyka), zna konteksty historyczne i społeczno-kulturowe powstania dzieła. Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na wspólnej analizie i interpretacji wybranych dzieł (literackich, filmowych, teatralnych bądź plastycznych). |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmioty kulturoznawcze Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki humanistyczne, nauki o kulturze i religii Rok studiów: III rok, pierwszy stopień, semestr zimowy Liczba godzin zajęć: 30 godzin konwersatorium Metody dydaktyczne: oglądanie (czytanie) dzieł (także w formie ich zapisów medialnych), dyskusja Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w konwersatorium - 30 h udział w konsultacjach - 10 h przygotowanie studentów do zajęć - 15 h pisanie eseju - 20 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godz. (1,6 pkt. ECTS) - o charakterze praktycznym 35 godz. (1,4 pkt. ECTS) |
Literatura: |
METODY ANALIZY DZIEŁA FILMOWEGO: J. Aumont, M. Marie, Analiza filmu, Warszawa 2011 J. Aumont, Interpretacja filmu, Warszawa 2021 M. Bal, Wystawa jako film, tłum. Karolina Kolenda, Universitas Kraków 2012 R. Barthes, Retoryka obrazu, w: „Pamiętnik Literacki" 76/3 1985 D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010 Pogranicza audiowizualności, red. Andrzej Gwóźdź, Universitas, Kraków 2010 W. Godzic (red.), Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, Kraków 1993 U. Eco, Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, Warszawa 1979 A. Helman, J. Ostaszewski,(red.) Historia myśli filmowej: podręczniki, Gdańsk 2007 T. Miczka, Wielkie żarcie i postmodernizm. O grach intertekstualnych w kinie współczesnym, Katowice 1992 Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012 M. Przylipiak, Kino stylu zerowego, Gdańsk 2017 J. Spalińska-Mazur, Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej, Uniwersytet Opolski, Opole 2011 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: Student zna: KA6_WG3 - podstawową terminologię kulturoznawczą w zakresie analizy i interpretacji, KA6_WK2 - główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze Student potrafi: KA6_UW2 - wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych, KA6_UW4 - rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych Student jest gotów do: KA6_KK3 - krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce |
Metody i kryteria oceniania: |
Esej analityczno-interpretacyjny na temat wybranego przez studenta dzieła sztuki, ocena aktywności na zajęciach, konsultacje |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Citko, Kamila Drapało | |
Prowadzący grup: | Ewa Citko, Kamila Drapało | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Student poznaje elementy budowy dzieła sztuki istotne dla jego analizy i interpretacji, a także umie określić wymowę ideową i przesłanie utworu (treść, świat przedstawiony, bohaterowie i ich postawy), poznaje także podstawowe metody analityczno-interpretacyjne dzieła (jak: strukturalizm, semiotyka, psychoanaliza, teorie krytyczne, genderowe, fenomenologia, hermeneutyka), zna konteksty historyczne i społeczno-kulturowe powstania dzieła. Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na wspólnej analizie i interpretacji wybranych dzieł (literackich, filmowych, teatralnych bądź plastycznych). |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmioty kulturoznawcze Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki humanistyczne, nauki o kulturze i religii Rok studiów: III rok, pierwszy stopień, semestr zimowy Liczba godzin zajęć: 30 godzin konwersatorium Metody dydaktyczne: oglądanie (czytanie) dzieł (także w formie ich zapisów medialnych), dyskusja Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w konwersatorium - 30 h udział w konsultacjach - 10 h przygotowanie studentów do zajęć - 15 h pisanie eseju - 20 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godz. (1,6 pkt. ECTS) - o charakterze praktycznym 35 godz. (1,4 pkt. ECTS) |
|
Literatura: |
METODY ANALIZY DZIEŁA FILMOWEGO: J. Aumont, M. Marie, Analiza filmu, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2011 D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010 A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008 W. Godzic (red.), Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, Kraków 1993 A. Doty, Teoria Queer i kultura popularna, tłum. R. Kulpa, „Panotpikum” 2004, nr 3 S. Neale, Męskość jako spektakl, tłum. M. Radkiewicz, [w:] E. Ostrowska (red.), Gender w kinie europejskim i mediach, Kraków 2001 |
|
Uwagi: |
W tym cyklu dydaktycznym zajęcia są prowadzone zgodnie z podstawowymi założeniami, a więc i informacjami o przedmiocie. W przypadku zmiany treści, zostaną one uwzględnione w opisie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.