Muzyka w kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-3MWK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Muzyka w kulturze |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: - przekazanie podstawowych wiadomości z zasad, teorii i historii muzyki na tle przemian historycznych i kulturowych - rozwijanie sfery estetycznej i emocjonalnej - rozwijanie umiejętności oceny wartości dzieł muzycznych i spostrzegania zjawisk dźwiękowych muzyki |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowe, Kulturoznawcze, M_4 Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina kulturoznawstwo Rok studiów /semestr: III rok, semestr 5 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia - 30 godzin Metody dydaktyczne: ćwiczenia Punkty ECTS: 3 pkt. Rodzaje aktywności: Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach – 30 godzin - udział w konsultacjach – 10 godziny - przygotowanie do zaliczenia – 20 godzin - praca nad prezentacją – 15 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godzin, co odpowiada 1,6 pkt ECTS - o charakterze praktycznym - 35 godzin, co odpowiada 1,4 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Parus, M., Szpunar, M. (2017). Muzyka. Terytoria Kulturowe, Kultura Współczesna 3(96), s. 10-13. https://nck.pl/upload/2019/01/1d-wstep-muzyka-terytoria-kulturowe.pdf Litwinowicz, M. (2002). Muzyka w kulturze. W: G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski (red.) Animacja Kultury. Doświadczenie i przyszłość (s. 425-442) Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW. https://ikp.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/04/Animacja-kultury.-Do%C5%9Bwiadczenie-i-przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87.pdf Paprocki, W. (2011). Muzyka dawna. Nieznane oblicze kontrkultury, Czas kultury, 1, s. 46-54. https://czaskultury.pl/wp-content/uploads/woocommerce_uploads/2021/09/46-55_MuzykaDawna-kuspgu.pdf Borhulevych, L. (2016). Medialne formy popularyzacji muzyki poważnej, Rozprawy Społeczne, 10(3), s. 28-35. http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_nr_3_2016_top_druk_art_04.pdf Jeziński, M. (2017). Muzyka popularna jako forma pamięci kulturowej, Kultura Współczesna 3(96), s. 14-25. https://nck.pl/upload/2019/01/2d-muzyka-popularna.pdf Danel, R. (2009). Folk jako gatunek muzyki popularnej – geneza powstania. W: M. Knapik, A. Łobos. (red.). Folklor – edukacja, sztuka, terapia (s.61-66). Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji. http://dlibra.bs.katowice.pl/Content/11914/Folklor.pdf#page=61 Jędrzejewski, S. (2017). Od muzyki w radiu do muzyki w sieci, Kultura Współczesna 3(96), s. 78-90. https://www.nck.pl/upload/2018/10/9-od-muzyki-w-radiu.pdf Jabłońska, B. (2017). Muzyka – media – kultura, Kultura Współczesna 3(96), s. 120-129. https://nck.pl/upload/2019/01/12d-muzyka-media.pdf Wilczek-Krupa, M. (2014). Funkcje muzyki w filmie. Teorie praktyków, Res Facta Nova 15(24), s. 99-119. http://www.resfactanova.pl/pliki/archiwum/numer_24/RFN15%20Maria%20Wilczek-Krupa.pdf Mela, M., Schulte, V. (2016). Jak piękny jest ludzki głos! Techniki wizualizacji, mierzenia i deskrypcji ludzkiego głosu, Lingwistyka Stosowana 19 (4), s. 91-103. http://portal.uw.edu.pl/documents/7276721/0/Lingwistyka+Stosowana+19.pdf#page=90 Literatura uzupełniająca: Golemo, K. (2017). Muzyka w relacjach międzykulturowych. Intercultural Relations, 1(1(1), s. 197–218. https://journals.akademicka.pl/relacje/article/view/335 Szpunar, M. (2017). Emotywne aspekty recepcji muzycznej, Kultura Współczesna 3(96), s. 68-77. https://nck.pl/upload/2019/01/7d-emotywne-aspekty.pdf Stępień, W. (2014). W poszukiwaniu utraconej melodii. Współczesne odrodzenie muzyki średniowiecza, Studia Gdańskie, 34, s. 193-199. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7703291e-fed3-4833-9079-bc0d53f1295e Kaznowski, P. (2012). Muzyka naszych korzeni, Christianitas 50, s. 5-9. http://www.christianitas.org/site_media/content/ch_50_kaznowski.pdf Pęczak, M. (2017). Od odświętności do codzienności – muzyka jako audiosfera współczesnego świata, Kultura Współczesna 3(96), s. 36-45. https://nck.pl/upload/2019/01/4d-od-odswietnosci.pdf Nożyński, S. Kuźmicz, K. (2012). Kultura remiksu a zmiany w muzyce. W: A. Cybal-Michalska, P. Wierzba (red.), Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym (s. 227-240). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17185/Kultura_remiksu_a_zmiany_w_muzyce_2012_R.pdf?sequence=1 Grozdew-Kołacińska, W. (2018). Muzyka tradycyjna i folkowa w Polsce – dialog międzykulturowy vs. hermetyzacja swojskości, Łódzkie Studia Etnograficzne, 57, s. 29-40. https://apcz.umk.pl/LSE/article/view/LSE.2018.57.03/16164 Cudzich, E. (2018). Od źródeł do ujścia: tradycyjny folklor w dobie wpływów, inspiracji i przemian. W: B. Mika, M. Szyndler (red.), Muzyka na Śląsku Cieszyńskim (s. 134-138). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/18992/1/Cudzich_Od_zrodel_do_ujscia.pdf Dabert, D. (2005). Sposoby istnienia muzyki klasycznej w filmie fabularnym, Przestrzenie Teorii, 5, s. 187-204. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9182/1/013_Dorochna_Dabert_Sposoby_istnienia_muzyki_klasycznej_187_204.pdf J. T. Titon (red.). (2009). Worlds of Music. An Introduction to the Music of the World’s Peoples. Belmont, CA: Schirmer Cengage Learning. https://www.academia.edu/42829543/World_of_Music Materiały dodatkowe: https://www.odsluchane.eu/ http://radio.garden Literatura dodatkowa: Kowalska M.: ABC Historii muzyki Śmiechowski B: O muzyce najpiękniejszej ze sztuk Burowska Z.: Wprowadzenie w kulturę muzyczną Michalski G.: i inni: Dzieje muzyki polskiej Muchenberg B Pogadanki o muzyce Wójcik D. - ABC Form muzycznych. Kofin E- Krytyka muzyczna Bukofezer M.: Muzyka w epoce baroku Nowak – Romanowicz A.: Klasycyzm Einstein A.: Muzyka w epoce romantyzmu Chomińscy J. K. Formy muzyczne Fubini E. Historia estetyki muzycznej Harnoncourt N.: Muzyka mową dźwięków Chyliński T.: Przewodnik koncertowy Kański J.: Przewodnik operowy |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza. Absolwent (KA6_WG3, KA6_WK2, KA6_WK3): - zna podstawową terminologię oraz zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury muzycznej - zna i rozumie główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze muzycznej 2. Umiejętności. Absolwent (KA6_UW1, KA6_UW4, KA6_UK1, KA6_UK4, KA6_UO2): - samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu historii muzyki na poziomie podstawowym - posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury muzycznej na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, - potrafi komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii muzycznej - potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, i prezentacje multimedialne na temat muzyki w kulturze - potrafi przygotować się do dyskusji oraz dyskutować używając terminologii muzycznej w ramach pracy indywidualnej oraz zespołowej 3. Kompetencje społeczne absolwenta (KA6_KK1, KA6_KK2, KA6_KO1, KA6_KR3): - rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego - jest otwarty na nowe idee i poglądy - jest gotów do twórczej analizy zjawisk muzycznych w kulturze - przestrzega zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: aktywność w trakcie zajęć, prezentacje zaliczeniowe, ocena efektów pracy zespołowej, konsultacje |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę Sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz warunek zaliczenia zajęć: aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji na zadany temat (zadanie grupowe), a także znajomość obowiązującej literatury Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecność na zajęciach. Zasady zaliczania nieobecności: forma pisemna lub ustna w trakcie konsultacji Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 15 Niezbędne czynności, które student ma za zadanie wykonać , aby uzyskać pozytywną ocenę z przedmiotu, to: - obecność na zajęciach - przygotowanie i przedstawienie prezentacji na zadany temat (zadanie grupowe) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Mytnik-Daniluk | |
Prowadzący grup: | Joanna Mytnik-Daniluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
- przekazanie podstawowych wiadomości z zasad, teorii i historii muzyki na tle przemian historycznych i kulturowych - rozwijanie sfery estetycznej i emocjonalnej - rozwijanie umiejętności oceny wartości dzieł muzycznych i spostrzegania zjawisk dźwiękowych muzyki |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowe, Kulturoznawcze, M_4 Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina kulturoznawstwo Rok studiów /semestr: III rok, semestr 5 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia - 30 godzin Metody dydaktyczne: ćwiczenia Punkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach – 30 godzin - udział w konsultacjach – 10 godziny - przygotowanie do zaliczenia – 20 godzin - praca nad prezentacją – 15 godzin Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godzin 1,6 pkt - o charakterze praktycznym 35 godzin 1,4 pkt |
|
Literatura: |
Parus, M., Szpunar, M. (2017). Muzyka. Terytoria Kulturowe, Kultura Współczesna 3(96), s. 10-13. https://nck.pl/upload/2019/01/1d-wstep-muzyka-terytoria-kulturowe.pdf Litwinowicz, M. (2002). Muzyka w kulturze. W: G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski (red.) Animacja Kultury. Doświadczenie i przyszłość (s. 425-442) Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW. https://ikp.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/04/Animacja-kultury.-Do%C5%9Bwiadczenie-i-przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87.pdf Golemo, K. (2017). Muzyka w relacjach międzykulturowych. Intercultural Relations, 1(1(1), s. 197–218. https://journals.akademicka.pl/relacje/article/view/335 Szpunar, M. (2017). Emotywne aspekty recepcji muzycznej, Kultura Współczesna 3(96), s. 68-77. https://nck.pl/upload/2019/01/7d-emotywne-aspekty.pdf Paprocki, W. (2011). Muzyka dawna. Nieznane oblicze kontrkultury, Czas kultury, 1, s. 46-54. https://czaskultury.pl/wp-content/uploads/woocommerce_uploads/2021/09/46-55_MuzykaDawna-kuspgu.pdf Stępień, W. (2014). W poszukiwaniu utraconej melodii. Współczesne odrodzenie muzyki średniowiecza, Studia Gdańskie, 34, s. 193-199. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7703291e-fed3-4833-9079-bc0d53f1295e Kaznowski, P. (2012). Muzyka naszych korzeni, Christianitas 50, s. 5-9. http://www.christianitas.org/site_media/content/ch_50_kaznowski.pdf Borhulevych, L. (2016). Medialne formy popularyzacji muzyki poważnej, Rozprawy Społeczne, 10(3), s. 28-35. http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_nr_3_2016_top_druk_art_04.pdf Jeziński, M. (2017). Muzyka popularna jako forma pamięci kulturowej, Kultura Współczesna 3(96), s. 14-25. https://nck.pl/upload/2019/01/2d-muzyka-popularna.pdf Pęczak, M. (2017). Od odświętności do codzienności – muzyka jako audiosfera współczesnego świata, Kultura Współczesna 3(96), s. 36-45. https://nck.pl/upload/2019/01/4d-od-odswietnosci.pdf Nożyński, S. Kuźmicz, K. (2012). Kultura remiksu a zmiany w muzyce. W: A. Cybal-Michalska, P. Wierzba (red.), Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym (s. 227-240). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17185/Kultura_remiksu_a_zmiany_w_muzyce_2012_R.pdf?sequence=1 Danel, R. (2009). Folk jako gatunek muzyki popularnej – geneza powstania. W: M. Knapik, A. Łobos. (red.). Folklor – edukacja, sztuka, terapia (s.61-66). Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji. http://dlibra.bs.katowice.pl/Content/11914/Folklor.pdf#page=61 Grozdew-Kołacińska, W. (2018). Muzyka tradycyjna i folkowa w Polsce – dialog międzykulturowy vs. hermetyzacja swojskości, Łódzkie Studia Etnograficzne, 57, s. 29-40. https://apcz.umk.pl/LSE/article/view/LSE.2018.57.03/16164 Cudzich, E. (2018). Od źródeł do ujścia: tradycyjny folklor w dobie wpływów, inspiracji i przemian. W: B. Mika, M. Szyndler (red.), Muzyka na Śląsku Cieszyńskim (s. 134-138). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/18992/1/Cudzich_Od_zrodel_do_ujscia.pdf Jędrzejewski, S. (2017). Od muzyki w radiu do muzyki w sieci, Kultura Współczesna 3(96), s. 78-90. https://www.nck.pl/upload/2018/10/9-od-muzyki-w-radiu.pdf https://www.odsluchane.eu/ Jabłońska, B. (2017). Muzyka – media – kultura, Kultura Współczesna 3(96), s. 120-129. https://nck.pl/upload/2019/01/12d-muzyka-media.pdf Borhulevych, L. (2016). Medialne formy popularyzacji muzyki poważnej, Rozprawy Społeczne, 10(3), s. 28-35. http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_nr_3_2016_top_druk_art_04.pdf Wilczek-Krupa, M. (2014). Funkcje muzyki w filmie. Teorie praktyków, Res Facta Nova 15(24), s. 99-119. http://www.resfactanova.pl/pliki/archiwum/numer_24/RFN15%20Maria%20Wilczek-Krupa.pdf Dabert, D. (2005). Sposoby istnienia muzyki klasycznej w filmie fabularnym, Przestrzenie Teorii, 5, s. 187-204. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9182/1/013_Dorochna_Dabert_Sposoby_istnienia_muzyki_klasycznej_187_204.pdf Mela, M., Schulte, V. (2016). Jak piękny jest ludzki głos! Techniki wizualizacji, mierzenia i deskrypcji ludzkiego głosu, Lingwistyka Stosowana 19 (4), s. 91-103. http://portal.uw.edu.pl/documents/7276721/0/Lingwistyka+Stosowana+19.pdf#page=90 J. T. Titon (red.). (2009). Worlds of Music. An Introduction to the Music of the World’s Peoples. Belmont, CA: Schirmer Cengage Learning. https://www.academia.edu/42829543/World_of_Music |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.