Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Muzyka w kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 430-KS1-3MWK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Muzyka w kulturze
Jednostka: Instytut Studiów Kulturowych
Grupy: 3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe
Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest:

- przekazanie podstawowych wiadomości z zasad, teorii i historii muzyki na tle przemian historycznych i kulturowych

- rozwijanie sfery estetycznej i emocjonalnej

- rozwijanie umiejętności oceny wartości dzieł muzycznych i spostrzegania zjawisk dźwiękowych muzyki

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowe, Kulturoznawcze, M_4

Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina kulturoznawstwo

Rok studiów /semestr: III rok, semestr 5

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia - 30 godzin

Metody dydaktyczne: ćwiczenia

Punkty ECTS: 3 pkt.

Rodzaje aktywności:

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach – 30 godzin

- udział w konsultacjach – 10 godziny

- przygotowanie do zaliczenia – 20 godzin

- praca nad prezentacją – 15 godzin

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godzin, co odpowiada 1,6 pkt ECTS

- o charakterze praktycznym - 35 godzin, co odpowiada 1,4 pkt ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Parus, M., Szpunar, M. (2017). Muzyka. Terytoria Kulturowe, Kultura Współczesna 3(96), s. 10-13.

https://nck.pl/upload/2019/01/1d-wstep-muzyka-terytoria-kulturowe.pdf

Litwinowicz, M. (2002). Muzyka w kulturze. W: G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski (red.) Animacja Kultury. Doświadczenie i przyszłość (s. 425-442) Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW.

https://ikp.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/04/Animacja-kultury.-Do%C5%9Bwiadczenie-i-przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87.pdf

Paprocki, W. (2011). Muzyka dawna. Nieznane oblicze kontrkultury, Czas kultury, 1, s. 46-54.

https://czaskultury.pl/wp-content/uploads/woocommerce_uploads/2021/09/46-55_MuzykaDawna-kuspgu.pdf

Borhulevych, L. (2016). Medialne formy popularyzacji muzyki poważnej, Rozprawy Społeczne, 10(3), s. 28-35.

http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_nr_3_2016_top_druk_art_04.pdf

Jeziński, M. (2017). Muzyka popularna jako forma pamięci kulturowej, Kultura Współczesna 3(96), s. 14-25.

https://nck.pl/upload/2019/01/2d-muzyka-popularna.pdf

Danel, R. (2009). Folk jako gatunek muzyki popularnej – geneza powstania. W: M. Knapik, A. Łobos. (red.). Folklor – edukacja, sztuka, terapia (s.61-66). Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji.

http://dlibra.bs.katowice.pl/Content/11914/Folklor.pdf#page=61

Jędrzejewski, S. (2017). Od muzyki w radiu do muzyki w sieci, Kultura Współczesna 3(96), s. 78-90.

https://www.nck.pl/upload/2018/10/9-od-muzyki-w-radiu.pdf

Jabłońska, B. (2017). Muzyka – media – kultura, Kultura Współczesna 3(96), s. 120-129.

https://nck.pl/upload/2019/01/12d-muzyka-media.pdf

Wilczek-Krupa, M. (2014). Funkcje muzyki w filmie. Teorie praktyków, Res Facta Nova 15(24), s. 99-119.

http://www.resfactanova.pl/pliki/archiwum/numer_24/RFN15%20Maria%20Wilczek-Krupa.pdf

Mela, M., Schulte, V. (2016). Jak piękny jest ludzki głos! Techniki wizualizacji, mierzenia i deskrypcji ludzkiego głosu, Lingwistyka Stosowana 19 (4), s. 91-103.

http://portal.uw.edu.pl/documents/7276721/0/Lingwistyka+Stosowana+19.pdf#page=90

Literatura uzupełniająca:

Golemo, K. (2017). Muzyka w relacjach międzykulturowych. Intercultural Relations, 1(1(1), s. 197–218.

https://journals.akademicka.pl/relacje/article/view/335

Szpunar, M. (2017). Emotywne aspekty recepcji muzycznej, Kultura Współczesna 3(96), s. 68-77.

https://nck.pl/upload/2019/01/7d-emotywne-aspekty.pdf

Stępień, W. (2014). W poszukiwaniu utraconej melodii. Współczesne odrodzenie muzyki średniowiecza, Studia Gdańskie, 34, s. 193-199.

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7703291e-fed3-4833-9079-bc0d53f1295e

Kaznowski, P. (2012). Muzyka naszych korzeni, Christianitas 50, s. 5-9.

http://www.christianitas.org/site_media/content/ch_50_kaznowski.pdf

Pęczak, M. (2017). Od odświętności do codzienności – muzyka jako audiosfera współczesnego świata, Kultura Współczesna 3(96), s. 36-45.

https://nck.pl/upload/2019/01/4d-od-odswietnosci.pdf

Nożyński, S. Kuźmicz, K. (2012). Kultura remiksu a zmiany w muzyce. W: A. Cybal-Michalska, P. Wierzba (red.), Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym (s. 227-240). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17185/Kultura_remiksu_a_zmiany_w_muzyce_2012_R.pdf?sequence=1

Grozdew-Kołacińska, W. (2018). Muzyka tradycyjna i folkowa w Polsce – dialog międzykulturowy vs. hermetyzacja swojskości, Łódzkie Studia Etnograficzne, 57, s. 29-40.

https://apcz.umk.pl/LSE/article/view/LSE.2018.57.03/16164

Cudzich, E. (2018). Od źródeł do ujścia: tradycyjny folklor w dobie wpływów, inspiracji i przemian. W: B. Mika, M. Szyndler (red.), Muzyka na Śląsku Cieszyńskim (s. 134-138). Katowice: Wydawnictwo

Uniwersytetu Śląskiego.

https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/18992/1/Cudzich_Od_zrodel_do_ujscia.pdf

Dabert, D. (2005). Sposoby istnienia muzyki klasycznej w filmie fabularnym, Przestrzenie Teorii, 5, s. 187-204.

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9182/1/013_Dorochna_Dabert_Sposoby_istnienia_muzyki_klasycznej_187_204.pdf

J. T. Titon (red.). (2009). Worlds of Music. An Introduction to the Music of the World’s Peoples. Belmont, CA: Schirmer Cengage Learning.

https://www.academia.edu/42829543/World_of_Music

Materiały dodatkowe:

https://www.odsluchane.eu/

http://radio.garden

Literatura dodatkowa:

Kowalska M.: ABC Historii muzyki

Śmiechowski B: O muzyce najpiękniejszej ze sztuk

Burowska Z.: Wprowadzenie w kulturę muzyczną

Michalski G.: i inni: Dzieje muzyki polskiej

Muchenberg B Pogadanki o muzyce

Wójcik D. - ABC Form muzycznych.

Kofin E- Krytyka muzyczna

Bukofezer M.: Muzyka w epoce baroku

Nowak – Romanowicz A.: Klasycyzm

Einstein A.: Muzyka w epoce romantyzmu

Chomińscy J. K. Formy muzyczne

Fubini E. Historia estetyki muzycznej

Harnoncourt N.: Muzyka mową dźwięków

Chyliński T.: Przewodnik koncertowy

Kański J.: Przewodnik operowy

Efekty uczenia się:

1. Wiedza. Absolwent (KA6_WG3, KA6_WK2, KA6_WK3):

- zna podstawową terminologię oraz zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury muzycznej

- zna i rozumie główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze muzycznej

2. Umiejętności. Absolwent (KA6_UW1, KA6_UW4, KA6_UK1, KA6_UK4, KA6_UO2):

- samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu historii muzyki na poziomie podstawowym

- posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury muzycznej na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia

- zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności,

- potrafi komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii muzycznej

- potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, i prezentacje multimedialne na temat muzyki w kulturze

- potrafi przygotować się do dyskusji oraz dyskutować używając terminologii muzycznej w ramach pracy indywidualnej oraz zespołowej

3. Kompetencje społeczne absolwenta (KA6_KK1, KA6_KK2, KA6_KO1, KA6_KR3):

- rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego

- jest otwarty na nowe idee i poglądy

- jest gotów do twórczej analizy zjawisk muzycznych w kulturze

- przestrzega zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: aktywność w trakcie zajęć, prezentacje zaliczeniowe, ocena efektów pracy zespołowej, konsultacje

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz warunek zaliczenia zajęć: aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji na zadany temat (zadanie grupowe), a także znajomość obowiązującej literatury

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecność na zajęciach.

Zasady zaliczania nieobecności: forma pisemna lub ustna w trakcie konsultacji

Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 15

Niezbędne czynności, które student ma za zadanie wykonać , aby uzyskać pozytywną ocenę z przedmiotu, to:

- obecność na zajęciach

- przygotowanie i przedstawienie prezentacji na zadany temat (zadanie grupowe)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Mytnik-Daniluk
Prowadzący grup: Joanna Mytnik-Daniluk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

- przekazanie podstawowych wiadomości z zasad, teorii i historii muzyki na tle przemian historycznych i kulturowych

- rozwijanie sfery estetycznej i emocjonalnej

- rozwijanie umiejętności oceny wartości dzieł muzycznych i spostrzegania zjawisk dźwiękowych muzyki

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowe, Kulturoznawcze, M_4

Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina kulturoznawstwo

Rok studiów /semestr: III rok, semestr 5

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia - 30 godzin

Metody dydaktyczne: ćwiczenia

Punkty ECTS: 3 pkt.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach – 30 godzin

- udział w konsultacjach – 10 godziny

- przygotowanie do zaliczenia – 20 godzin

- praca nad prezentacją – 15 godzin

Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godzin 1,6 pkt

- o charakterze praktycznym 35 godzin 1,4 pkt

Literatura:

Parus, M., Szpunar, M. (2017). Muzyka. Terytoria Kulturowe, Kultura Współczesna 3(96), s. 10-13.

https://nck.pl/upload/2019/01/1d-wstep-muzyka-terytoria-kulturowe.pdf

Litwinowicz, M. (2002). Muzyka w kulturze. W: G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski (red.) Animacja Kultury. Doświadczenie i przyszłość (s. 425-442) Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW.

https://ikp.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/04/Animacja-kultury.-Do%C5%9Bwiadczenie-i-przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87.pdf

Golemo, K. (2017). Muzyka w relacjach międzykulturowych. Intercultural Relations, 1(1(1), s. 197–218.

https://journals.akademicka.pl/relacje/article/view/335

Szpunar, M. (2017). Emotywne aspekty recepcji muzycznej, Kultura Współczesna 3(96), s. 68-77.

https://nck.pl/upload/2019/01/7d-emotywne-aspekty.pdf

Paprocki, W. (2011). Muzyka dawna. Nieznane oblicze kontrkultury, Czas kultury, 1, s. 46-54.

https://czaskultury.pl/wp-content/uploads/woocommerce_uploads/2021/09/46-55_MuzykaDawna-kuspgu.pdf

Stępień, W. (2014). W poszukiwaniu utraconej melodii. Współczesne odrodzenie muzyki średniowiecza, Studia Gdańskie, 34, s. 193-199.

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7703291e-fed3-4833-9079-bc0d53f1295e

Kaznowski, P. (2012). Muzyka naszych korzeni, Christianitas 50, s. 5-9.

http://www.christianitas.org/site_media/content/ch_50_kaznowski.pdf

Borhulevych, L. (2016). Medialne formy popularyzacji muzyki poważnej, Rozprawy Społeczne, 10(3), s. 28-35.

http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_nr_3_2016_top_druk_art_04.pdf

Jeziński, M. (2017). Muzyka popularna jako forma pamięci kulturowej, Kultura Współczesna 3(96), s. 14-25.

https://nck.pl/upload/2019/01/2d-muzyka-popularna.pdf

Pęczak, M. (2017). Od odświętności do codzienności – muzyka jako audiosfera współczesnego świata, Kultura Współczesna 3(96), s. 36-45.

https://nck.pl/upload/2019/01/4d-od-odswietnosci.pdf

Nożyński, S. Kuźmicz, K. (2012). Kultura remiksu a zmiany w muzyce. W: A. Cybal-Michalska, P. Wierzba (red.), Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym (s. 227-240). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17185/Kultura_remiksu_a_zmiany_w_muzyce_2012_R.pdf?sequence=1

Danel, R. (2009). Folk jako gatunek muzyki popularnej – geneza powstania. W: M. Knapik, A. Łobos. (red.). Folklor – edukacja, sztuka, terapia (s.61-66). Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji.

http://dlibra.bs.katowice.pl/Content/11914/Folklor.pdf#page=61

Grozdew-Kołacińska, W. (2018). Muzyka tradycyjna i folkowa w Polsce – dialog międzykulturowy vs. hermetyzacja swojskości, Łódzkie Studia Etnograficzne, 57, s. 29-40.

https://apcz.umk.pl/LSE/article/view/LSE.2018.57.03/16164

Cudzich, E. (2018). Od źródeł do ujścia: tradycyjny folklor w dobie wpływów, inspiracji i przemian. W: B. Mika, M. Szyndler (red.), Muzyka na Śląsku Cieszyńskim (s. 134-138). Katowice: Wydawnictwo

Uniwersytetu Śląskiego.

https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/18992/1/Cudzich_Od_zrodel_do_ujscia.pdf

Jędrzejewski, S. (2017). Od muzyki w radiu do muzyki w sieci, Kultura Współczesna 3(96), s. 78-90.

https://www.nck.pl/upload/2018/10/9-od-muzyki-w-radiu.pdf

https://www.odsluchane.eu/

Jabłońska, B. (2017). Muzyka – media – kultura, Kultura Współczesna 3(96), s. 120-129.

https://nck.pl/upload/2019/01/12d-muzyka-media.pdf

Borhulevych, L. (2016). Medialne formy popularyzacji muzyki poważnej, Rozprawy Społeczne, 10(3), s. 28-35.

http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_nr_3_2016_top_druk_art_04.pdf

Wilczek-Krupa, M. (2014). Funkcje muzyki w filmie. Teorie praktyków, Res Facta Nova 15(24), s. 99-119.

http://www.resfactanova.pl/pliki/archiwum/numer_24/RFN15%20Maria%20Wilczek-Krupa.pdf

Dabert, D. (2005). Sposoby istnienia muzyki klasycznej w filmie fabularnym, Przestrzenie Teorii, 5, s. 187-204.

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9182/1/013_Dorochna_Dabert_Sposoby_istnienia_muzyki_klasycznej_187_204.pdf

Mela, M., Schulte, V. (2016). Jak piękny jest ludzki głos! Techniki wizualizacji, mierzenia i deskrypcji ludzkiego głosu, Lingwistyka Stosowana 19 (4), s. 91-103.

http://portal.uw.edu.pl/documents/7276721/0/Lingwistyka+Stosowana+19.pdf#page=90

J. T. Titon (red.). (2009). Worlds of Music. An Introduction to the Music of the World’s Peoples. Belmont, CA: Schirmer Cengage Learning.

https://www.academia.edu/42829543/World_of_Music

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)