University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Seminarium licencjackie

General data

Course ID: 430-KS1-3SEML7
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Seminarium licencjackie
Organizational unit: Institute of Culture Studies
Course groups: (in Polish) 3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe
(in Polish) Kulturoznawstwo 3 rok sem. letni 1 stopień
(in Polish) Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

(in Polish) kierunkowe
B.Sc. seminars
obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Prace licencjackie mogą mieć postać jakościowej analizy źródeł, studiów przypadków i analizy danych (deskresearch), mających na celu wyodrębnienie i interpretację zjawisk i tendencji we współczesnej kulturze i sztuce dotyczących zastosowań nowych mediów cyfrowych oraz ich kulturowych konsekwencji.

Wskazana znajomość języka angielskiego - stopień podstawowy lub średnio zaawansowany. Znajomość innych języków mile widziana.

Wskazane zainteresowania i doświadczenia w zakresie wybranego obszaru sztuki, kultury, antropologii kultury, historii kultury

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

W trakcie seminarium student pod kierunkiem promotora pracuje nad przygotowaniem pracy licencjackiej stanowiącej opracowanie zagadnienia z zakresu zjawisk kulturowych odpowiadającego profilowi i tematyce wybranego seminarium. Celem zajęć seminaryjnych jest przygotowanie bibliografii oraz stworzenie warsztatu metodologicznego umożliwiającego przeprowadzenie analizy wybranych problemów i przygotowanie prac licencjackich. W trakcie zajęć student formułuje problem badawczy, pytania badawcze, określa metodę badawczą oraz opracowuje strukturę pracy licencjackiej. Efektem końcowym seminarium jest napisanie pracy licencjackiej pozytywnie ocenionej przez promotora i dopuszczenie jej do obrony. Praca zostaje zredagowana zgodnie ze standardami projektowania uniwersalnego.

Full description: (in Polish)

Nazwa jednostki prowadzącej kierunek - Instytut Studiów Kulturowych UwB

Nazwa kierunku studiów - Kulturoznawstwo

Poziom kształcenia - Studia pierwszego stopnia

Profil studiów - Ogólnoakademicki

Forma studiów - Stacjonarne

Kod przedmiotu - 430-KS1-3SEML3

Język przedmiotu - Język polski

Rodzaj przedmiotu/Status przedmiotu – obowiązkowy, MODUŁ 6 Przedmioty dyplomowe

Dziedzina i dyscyplina nauki - Dziedzina nauk humanistycznych, Kulturoznawstwo

Rok studiów/semestr - Rok 3 / semestr 5-6

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)

- Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa

- Teoria kultury

- Metodologia badań kulturoznawczych

- Metody badań kulturoznawczych

- Teoria kultury współczesnej

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 60 godzin seminarium

Punkty ECTS - 22

Bilans nakładu pracy studenta

udział w ćwiczeniach – 60 godzin

przygotowanie do zajęć – 35 godzin

udział w konsultacjach – 30 godzin

przygotowanie prezentacji – 5 godzin

przygotowanie materiału źródłowego, bibliografii specjalistycznej, opracowanie planu tekstu – 165 godzin

pisanie pracy – 260 godzin

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 255 / 10,2 ECTS

- o charakterze praktycznym - 300 / 12 ECTS

Bibliography: (in Polish)

J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003.

R. Barthes, Przyjemność tekstu, tł. A. Lewańska, Warszawa

1997,

J. Łotman, B. Uspienski, O semiotycznym mechanizmie kultury, tł. J. Faryno, [w:] Semiotyka kultury..., s

S. Żółkiewski, Teksty kultury. Studia, Warszawa 1988.

M. Bal, Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych, tł. M. Bucholc, Warszawa 2012,

M. Rygielska, O "tekście kultury".(Nie) modny tekst kultryhttp://www.zew.uni.wroc.pl/files/zew22_rygielska.pd

Obserwatorium żywej kultury: hasło: tekst kultury

Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka, red. B. Myrdzik i I. Morawska, Lublin 2007.

Tradycja w tekstach kultury, pod red. J. Adamowskiego, J. Styka, Lublin 2009.

http://ozkultura.pl/wpisy/1945

Teksty kultury : oblicza komunikacji XXI wieku. pod red. J. Mazura, M. Rzeszutko-Iwan, t. 1-2, Lublin 2006.

M. Wołoszyn, Czy memy są tekstami kultury? file:///C:/Users/m.wierel/Downloads/mjarocki,+%7B$userGroup%7D,+wo%C5%82oszyn%20(1).pdf

Twórczość słowna/literatura, performance, tekst, hipertekst / red. tomu: Grzegorz Godlewski, Instytut Kultury Polskiej. Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 2017

G. Godlewski, Luneta i radar, 2016

- Katarzyna Cichocka-Segiet, Piotr Mostowski, Paweł Rutkowski, "Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb

edukacyjnych"

- Ewa Domagała-Zyśk, Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje, w: Oblicza życia. Księga jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA, absolwent zna i rozumie...:

KA6_WK2 główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze

KA6_WG3 podstawową terminologię kulturoznawczą i antropologiczną w języku polskim i w wybranym języku obcym

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

KA6_UW1 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować

i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)

KA6_UW3 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia, opracowywać i prezentować wyniki pracy

KA6_UK1 komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii kulturoznawczej

KA6_UU1 samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze

na poziomie podstawowym

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

KA6_KK1 wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy

i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego

KA6_KR3 przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

1. Ocena ciągła (formative assessment)

- Aktywność na seminarium: Regularne uczestnictwo i aktywny udział w dyskusjach, prezentacjach oraz warsztatach.

- Postępy w pracy nad tematem:** Regularne prezentacje postępów w pracy licencjackiej, zgłaszanie problemów oraz sugestii.

- Konsultacje z promotorem: Udział w ustalonych konsultacjach i ich efektywność.

2. Ocena sumująca (summative assessment):

- Złożenie gotowej pracy licencjackiej: Jakość i zgodność pracy z wymaganiami formalnymi oraz merytorycznymi.

- Prezentacja pracy licencjackiej: Publiczna obrona pracy przed komisją, umiejętność przedstawienia wyników badań oraz odpowiedzi na pytania.

-Recenzja pracy licencjackiej: Ocena dokonana przez promotora oraz recenzenta zewnętrznego.

Kryteria oceniania:

1. Aktywność na seminarium:

- Udział w zajęciach (10%): Obecność na minimum 80% zajęć.

- Aktywność podczas zajęć (10%):Zaangażowanie w dyskusje, zadawanie pytań, udział w warsztatach.

2. Postępy w pracy nad tematem:

- Przedstawienie konspektu pracy (10%):Jakość i klarowność przedstawionego planu pracy.

- Etapowe raporty z postępów (10%): Regularne i szczegółowe raporty, zgodność z harmonogramem

3. Konsultacje z promotorem:

- Frekwencja na konsultacjach (10%): Regularne spotkania z promotorem i efektywne wykorzystanie czasu konsultacji.

- Zaangażowanie i przygotowanie (10%): Przygotowanie do konsultacji, zgłaszanie problemów i proponowanie rozwiązań.

4. Złożenie gotowej pracy licencjackiej:

- Jakość merytoryczna pracy (20%): Oryginalność badań, wnikliwość analizy, trafność wniosków.

- Zgodność z wymogami formalnymi (10%): Poprawność językowa, zgodność z wytycznymi dotyczącymi formatowania.

5. Prezentacja pracy licencjackiej:

- Umiejętność prezentacji (10%): Klarowność, struktura, sposób prezentacji.

- Odpowiedzi na pytania (10%): Trafność i rzeczowość odpowiedzi na pytania komisji.

Przykładowa skala ocen:

- Bardzo dobry (5.0):** 91-100%

- Dobry plus (4.5):** 81-90%

- Dobry (4.0):** 71-80%

- Dostateczny plus (3.5):** 61-70%

- Dostateczny (3.0):** 51-60%

- Niedostateczny (2.0):** 0-50%

Wprowadzenie powyższych metod i kryteriów oceniania do sylabusa seminarium licencjackiego pozwoli na jasne i przejrzyste określenie oczekiwań wobec studentów. Zwiększy to również ich zaangażowanie oraz umożliwi bieżącą kontrolę nad postępami w pracy nad pracą licencjacką.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)