Antropologia mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS2-1ANM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia mediów |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 1 rok sem. letni 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Metody badań kulturoznawczych 430-KS2-1MBK |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć z antropologii mediów jest pogłębienie wiedzy studentek i studentów z zakresu antropologii mediów, która wyrasta z antropologii nowoczesnych społeczeństw i kulturowego zwrotu w studiach nad mediami. Zakres zajęć stanowią studia nad mediami dotyczące, w sposób szczególny, symbolicznej konstrukcji rzeczywistości i ważności symbolicznych struktur mitu i rytuału w życiu codziennym odbiorców - użytkowników. Problematyka zajęć obejmuje różne praktyki użytkowania mediów i przypisywanie im różnorodnych znaczeń. Podstawową figurą antropologicznej refleksji nad mediami jest ich twórca i użytkownik (czasami w jednej osobie), a w konsekwencji badane będą znaczenia jakie przypisuje on/ona mediom oraz jego/jej praktyki nadawcze i odbiorcze. Zakładamy skupienie się na figurze użytkownika mediów i dotarcie do świadectw i relacji telewidzów, internautów oraz użytkowników innych mediów. W toku kursu w tkankę zajęć wprowadzone zostaną prezentacje studenckich projektów badawczych i ich analizy, |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie zasobu wiedzy dotyczącego wybranych aspektów antropologii mediów - w kontekście kultury własnej odbiorców - użytkowników. Ramowy zakres tematyczny przedmiotu obejmuje wiedzę na temat: Podstaw antropologii wizualnej, teorii odbioru przekazu medialnego - różnych poziomów interpretacji czy "dekodowania" przekazu medialnego stanowiących podstawę różnych kierunków interpretacyjnych; Roli mediów we współczesnym domu i życiu współczesnej rodziny; Społecznego używania mediów; Kina antropologicznego; Wydarzeń medialnych i rytuałów medialnych; Roli mediów w kształtowaniu tożsamości w społeczeństwie trans nacjonalnym; Przekazów medialnych w kontekście współczesnych mitów i rytuałów; Mediów społecznych, mediów społecznościowych – badania społeczności medialnych. |
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M-3: przedmioty antropologiczno-metodologiczne Dziedzina nauk humanistycznych; dyscyplina - nauki o kulturze i religii 1 rok studiów drugiego stopnia/ semestr 2 Wymagania wstępne: przydatna jest wiedza zdobyta w trakcie przedmiotu metody badań kulturoznawczych; 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: projekty badawcze, prezentacje multimedialne projektów badawczych, ćwiczenia, dyskusje, konsultacje. Formy zaliczenia przedmiotu: przygotowanie projektu badawczego i aktywność w czasie zajęć. 4 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach – 15 x 2 h = 30 h Przygotowanie studenckich projektów badawczych - 22 h Przygotowanie do ćwiczeń – 15 x 3 h = 45 h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 3 h Razem: 100 h Odpowiada 4 pkt ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 + 3 = 33 - 1,3 ECTS o charakterze praktycznym: 45 + 22 = 67 - 2,7 ECTS |
Literatura: |
Literatura przedmiotu będzie podana w sekcji o zajęciach w konkretnym cyklu dydaktycznym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent zna i rozumie: - szczegółową terminologię kulturoznawczą i antropologiczną i etnograficzną w języku polskim i języku obcym na poziomie B2+ - w sposób uporządkowany i pogłębiony główne kierunki nauk o kulturze i religii: antropologię kultury nauki o komunikacji społecznej i mediach KA7_WG3, KA7_WG4, Umiejętności W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent potrafi: - wykorzystać pogłębione umiejętności badawcze związane z formułowaniem i analizą problemów badawczych, doborem metod i narzędzi, opracowaniem i prezentacją wyników pracy; - wykrywać złożone zależności między analizowanymi przez siebie tezami wypowiedzi kulturoznawczych pisemnych i ustnych, formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi, myśleć w sposób komparatystyczny; - stworzyć artefakty artystyczne, naukowe oraz krytyczne opracowania dzieł sztuki z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych oraz posiada umiejętności ich prezentacji KA7_UW2, KA7_UW4, KA7_UW5 Kompetencje społeczne W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent jest gotów do: - przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych; - organizowania pracy własnej i pracy zespołowej oraz jej krytycznej oceny i przemodelowania w sposób przedsiębiorczy; - docenienia wielokulturowości społeczności, regionu, kraju, Europy, rozumienia na poziomie rozszerzonym odmiennych stylów życia społecznego i zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych środowisk i tradycji kulturowych oraz komunikowania się z nimi KA7_KK2, KA7_KO3, KA7_KR1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę (ćwiczenia). Szczegółowe informacje dotyczące zaliczenia ćwiczeń znajdują się w sylabusie do przedmiotu antropologia mediów w danym cyklu dydaktycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.