Filozofia kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS2-1FLK |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia kultury |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 1 rok sem. zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać podstawowe pojęcia z zakresu humanistyki, a także koncepcje z zakresu historii myśli filozoficznej; wymagana jest również ogólna znajomość teoretycznych refleksji nad kulturą. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Zajęcia z filozofii kultury mają na celu uświadomienie złożoności zjawisk kulturowych w świecie przyspieszonych przemian cywilizacyjnych. Powyższe zmiany dotyczą głównie przeobrażeń wartościowania, detradycjonalizacji, narodzin "tradycji wynalezionej", kompresji czasoprzestrzennej w badaniach kulturoznawczych. Celem przedmiotu jest próba dookreślenia możliwej hybrydyzacji, kreolizacji, dekonstrukcji kultury współczesnej biorąc pod uwagę odrębność między Wschodem a Zachodem. . |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki, forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 2 Nauki humanistyczne, filozofia. Rok I/ sem. I, st. drugiego stopnia. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć humanistycznych, podstawowe koncepcje filozoficzne, ogólna znajomość historii kultury. Liczba godzin: 15 h wykładów, 15 h ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Dyskursywna prezentacja poglądów z zakresu filozofii kultury; metoda syntez i asocjacji. Konsultacje. Zaliczenie zajęć – rozmowa egzaminacyjna . Warunek przystąpienia do egzaminu – obecności (dopuszczalna jedna nieobecność). Punkty ECTS: 7 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach/wykładach. Formach i in.) 15h+15 h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 h Przygotowanie do egzaminu i obecność na egz./zaliczeniu 45h+5 h Przygotowanie do ćwiczeń 75h Wystąpienie z przygotowanym referatem 20h Napisanie eseju interpretacyjnego 15h Razem: 200 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40h - 1,6 pkt. o charakterze praktycznym 160h - 6,0 pkt. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Campbell, Potęga mitu, Kraków 2013. E. Cassirer, Esej o człowieku, Warszawa 1971. E. Cassirer, Mit państwa, Warszawa 2006. Co to jest filozofia kultury, red. Z. Rosińska, J. Michalik, Warszawa 2006. R. Deliege, Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, Warszawa 2011. A. Gehlen, W kręgu antropologii i psychologii społecznej. Studia, Warszawa 2001. R. Konersmann, Filozofia kultury. Wprowadzenie, Warszawa 2009. M. Scheler, Resentyment a moralność, Warszawa 1997. A. Sobolewska, Mapy duchowe współczesności. Co nam zostało z Nowej Ery?, Warszawa 2009. W. Dilthey: Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych. Tłumacz. Elżbieta Paczkowska-Łagowska Gdańsk, 2004 W. Windelband: Historia a nauki przyrodnicze. Tłumacz Jan Miziński. w: Poznanie: antologia tekstów filozoficznych . Red. Z. Cackowski, M. Hetmański Warszawa 1992 F. Znaniecki, Metoda Socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000. Z. Bauman, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków 2011. W. J. Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, Warszawa 2008. B. Skarga, Tercet metafizyczny, Kraków 2009. S. Zizek, O wierze, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (absolwent zna i rozumie) KP7_WG1, KP&_WG3, KP7_WG5 1 . podstawowe pojęcia z zakresu refleksji o kulturze 2. podstawowe rozróżnienia między naturalizmem a antynaturalizmem 3. historyczne uwikłania filozofii w kulturze, zwłaszcza jej hermeneutyczne aspekty 4. historyczne aspekty "odniesienia do wartości" jako elementu nauk o kulturze 5. różnice między uniwersalizmem filozofii a partykularyzmem Umiejętności (absolwent potrafi…) KP7__UK1, KP7_UK3,KP7_UK5 1. zastosować wiedzę teoretyczną do analizy zjawisk kulturowych 2.dostrzegać elementy konstytutywne i przygodne badanych problemów 3. uchwycić podobieństwo hermeneutyczne różnych rodzajów aktywności poznawczej 4.wskazać na kontynuacje i odmienności intelektualne na przykładzie doktryn filozoficznych o kulturze Kompetencje społeczne i personalne (absolwent…) KP7_KK2, KP7 _KK3, KP7_K05, KP7_K07 1 . jest gotów do systemowego rozumienia poszczególnych prądów intelektualnych funkcjonujących w społeczeństwie 1. akceptuje pluralizm w intelektualnej historii ludzkości 2.rozumie punkt widzenia własnej świadomej intelektualnej 3. rozumie aksjologiczny kontekst działalności naukowej 4. umie krytycznie ocenić siebie i jest otwarty na inne światopoglądy |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja: Metoda: ocena aktywności i eseju zaliczeniowego na zajęciach, ocena pracy egzaminacyjnej jako zaliczenia wykładów Kryteria oceniania: aktywność poparta znajomością zalecanej literatury, znajomość treści wykładów. Na egzaminie ocenie podlega opis wybranego i samodzielnie przygotowanego przez słuchaczkę/słuchacza problemu omawianego na wykładach. Ocena dotyczy znajomości treści wykładu lub wykładów poświęconych danej problematyce, znajomości literatury i umiejętności jej wykorzystania w samodzielnie napisanym eseju egzaminacyjnym. Zaliczenie na ocenę, egzamin. Frekwencja, aktywność na zajęciach, wypowiedzi oparte lekturą tekstów z listy lektur innych dostępnych źródeł wiedzy na temat filozofii kultury. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest otrzymanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Na zajęciach można mieć maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione (dotyczy to wykładów i ćwiczeń). Większa liczba nieobecności nieusprawiedliwionych dyskwalifikuje studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.