Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Niepokój, niepewność, groza. Medialne obrazy świata współczesnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 430-KS2-2KON11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Niepokój, niepewność, groza. Medialne obrazy świata współczesnego
Jednostka: Instytut Studiów Kulturowych
Grupy: 2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. fakultatywne
Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest wzbudzenie refleksji studentów nad złożonością problemów świata współczesnego i metodami ich ukazywania w różnego rodzaju mediach. U podstaw leży założenie, że twórcy współczesnych przekazów medialnych nie ukazują faktów, ale ich różnorodne interpretacje, mające na celu budzić niepewność, niepokój, a nawet grozę odbiorców. Zagadnienia poruszane na zajęciach mają przynieść próbę odpowiedzi na pytania: w jakim kierunku zdąża informacja przekazywana niepewnemu jutra odbiorcy przez współczesne multimedia: ku rzetelnemu przekazywania wiadomości, szukaniu sensacji i newsów czy świadomej manipulacji w celu osiągnięcia konkretnych zamierzeń? A także, jakie są środki oraz metody oddziaływania na odbiorców, używane przez twórców współczesnych multimediów?

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Na zajęciach studenci podejmują dyskusję nad różnorodnymi problemami świata współczesnego, związanymi z zagrożeniami związanymi z dehumanizacją i depersonalizacją kultury, degradacją środowiska, konfliktami zbrojnymi i wojnami, upadkiem tradycyjnych wartości i przemianami sfery aksjologicznej, totalitaryzmem, globalnymi kryzysami gospodarczymi i finansowymi, pandemiami, migracjami dużych skupisk ludności - w oparciu o przygotowane przez studentów prezentacje multimedialne.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny

Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki humanistyczne, nauki o kulturze i religii

Rok studiów: II rok, drugi stopień, semestr zimowy

Liczba godzin zajęć: 20 godzin konwersatorium

Metody dydaktyczne: Dyskusja, prezentacje multimedialne

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach - 20 godzin

udział w konsultacjach - 5 godzin

przygotowanie prezentacji - 40 godzin

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz. (1 pkt. ECTS)

- o charakterze praktycznym 65 godz. (2,5 pkt. ECTS)

Literatura:

B. Majerek, "Niepewność w społeczeństwie współczesnym. Studium socjopedagogiczne", Kraków 2018

A. Jucewicz, T. Kwaśniewski, "Niepewność. Rozmowy o strachu i nadziei"' , Warszawa 2020

H. Skłodowski, "Człowiek w kryzysie – psychospołeczne aspekty kryzysu", Łódź 2010

D.A. Carbonell, "W pułapce niepokoju"', Kraków 2017

R.G. Dolby, "Niepewność wiedzy", Warszawa 1996

Z. Zaleski, "Psychologia lęku przed przyszłością"', Warszawa 2018

B. Biela, "Typy i mechanizmy manipulacji w mediach", https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/15158/1/Biela_Typy_i_mechanizmy_manipulacji_w_mediach.pdf

Efekty uczenia się:

KA7_WK1 - student zna normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania

KA7_UW4 - student potrafi wykrywać złożone zależności między analizowanymi przez siebie tezami wypowiedzi kulturoznawczych pisemnych i ustnych, formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi, myśleć w sposób komparatystyczny

KA7_KO1 - student jest gotów do twórczej analizy nowych sytuacji i problemów w celu samodzielnego, krytycznego i odpowiedzialnego formułowania propozycji ich rozwiązywania w wypełnianiu zobowiązań społecznych oraz inspirowaniu i organizowaniu działalności kulturowej i społecznej

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, utworzenie i pokaz z omówieniem prezentacji multimedialnej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Citko
Prowadzący grup: Ewa Citko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Na zajęciach studenci podejmują dyskusję nad różnorodnymi problemami świata współczesnego, związanymi z zagrożeniami związanymi z dehumanizacją i depersonalizacją kultury, degradacją środowiska, konfliktami zbrojnymi i wojnami, upadkiem tradycyjnych wartości i przemianami sfery aksjologicznej, totalitaryzmem, globalnymi kryzysami gospodarczymi i finansowymi, pandemiami, migracjami dużych skupisk ludności - w oparciu o przygotowane przez studentów prezentacje multimedialne.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny

Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki humanistyczne, nauki o kulturze i religii

Rok studiów: II rok, drugi stopień, semestr zimowy

Liczba godzin zajęć: 20 godzin konwersatorium

Metody dydaktyczne: Dyskusja, prezentacje multimedialne

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach - 20 godzin

udział w konsultacjach - 5 godzin

przygotowanie prezentacji - 40 godzin

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz. (1 pkt. ECTS)

- o charakterze praktycznym 65 godz. (2,5 pkt. ECTS)

Literatura:

B. Majerek, "Niepewność w społeczeństwie współczesnym. Studium socjopedagogiczne", Kraków 2018

A. Jucewicz, T. Kwaśniewski, "Niepewność. Rozmowy o strachu i nadziei"' , Warszawa 2020

H. Skłodowski, "Człowiek w kryzysie – psychospołeczne aspekty kryzysu", Łódź 2010

D.A. Carbonell, "W pułapce niepokoju"', Kraków 2017

R.G. Dolby, "Niepewność wiedzy", Warszawa 1996

Z. Zaleski, "Psychologia lęku przed przyszłością"', Warszawa 2018

B. Biela, "Typy i mechanizmy manipulacji w mediach", https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/15158/1/Biela_Typy_i_mechanizmy_manipulacji_w_mediach.pdf

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)