Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Muzea współczesne - aktywne nie pasywne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 430-KS2-2KON8
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Muzea współczesne - aktywne nie pasywne
Jednostka: Instytut Studiów Kulturowych
Grupy: 2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. fakultatywne
Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu nauk humanistycznych.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Konwersatorium „Muzea współczesne – aktywne nie pasywne” to zaproszenie do dyskusji na temat muzealnictwa, jego tożsamości, strategii rozwoju i perspektyw, jakie przed nim stoją. Refleksji poddane zostaną również nowe, kulturowo wyrafinowane instytucje, powstające dziś pod nazwą – muzeum. W zakres konwersatorium wchodzić będą także zagadnienia związane z kolekcjami zabytków, ich ochroną, w tym konserwacją oraz nowoczesną metodyką pracy muzealnej, wystawiennictwem, edukacją i organizacją muzeów.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki.

Forma studiów: Stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu: Fakultatywne, do wyboru, Moduł 4: Przedmiot do wyboru z obszaru nauk humanistycznych.

Dziedzina i dyscyplina nauki. Dziedzina: Nauki humanistyczne, Dyscyplina: nauki o kulturze i religii.

Rok studiów/semestr: I rok II stopnia / I

Wymagania wstępne: Brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 20 godz.

Metody dydaktyczne: Dyskusja, prezentacja, wypowiedź pisemna.

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta: 50 godz. obejmuje:

Udział w zajęciach – 20 godz.

Konsultacje, zaliczenia – 5 godz.

Praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, do zaliczeń i egzaminów, zadania praktyczne, studiowanie literatury przedmiotu) – 25 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz., 1 ECTS

o charakterze praktycznym: 25 godz., 1 ECTS

Literatura:

Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. 2020 r. poz. 902).

Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r., o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. 2020 r., poz. 282, 782, 1378).

Folga-Januszewska D., Dzieje pojęcia muzeum i problemy współczesne – wprowadzenie do dyskusji nad nową definicją muzeum ICOM, „Muzealnictwo”, 2020, nr 61.

Gaweł Ł., Muzeum w przestrzeni publicznej. Przyczynek do praktyki zarządzania instytucja kultury [w:] „Zarządzanie publiczne” 3(15)/2011.

Idziak P., Konkurencyjność muzeów w gospodarce doznań i kreatywności [w:] Kultura i turystyka . Wspólnie zyskać!, red. A. Stasiak, Łódź 2009.

Kostołowska E., Muzea w poszukiwaniu atrakcji [w:] Kultura przyjemności. Rozważania kulturoznawcze, red. J. Grad, H. Mamzer, Poznań 2005.

Majewski P., Muzeum jako instytucja komunikacji społecznej, praca przygotowana w 2001 r., serwis internetowy Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zabytków

Mordyński K., Muzeum, gość i przestrzeń. Potrzeby muzealnych gości a funkcje i sposoby kształtowania poza ekspozycyjnej przestrzeni muzealnej, „Muzealnictwo” 2012, nr 53.

Pomian K., Muzeum: kryteria sukcesu, „Muzealnictwo”, 2009, nr 50.

Skutnik J., Muzeum Sztuki Współczesnej jako przestrzeń edukacji. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008.

Stefaniak M., Muzea i wystawy interaktywne w Polsce – współczesna atrakcja turystyczna, „Turystyka kulturowa”, 2013, nr 8.

Szeląg M., Przyszła rola edukacji muzealnej w Polsce, „Muzealnictwo”, nr 50.

Zalasińska K., Muzea publiczne. Studium administracyjno-prawne", LexisNexis, Warszawa 2013

Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.

Efekty uczenia się:

1. Student zna i rozumie zasady działania muzeum, jako instytucji kultury i ma dobrą orientację we współczesnym życiu kulturalnym KA7_WK5.

2. Student potrafi rozpoznać różne wytwory kultury, właściwe dla działalności muzeum oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych KA7_UW3.

3. Student potrafi komunikować się na tematy kulturoznawcze (w kontekście działalności muzeum) ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, wykorzystując specjalistyczną terminologię, integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych i społecznych oraz stosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych KA7_UK1.

4. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze, rozumieć i doceniać potrzebę ustawicznego kształcenia się oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie KA7_UU1.

5. Student jest gotów do przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury, właściwych dla muzeów, w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych KA7_KK2.

6. Student jest gotów do otwartości na nowe idee i poglądy, gotowy do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego KA7_KO2.

7. Student jest gotów do aktywnego uczestniczenia w życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych form organizowania i animowania życia kulturalnego oraz działania na rzecz środowiska społecznego KA7_KO4.

8. Student jest gotów do przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury właściwych dla specyfiki muzealnej, prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu muzealnika, podtrzymywania etosu tego zawodu KA7_KR2.

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie konwersatorium i ocenę końcową składać się będzie: obecność na zajęciach, aktywność (również w formie pisemnej) oraz wykonanie zadania (projektu) indywidualnego, a także jego prezentacja.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Konwersatorium „Muzea współczesne – aktywne nie pasywne” to zaproszenie do dyskusji na temat muzealnictwa, jego tożsamości, strategii rozwoju i perspektyw, jakie przed nim stoją. Refleksji poddane zostaną również nowe, kulturowo wyrafinowane instytucje, powstające dziś pod nazwą – muzeum. W zakres konwersatorium wchodzić będą także zagadnienia związane z kolekcjami zabytków, ich ochroną, w tym konserwacją oraz nowoczesną metodyką pracy muzealnej, wystawiennictwem, edukacją i organizacją muzeów.

Pełny opis:

1. „Po co nam muzea?”.

2. Jak działają muzea?

3. Zabytek, kolekcja – dziedzictwo materialne i niematerialne.

4. Metodyka pracy muzealnej – ewidencjonowanie, katalog naukowy zbiorów, digitalizacja.

5. Wystawiennictwo – scenariusze wystaw, procedury, publikacje, najnowsze trendy.

6. Ochrona zabytków muzealnych – przechowywanie, zabezpieczanie, konserwacja dzieł sztuki, techniki prewencji.

7. Edukacja muzealna – lekcje muzealne, warsztaty, programy edukacyjne, wydawnictwa edukacyjne.

8. Upowszechnianie – festiwale, koncerty, konkursy, konferencje...

9. Promocja i marketing w muzeach.

10. Współczesne muzeum – strategie rozwoju i perspektyw (podsumowanie).

Literatura:

Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. 2020 r. poz. 902).

Folga-Januszewska D., Dzieje pojęcia muzeum i problemy współczesne – wprowadzenie do dyskusji nad nową definicją muzeum ICOM, „Muzealnictwo”, 2020, nr 61.

Idziak P., Konkurencyjność muzeów w gospodarce doznań i kreatywności [w:] Kultura i turystyka . Wspólnie zyskać!, red. A. Stasiak, Łódź 2009.

Kostołowska E., Muzea w poszukiwaniu atrakcji [w:] Kultura przyjemności. Rozważania kulturoznawcze, red. J. Grad, H. Mamzer, Poznań 2005.

Majewski P., Muzeum jako instytucja komunikacji społecznej, praca przygotowana w 2001 r., serwis internetowy Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zabytków

Mordyński K., Muzeum, gość i przestrzeń. Potrzeby muzealnych gości a funkcje i sposoby kształtowania poza ekspozycyjnej przestrzeni muzealnej, „Muzealnictwo” 2012, nr 53.

Pomian K., Muzeum: kryteria sukcesu, „Muzealnictwo”, 2009, nr 50.

Skutnik J., Muzeum Sztuki Współczesnej jako przestrzeń edukacji. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008.

Stefaniak M., Muzea i wystawy interaktywne w Polsce – współczesna atrakcja turystyczna, „Turystyka kulturowa”, 2013, nr 8.

Zalasińska K., Muzea publiczne. Studium administracyjno-prawne", LexisNexis, Warszawa 2013

Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)