Muzea współczesne - aktywne nie pasywne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS2-2KON8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Muzea współczesne - aktywne nie pasywne |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. fakultatywne Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu nauk humanistycznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Konwersatorium „Muzea współczesne – aktywne nie pasywne” to zaproszenie do dyskusji na temat muzealnictwa, jego tożsamości, strategii rozwoju i perspektyw, jakie przed nim stoją. Refleksji poddane zostaną również nowe, kulturowo wyrafinowane instytucje, powstające dziś pod nazwą – muzeum. W zakres konwersatorium wchodzić będą także zagadnienia związane z kolekcjami zabytków, ich ochroną, w tym konserwacją oraz nowoczesną metodyką pracy muzealnej, wystawiennictwem, edukacją i organizacją muzeów. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki. Forma studiów: Stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: Fakultatywne, do wyboru, Moduł 4: Przedmiot do wyboru z obszaru nauk humanistycznych. Dziedzina i dyscyplina nauki. Dziedzina: Nauki humanistyczne, Dyscyplina: nauki o kulturze i religii. Rok studiów/semestr: I rok II stopnia / I Wymagania wstępne: Brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 20 godz. Metody dydaktyczne: Dyskusja, prezentacja, wypowiedź pisemna. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 50 godz. obejmuje: Udział w zajęciach – 20 godz. Konsultacje, zaliczenia – 5 godz. Praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, do zaliczeń i egzaminów, zadania praktyczne, studiowanie literatury przedmiotu) – 25 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz., 1 ECTS o charakterze praktycznym: 25 godz., 1 ECTS |
Literatura: |
Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. 2020 r. poz. 902). Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r., o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. 2020 r., poz. 282, 782, 1378). Folga-Januszewska D., Dzieje pojęcia muzeum i problemy współczesne – wprowadzenie do dyskusji nad nową definicją muzeum ICOM, „Muzealnictwo”, 2020, nr 61. Gaweł Ł., Muzeum w przestrzeni publicznej. Przyczynek do praktyki zarządzania instytucja kultury [w:] „Zarządzanie publiczne” 3(15)/2011. Idziak P., Konkurencyjność muzeów w gospodarce doznań i kreatywności [w:] Kultura i turystyka . Wspólnie zyskać!, red. A. Stasiak, Łódź 2009. Kostołowska E., Muzea w poszukiwaniu atrakcji [w:] Kultura przyjemności. Rozważania kulturoznawcze, red. J. Grad, H. Mamzer, Poznań 2005. Majewski P., Muzeum jako instytucja komunikacji społecznej, praca przygotowana w 2001 r., serwis internetowy Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zabytków Mordyński K., Muzeum, gość i przestrzeń. Potrzeby muzealnych gości a funkcje i sposoby kształtowania poza ekspozycyjnej przestrzeni muzealnej, „Muzealnictwo” 2012, nr 53. Pomian K., Muzeum: kryteria sukcesu, „Muzealnictwo”, 2009, nr 50. Skutnik J., Muzeum Sztuki Współczesnej jako przestrzeń edukacji. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008. Stefaniak M., Muzea i wystawy interaktywne w Polsce – współczesna atrakcja turystyczna, „Turystyka kulturowa”, 2013, nr 8. Szeląg M., Przyszła rola edukacji muzealnej w Polsce, „Muzealnictwo”, nr 50. Zalasińska K., Muzea publiczne. Studium administracyjno-prawne", LexisNexis, Warszawa 2013 Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie zasady działania muzeum, jako instytucji kultury i ma dobrą orientację we współczesnym życiu kulturalnym KA7_WK5. 2. Student potrafi rozpoznać różne wytwory kultury, właściwe dla działalności muzeum oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych KA7_UW3. 3. Student potrafi komunikować się na tematy kulturoznawcze (w kontekście działalności muzeum) ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, wykorzystując specjalistyczną terminologię, integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych i społecznych oraz stosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych KA7_UK1. 4. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze, rozumieć i doceniać potrzebę ustawicznego kształcenia się oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie KA7_UU1. 5. Student jest gotów do przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury, właściwych dla muzeów, w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych KA7_KK2. 6. Student jest gotów do otwartości na nowe idee i poglądy, gotowy do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego KA7_KO2. 7. Student jest gotów do aktywnego uczestniczenia w życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych form organizowania i animowania życia kulturalnego oraz działania na rzecz środowiska społecznego KA7_KO4. 8. Student jest gotów do przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury właściwych dla specyfiki muzealnej, prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu muzealnika, podtrzymywania etosu tego zawodu KA7_KR2. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie konwersatorium i ocenę końcową składać się będzie: obecność na zajęciach, aktywność (również w formie pisemnej) oraz wykonanie zadania (projektu) indywidualnego, a także jego prezentacja. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium „Muzea współczesne – aktywne nie pasywne” to zaproszenie do dyskusji na temat muzealnictwa, jego tożsamości, strategii rozwoju i perspektyw, jakie przed nim stoją. Refleksji poddane zostaną również nowe, kulturowo wyrafinowane instytucje, powstające dziś pod nazwą – muzeum. W zakres konwersatorium wchodzić będą także zagadnienia związane z kolekcjami zabytków, ich ochroną, w tym konserwacją oraz nowoczesną metodyką pracy muzealnej, wystawiennictwem, edukacją i organizacją muzeów. |
|
Pełny opis: |
1. „Po co nam muzea?”. 2. Jak działają muzea? 3. Zabytek, kolekcja – dziedzictwo materialne i niematerialne. 4. Metodyka pracy muzealnej – ewidencjonowanie, katalog naukowy zbiorów, digitalizacja. 5. Wystawiennictwo – scenariusze wystaw, procedury, publikacje, najnowsze trendy. 6. Ochrona zabytków muzealnych – przechowywanie, zabezpieczanie, konserwacja dzieł sztuki, techniki prewencji. 7. Edukacja muzealna – lekcje muzealne, warsztaty, programy edukacyjne, wydawnictwa edukacyjne. 8. Upowszechnianie – festiwale, koncerty, konkursy, konferencje... 9. Promocja i marketing w muzeach. 10. Współczesne muzeum – strategie rozwoju i perspektyw (podsumowanie). |
|
Literatura: |
Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. 2020 r. poz. 902). Folga-Januszewska D., Dzieje pojęcia muzeum i problemy współczesne – wprowadzenie do dyskusji nad nową definicją muzeum ICOM, „Muzealnictwo”, 2020, nr 61. Idziak P., Konkurencyjność muzeów w gospodarce doznań i kreatywności [w:] Kultura i turystyka . Wspólnie zyskać!, red. A. Stasiak, Łódź 2009. Kostołowska E., Muzea w poszukiwaniu atrakcji [w:] Kultura przyjemności. Rozważania kulturoznawcze, red. J. Grad, H. Mamzer, Poznań 2005. Majewski P., Muzeum jako instytucja komunikacji społecznej, praca przygotowana w 2001 r., serwis internetowy Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zabytków Mordyński K., Muzeum, gość i przestrzeń. Potrzeby muzealnych gości a funkcje i sposoby kształtowania poza ekspozycyjnej przestrzeni muzealnej, „Muzealnictwo” 2012, nr 53. Pomian K., Muzeum: kryteria sukcesu, „Muzealnictwo”, 2009, nr 50. Skutnik J., Muzeum Sztuki Współczesnej jako przestrzeń edukacji. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008. Stefaniak M., Muzea i wystawy interaktywne w Polsce – współczesna atrakcja turystyczna, „Turystyka kulturowa”, 2013, nr 8. Zalasińska K., Muzea publiczne. Studium administracyjno-prawne", LexisNexis, Warszawa 2013 Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.