Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Social media- warsztaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 440-SS2-1SMW
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Social media- warsztaty
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: 2L stac. II st. studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza na temat funkcjonowania mediów społecznościowych.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Media społecznościowe mają coraz szersze grono użytkowników. Są niezwykle atrakcyjne: łączą osoby podobne m. in. ze względu na wiek, zainteresowania, pracę zawodową czy poglądy, ułatwiają współpracę, umożliwiają błyskawiczny dostęp do informacji, wymianę opinii, doskonalenie umiejętności czy zwyczajnie - zabawę. Jednocześnie korzystanie z mediów społecznościowych coraz częściej generuje trudne pytania o bezpieczeństwo naszych danych i nas samych, a w szczególności dzieci/młodzieży, a także coraz więcej pytań o negatywne konsekwencje związane z ciągłym „byciem online” - uzależnienie, utrata więzi z osobami w realnym życiu, kontrola naszych aktywności w sieci to tylko niektóre z tych konsekwencji. W trakcie zajęć Studenci będą zgłębiać te i inne problemy oraz poszukiwać sposobów korzystania z mediów społecznościowych tak by wykorzystać najlepiej ich potencjał a jednocześnie w porę dostrzec zagrożenia.

Pełny opis:

Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć to, m. in: natura informacji w sieci, wpływ mediów społecznościowych na życie, emocje i relacje z innymi. Omówione zostanie wykorzystanie mediów społecznościowych jako nowego narzędzie pracy dziennikarzy, polityków czy biznesmenów. Analizowane będzie miejsce mediów społecznościowych w środowisku akademickim. Odpowiedzi na trudne pytania o rolę jaką media społecznościowe odgrywają w życiu najmłodszych użytkowników - dzieci/młodzieży będziemy szukać w tekstach ukazujących perspektywę rodziców, psychologów i samych młodych użytkowników. Zostaną też poruszone etyczne aspekty wykorzystywania mediów społecznościowych, w tym w badaniach prowadzonych w Internecie i inne.

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne;

Kod przedmiotu: 440-SS2-1SMW

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 7 (Social media )

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, nauki socjologiczne

Rok studiów I, semestr studiów I;

Liczba godzin: wykład - 30 godzin laboratorium

Metody dydaktyczne:

analiza treści, obserwacja, dyskusja, prezentacja multimedialna/referat, kolokwium

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta

Rodzaje aktywności:

– udział w ćwiczeniach – 30 godz.;

– przygotowanie do ćwiczeń – 55 godz.;

– przygotowanie referatów – 30 godz.

– konsultacje – 10 godz.

Razem 125 godzin, co odpowiada 5. punktom ECTS

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz.,(1,5 pkt ECTS) - o charakterze praktycznym - 85 godz (3,5 pkt ECTS)

Literatura:

Maria Nowina Konopka, (2017) Infomorfoza : zarządzanie informacją w nowych mediach, Kraków: wydawnictwo UJ.  

Dominik Batorski (2015), Filtrowanie społecznościowe w internecie: nowy sposób docierania do treści i jego konsekwencje, Studia Medioznawcze Nr 3 (62) 2015,

Suzana E. Flores, (2017). Sfejsowani: (przekład Katarzyna Mojkowska).Wyd:Muza

Baranowski, P. (2019) Media społecznościowe w pracy dziennikarza w Polsce, Rosji i Szwecji. Wrocław: Wyd. Uniwersytet Wrocławskiego

Iwona Łydek-Kawa, Warsztatowe zmiany w polskim dziennikarstwie warunkowane wpływem nowych mediów w świetle badań empirycznych. Zeszyty PRASOZNAWCZE Kraków 2017, T. 60, nr 3 (231), s. 649–671 DOI: 10.4467/22996362PZ.17.039.7336

Dariusz Jemielniak (2019), Kryzys wiedzy eksperckiej, w Socjologia Internetu, Warszawa: Scholar.

Aneta Bąk-Szołucha (2018), Świat social media a polskie uczelnie : o wykorzystywaniu mediów społecznościowych przez akademickie uczelnie wyższe, w Oblicza komunikacji. red Bąk-Szołucha i Kubisz-Muła, Ł. Wyd ATH. str 81-102

Aneta Bąk-Szołucha (2018), W świecie Youtube’a. Akademickie uczelnie wyższe w Polsce i ich oficjalne profile na kanale Youtube. w Oblicza komunikacji. red Bąk-Szołucha i Kubisz-Muła, Ł. Wyd ATH. str 103-122

Yalda T. Uhls (2016), Cyfrowi rodzice : dzieci w sieci : jak być czujnym, a nie przeczulonym, przełożyła Irmina Grzegrzółka, Kraków: IUVI

Julia Chmielecka,(2017). Internet złych rzeczy, Wydawnictwo Pascal.

Dariusz Raś (2017) Chrześcijanin multimedialny : śladami wideoblogerów katolickich. Studia Socialia Cracoviensia 9 (2017) nr 2 (17), s. 97–112 http://dx.doi.org/10.15633/ssc.2458

Media w duszpasterstwie (2014). red M. Przybysz i ks T Wielebski, str 83- 116 i 199 - 297

Halawa. M (2013). Facebook — Platforma algorytmicznej towarzyskości i technologia siebie . Kultura i społeczeństwo, nr 4, str 117-144 DOI: 10.2478/kultura-2014-0007

Hodalska, Magdalena (2018). #Humanity washed ashore. Visual metaphors and emotions in social media. Zeszyty Prasoznawcze, 2018, Tom 61 Numer 2 (234), p. 209-223, pa. 2018. ISSN 2299-6362. Available at: <http://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2018/2-234/art/12863/>. Date accessed: 28 pa. 2018 doi:http://dx.doi.org/10.4467/22996362PZ.18.015.9110.

Janusz Mierzwa, Hubert Jurjewicz (2016).Does Facebook, Twitter, Instagram influence well-being and self-esteem among early adolescents?  Studia Socialia Cracoviensia 8 (2016) nr 1 (14), s. 135-152

Anita Ceglińska, Katarzyna Kopeć-Ziemczyk. (2016). Wpływ kampanii politycznej w mediach społecznościowych na zachowania wyborcze młodych Polaków. Studia Medioznawcze Nr 1 (64) 2016, strony 57-71

Marcin Galent. Psychografia, emocje społeczne i nowe formy komunikacji politycznej. Zeszyty Prasoznawcze, 2017, Tom 60, Numer 2 (230), s. 265–281; DOI 10.4467/22996362PZ.17.018.7298

Małgorzata Adamik-Szysiaką (2018). Strategie komunikowania podmiotów politycznych w Polsce w mediach społecznościowych. Wyd: UMCS (fragmenty)

Monika Kożdoń-Dębecka, Internet w prezydenckich kampaniach wyborczych w USA w latach 2000-2012.

Marta Brzezińska-Waleszczyk (2015). Dobre praktyki w komunikacji marek w mediach społecznościowych. Studia Medioznawcze Nr 4 (63) 2015, strony 67-79

Chmielewska, A. (2018). Komunikacja marki w mediach społecznościowych na przykładzie TVP S.A. Zarządzanie, Vol 45, No1. str 19-32, DOI : http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.002

Agata Diec Media społecznościowe jako nowoczesna forma komunikacji firmy z otoczeniem. Zastosowanie Facebooka w Centrum Rozrywki - studium przypadku.

Dariusz Jemielniak (2019). Socjologia internetu, Warszawa: Scholar.

Dariusz Jemielniak (2018) Socjologia 2.0: o potrzebie łączenia Big Data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii cyfrowej i systematyzacji pojęć. Studia_Socjologiczne_2018_nr2_s.7-29 DOI: 10.24425/122461

P. W. Singer i Emerson T. Brooking (2019) Nowy rodzaj wojny : media społecznościowe jako broń. przekład Stefan Baranowski, Kraków: Vis-a-vis / Etiuda, str 119-163

Tomasz Gackowski, Karolina Brylska, Mateusz Patera,(2017) (red). Memy czyli Życie społeczne w czasach kultury obrazu. Warszawa: wyd. ASPRA-JR

Memy  - nowa forma wiedzy potocznej, w: Memy czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu, red. Tomasz Gackowski, Karolina Byrska, Tomasz Patera, Seria: Media Początku XXI wieku, t. 32, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2017, ISBN 9788375457933, s. 11-24. Tekst dostępny internetowo:

 https://pl.scribd.com/document/365609460/Memy-czyli-z-ycie-s...

Tomasz Gackowski, Karolina Brylska, Mateusz Patera (red) (2018), Komunikowanie w świecie aplikacji. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Laboratorium Badań Medioznawczych

Bilińska, P. (2018) „Chatboty jako nowy sposób komunikacji w internecie” str 53-72 w Komunikowanie w świecie aplikacji , red. Tomasz Gackowski, Karolina Brylska, Mateusz Patera ; Uniwersytet Warszawski. Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Laboratorium Badań Medioznawczych.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się:

Wiedza (KA7_WG13, KA7_WG14, KA7_WG23, KA7_WG24):

Student potrafi wytłumaczyć wpływ kultury na różnego typu więzi społeczne oraz samodzielnie wyjaśnić przemiany więzi społecznych i ich konsekwencje dla różnych zbiorowości społecznych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat przemian więzi społecznych i ma pogłębioną wiedzę o przemianach struktur i instytucji społecznych w ujęciu historycznym

Umiejętności: (KA7_UW1, KA7_UW19):

Student potrafi tworzyć nowe typologie lub reinterpretować typologie istniejące w odniesieniu do współczesnych zjawisk społecznych; potrafi w sposób twórczy łączyć ze sobą różne ujęcia teoretyczne i zagadnienia związane ze studiowaną problematyką, wykorzystując przy tym wiedzę z dyscyplin pokrewnych.

Kompetencje społeczne (KA7_KO5): Student ma pogłębioną świadomość znaczenia wiedzy socjologicznej w rozwiązywaniu problemów społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki

Podstawowym wymaganiem wobec studenta jest znajomość literatury obowiązkowej ale też: obecność na zajęciach; przygotowanie prezentacji na podstawie wybrany wcześniej tekstu i poszerzonego o własne obserwacje danego zagadnienia w mediach społecznościowych (maksymalnie 15 punktów); kolokwium
(maksymalnie 15 punktów).

Punktacja końcowa:
0-15,99 ndst

16-18,99 dst

19-21,99 dst+

22-24,99 db

25-27,99 db+

28-30 bdb

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)