Social media- warsztaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-1SMW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Social media- warsztaty |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza na temat funkcjonowania mediów społecznościowych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Media społecznościowe mają coraz szersze grono użytkowników. Są niezwykle atrakcyjne: łączą osoby podobne m. in. ze względu na wiek, zainteresowania, pracę zawodową czy poglądy, ułatwiają współpracę, umożliwiają błyskawiczny dostęp do informacji, wymianę opinii, doskonalenie umiejętności czy zwyczajnie - zabawę. Jednocześnie korzystanie z mediów społecznościowych coraz częściej generuje trudne pytania o bezpieczeństwo naszych danych i nas samych, a w szczególności dzieci/młodzieży, a także coraz więcej pytań o negatywne konsekwencje związane z ciągłym „byciem online” - uzależnienie, utrata więzi z osobami w realnym życiu, kontrola naszych aktywności w sieci to tylko niektóre z tych konsekwencji. W trakcie zajęć Studenci będą zgłębiać te i inne problemy oraz poszukiwać sposobów korzystania z mediów społecznościowych tak by wykorzystać najlepiej ich potencjał a jednocześnie w porę dostrzec zagrożenia. |
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć to, m. in: natura informacji w sieci, wpływ mediów społecznościowych na życie, emocje i relacje z innymi. Omówione zostanie wykorzystanie mediów społecznościowych jako nowego narzędzie pracy dziennikarzy, polityków czy biznesmenów. Analizowane będzie miejsce mediów społecznościowych w środowisku akademickim. Odpowiedzi na trudne pytania o rolę jaką media społecznościowe odgrywają w życiu najmłodszych użytkowników - dzieci/młodzieży będziemy szukać w tekstach ukazujących perspektywę rodziców, psychologów i samych młodych użytkowników. Zostaną też poruszone etyczne aspekty wykorzystywania mediów społecznościowych, w tym w badaniach prowadzonych w Internecie i inne. Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne; Kod przedmiotu: 440-SS2-1SMW Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 7 (Social media ) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, nauki socjologiczne Rok studiów I, semestr studiów I; Liczba godzin: wykład - 30 godzin laboratorium Metody dydaktyczne: analiza treści, obserwacja, dyskusja, prezentacja multimedialna/referat, kolokwium Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w ćwiczeniach – 30 godz.; – przygotowanie do ćwiczeń – 55 godz.; – przygotowanie referatów – 30 godz. – konsultacje – 10 godz. Razem 125 godzin, co odpowiada 5. punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz.,(1,5 pkt ECTS) - o charakterze praktycznym - 85 godz (3,5 pkt ECTS) |
Literatura: |
Maria Nowina Konopka, (2017) Infomorfoza : zarządzanie informacją w nowych mediach, Kraków: wydawnictwo UJ. Dominik Batorski (2015), Filtrowanie społecznościowe w internecie: nowy sposób docierania do treści i jego konsekwencje, Studia Medioznawcze Nr 3 (62) 2015, Suzana E. Flores, (2017). Sfejsowani: (przekład Katarzyna Mojkowska).Wyd:Muza Baranowski, P. (2019) Media społecznościowe w pracy dziennikarza w Polsce, Rosji i Szwecji. Wrocław: Wyd. Uniwersytet Wrocławskiego Iwona Łydek-Kawa, Warsztatowe zmiany w polskim dziennikarstwie warunkowane wpływem nowych mediów w świetle badań empirycznych. Zeszyty PRASOZNAWCZE Kraków 2017, T. 60, nr 3 (231), s. 649–671 DOI: 10.4467/22996362PZ.17.039.7336 Dariusz Jemielniak (2019), Kryzys wiedzy eksperckiej, w Socjologia Internetu, Warszawa: Scholar. Aneta Bąk-Szołucha (2018), Świat social media a polskie uczelnie : o wykorzystywaniu mediów społecznościowych przez akademickie uczelnie wyższe, w Oblicza komunikacji. red Bąk-Szołucha i Kubisz-Muła, Ł. Wyd ATH. str 81-102 Aneta Bąk-Szołucha (2018), W świecie Youtube’a. Akademickie uczelnie wyższe w Polsce i ich oficjalne profile na kanale Youtube. w Oblicza komunikacji. red Bąk-Szołucha i Kubisz-Muła, Ł. Wyd ATH. str 103-122 Yalda T. Uhls (2016), Cyfrowi rodzice : dzieci w sieci : jak być czujnym, a nie przeczulonym, przełożyła Irmina Grzegrzółka, Kraków: IUVI Julia Chmielecka,(2017). Internet złych rzeczy, Wydawnictwo Pascal. Dariusz Raś (2017) Chrześcijanin multimedialny : śladami wideoblogerów katolickich. Studia Socialia Cracoviensia 9 (2017) nr 2 (17), s. 97–112 http://dx.doi.org/10.15633/ssc.2458 Media w duszpasterstwie (2014). red M. Przybysz i ks T Wielebski, str 83- 116 i 199 - 297 Halawa. M (2013). Facebook — Platforma algorytmicznej towarzyskości i technologia siebie . Kultura i społeczeństwo, nr 4, str 117-144 DOI: 10.2478/kultura-2014-0007 Hodalska, Magdalena (2018). #Humanity washed ashore. Visual metaphors and emotions in social media. Zeszyty Prasoznawcze, 2018, Tom 61 Numer 2 (234), p. 209-223, pa. 2018. ISSN 2299-6362. Available at: <http://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2018/2-234/art/12863/>. Date accessed: 28 pa. 2018 doi:http://dx.doi.org/10.4467/22996362PZ.18.015.9110. Janusz Mierzwa, Hubert Jurjewicz (2016).Does Facebook, Twitter, Instagram influence well-being and self-esteem among early adolescents? Studia Socialia Cracoviensia 8 (2016) nr 1 (14), s. 135-152 Anita Ceglińska, Katarzyna Kopeć-Ziemczyk. (2016). Wpływ kampanii politycznej w mediach społecznościowych na zachowania wyborcze młodych Polaków. Studia Medioznawcze Nr 1 (64) 2016, strony 57-71 Marcin Galent. Psychografia, emocje społeczne i nowe formy komunikacji politycznej. Zeszyty Prasoznawcze, 2017, Tom 60, Numer 2 (230), s. 265–281; DOI 10.4467/22996362PZ.17.018.7298 Małgorzata Adamik-Szysiaką (2018). Strategie komunikowania podmiotów politycznych w Polsce w mediach społecznościowych. Wyd: UMCS (fragmenty) Monika Kożdoń-Dębecka, Internet w prezydenckich kampaniach wyborczych w USA w latach 2000-2012. Marta Brzezińska-Waleszczyk (2015). Dobre praktyki w komunikacji marek w mediach społecznościowych. Studia Medioznawcze Nr 4 (63) 2015, strony 67-79 Chmielewska, A. (2018). Komunikacja marki w mediach społecznościowych na przykładzie TVP S.A. Zarządzanie, Vol 45, No1. str 19-32, DOI : http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.002 Agata Diec Media społecznościowe jako nowoczesna forma komunikacji firmy z otoczeniem. Zastosowanie Facebooka w Centrum Rozrywki - studium przypadku. Dariusz Jemielniak (2019). Socjologia internetu, Warszawa: Scholar. Dariusz Jemielniak (2018) Socjologia 2.0: o potrzebie łączenia Big Data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii cyfrowej i systematyzacji pojęć. Studia_Socjologiczne_2018_nr2_s.7-29 DOI: 10.24425/122461 P. W. Singer i Emerson T. Brooking (2019) Nowy rodzaj wojny : media społecznościowe jako broń. przekład Stefan Baranowski, Kraków: Vis-a-vis / Etiuda, str 119-163 Tomasz Gackowski, Karolina Brylska, Mateusz Patera,(2017) (red). Memy czyli Życie społeczne w czasach kultury obrazu. Warszawa: wyd. ASPRA-JR Memy - nowa forma wiedzy potocznej, w: Memy czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu, red. Tomasz Gackowski, Karolina Byrska, Tomasz Patera, Seria: Media Początku XXI wieku, t. 32, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2017, ISBN 9788375457933, s. 11-24. Tekst dostępny internetowo: https://pl.scribd.com/document/365609460/Memy-czyli-z-ycie-s... Tomasz Gackowski, Karolina Brylska, Mateusz Patera (red) (2018), Komunikowanie w świecie aplikacji. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Laboratorium Badań Medioznawczych Bilińska, P. (2018) „Chatboty jako nowy sposób komunikacji w internecie” str 53-72 w Komunikowanie w świecie aplikacji , red. Tomasz Gackowski, Karolina Brylska, Mateusz Patera ; Uniwersytet Warszawski. Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Laboratorium Badań Medioznawczych. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: Wiedza (KA7_WG13, KA7_WG14, KA7_WG23, KA7_WG24): Student potrafi wytłumaczyć wpływ kultury na różnego typu więzi społeczne oraz samodzielnie wyjaśnić przemiany więzi społecznych i ich konsekwencje dla różnych zbiorowości społecznych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat przemian więzi społecznych i ma pogłębioną wiedzę o przemianach struktur i instytucji społecznych w ujęciu historycznym Umiejętności: (KA7_UW1, KA7_UW19): Student potrafi tworzyć nowe typologie lub reinterpretować typologie istniejące w odniesieniu do współczesnych zjawisk społecznych; potrafi w sposób twórczy łączyć ze sobą różne ujęcia teoretyczne i zagadnienia związane ze studiowaną problematyką, wykorzystując przy tym wiedzę z dyscyplin pokrewnych. Kompetencje społeczne (KA7_KO5): Student ma pogłębioną świadomość znaczenia wiedzy socjologicznej w rozwiązywaniu problemów społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki Podstawowym wymaganiem wobec studenta jest znajomość literatury obowiązkowej ale też: obecność na zajęciach; przygotowanie prezentacji na podstawie wybrany wcześniej tekstu i poszerzonego o własne obserwacje danego zagadnienia w mediach społecznościowych (maksymalnie 15 punktów); kolokwium (maksymalnie 15 punktów). Punktacja końcowa: 0-15,99 ndst 16-18,99 dst 19-21,99 dst+ 22-24,99 db 25-27,99 db+ 28-30 bdb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.