Zarządzanie projektami UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 450-ZS1-3ZPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.903
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie projektami UE |
Jednostka: | Instytut Zarządzania |
Grupy: |
Zarządzanie 1 stopień 3 rok Stacjonarne lato |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Celem w zarządzaniu projektem jest pokierowanie zespołem w taki sposób aby osiągnąć sukces. Sukces rozumiany jest jako stworzenie innowacyjnego rozwiązania (produktu i/lub usługi) w ściśle określonych ramach czasowych i finansowych. Aby ten cel osiągnąć należy wprowadzić odpowiedni system zarządzania pracą, ryzykiem, jakością, a także zdefiniować sposób komunikacji w zespole oraz plan działania, który będzie minimalizował prawdopodobieństwo powstawania zagrożeń. Równie ważne okazuje się przeciwdziałanie, co przygotowanie procedur postępowania w przypadku wystąpienia problemów celem ograniczenia negatywnych skutków. Zarządzanie projektami UE jest obszarem złożonym wymagającym wiedzy z różnych obszarów zarządzania, ekonomii, psychologii a nawet wiedzy fachowej/specjalistycznej w aspekcie danego problemu. Głównym priorytetem jest jakość, definiowana hasłem trwałości. Czas realizacji projektu ma również bardzo duże znaczenie. Terminy zakończenia poszczególnych etapów muszą być zgodne z przyjętym harmonogramem prac. Finanse natomiast określają możliwość regulacji zakresu czasowego i jakościowego projektu. Te trzy czynniki będą miał wpływ na podejmowanie ewentualnych decyzji dotyczących np. zatrudnienia dodatkowych pracowników. Nie można dopuścić do sytuacji, że realizacja projektu obniży rentowność przedsiębiorstwa. Wszystkie decyzje podczas trwania realizacji projektu będą podejmowane na podstawie sprawozdań i kontroli przeprowadzanych cyklicznie (w ściśle określonych terminach). Monitoring i ewaluacja (szczególnie w projektach z dofinansowaniem UE) mają nie mniej istotne znaczenie. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie przedmiotu pn. „Zarządzanie projektami UE" jest zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi i praktycznymi z przedmiotowego tematu. Student ma otrzymać podstawową wiedzę umożliwiającą realizacje działań projektowych w sposób sprawny i skuteczny. Podczas kursu student otrzymuje wiedzę teoretyczną i wykonuje ćwiczenia stanowiące podstawę do dalszego samodzielnego kształcenia. Przedmiotem zajęć jest omówienie procesu zarządzania projektami UE w pełnym cyklu życia projektu: Cześć zajęć zostanie poświęcona tematyce dotyczącej uwarunkowań instytucjonalnych, prawnych i finansowych w realizacji projektów współfinansowanych z UE. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Moduł 4 - kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk społecznych Dyscyplina nauki: nauki o zarządzaniu i jakości Rok studiów /semestr: rok 3/ semestr 6 Wymagania wstępne: podstawy zarządzania Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w wykładach i egzaminie - 31h - Przygotowanie się do egzaminu - 23h - Udział w ćwiczeniach - 30h - Przygotowanie do ćwiczeń - 15h - Udział w konsultacjach - 6h - Przygotowanie się do kolokwium, innych prac pisemnych - 20h Wskaźniki ilościowe - Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 67h, 2,68 ECTS, - o charakterze praktycznym- 30 h, - 1,2 ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Domiter, M., Marciszewska A., Zarządzanie projektami unijnymi. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2013 2. Podręcznik – Zarządzanie cyklem projektu, Komisja Europejska biuro współpracy EUROPAID, MGiP, Warszawa 2004 3. Trocki M.,(red.), Nowoczesne zarządzanie projektami, PWE, Warszawa 2012 4. Trocki M.,(red.), Zarządzanie projektem europejskim, PWE, Warszawa 2015 5. Dokumenty programowe dostępne na stronie: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/ Literatura uzupełniająca: 1. Trocki M.,(red.), Metodyki i standardy zarządzania projektami, PWE, Warszawa 2017 2. Redlarski K., Podstawy metodyki zarządzania projektami w ujęciu klasycznym, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2016. 3. Projektowanie uniwersalne. Objaśnienie koncepcji, Ministerstwo Ochrony Środowiska w Norwegii, https://niepelnosprawni.gov.pl/art,54,projektowanie-uniwersalne 4. Domagała-Zyśk E., Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje, Wydawnictwo Episteme, http://hdl.handle.net/20.500.12153/3343 Literatura anglojęzyczna: 1. A guide to the project management body of knowledge, PMBOK Guide, Newtown Square: Project Management Institute, cop. 2013 2. Samuel J. Mantel, Jr. [et al.]., Project Management in Practice, 4th ed., Hoboken, NJ: Wiley, 2011 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wykładów i ćwiczeń: 1. ZPR_W1 - student ma wiedzę o normach i regułach (organizacyjnych, etycznych i prawnych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania - KA6_WG2 2. ZPR_W2 - Student ma podstawową wiedzę odnośnie powstawania, funkcjonowania, przekształcania i rozwoju organizacji gospodarczych - KA6_WK3 3. ZPR_W3 - student posiada elementarną wiedzę o rodzajach relacji zachodzących między organizacjami w skali krajowej, międzynarodowej, międzykulturowej - KA6_WK4 4. ZPR_W4 - student posiada wiedzę o zasadach funkcjonowania organizacji oraz procesach zmian zachodzących w ich strukturach oraz czynnikach determinujących przyczyny, przebieg, skale i konsekwencje tych zmian- KA6_WK7 Dodatkowo w zakresie ćwiczeń: 1. ZPR_U1 - student potrafi prawidłowo analizować i interpretować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (w tym: gospodarczych, prawnych, kulturowych, politycznych) w zakresie dyscypliny nauk o zarządzaniu bazując na zdobytej wiedzy - KA6_UW1 2. ZPR_U2 - student potrafi prawidłowo analizować i interpretować zjawiska społeczne zachodzące w organizacji i jej otoczeniu- KA6_UW5 3. ZPR_U3 - student potrafi przygotować prace pisemne i prezentacje multimedialne poświęcone konkretnemu zagadnieniu z zakresu dyscypliny nauk o zarządzania i dyscyplin komplementarnych, właściwie dobierając i weryfikując materiały źródłowe do przygotowywania prac i samodzielnego rozstrzygania konkretnych problemów - KA6_UK1 4. ZPR_U4 - student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - KA6_U01 5. ZPR_K1 - student posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami prawnymi, moralnymi, zawodowymi, w celu rozwiązywania problemów z zakresu zarządzania - KA6_KR1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody umożliwiające zapewnienie różnego sposobu przekazywania informacji na zajęciach edukacyjnych oraz różnorodnych form angażowania i motywowania studentów do pracy: - wykład prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, w tym z wykorzystaniem internetowej platformy edukacyjnej, umożliwiający zadawania pytań i dyskusji, - ćwiczenia: angażujące studentów do pracy indywidualnej, grupowej, prezentacje multimedialne, testy, studia przypadku, zadania, itp., również z wykorzystaniem internetowej platformy edukacyjnej. Formy i kryteria zaliczenia przedmiotu: - wykład: egzamin końcowy pisemny, do którego dopuszczeni zostaną jedynie studenci posiadający zaliczenie z ćwiczeń. - ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie: kolokwium i / lub przygotowanego projektu /lub inne zadane zadania indywidualne lub grupowe oraz aktywność studenta na zajęciach. Punktowy system oceny, w tym procent punktów dla uzyskania oceny: bardzo dobrej - 100% - 91%, dobrej plus - 90% - 81%, dobrej - 80% - 71%, dostatecznej plus - 70% - 61%, dostatecznej - 60% - 51%, niedostatecznej - 50% i mniej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Busłowska | |
Prowadzący grup: | Anna Busłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie przedmiotu pn. „Zarządzanie projektami UE" jest zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi i praktycznymi z przedmiotowego tematu. Student ma otrzymać podstawową wiedzę umożliwiającą realizacje działań projektowych w sposób sprawny i skuteczny. Podczas kursu student otrzymuje wiedzę teoretyczną i wykonuje ćwiczenia stanowiące podstawę do dalszego samodzielnego kształcenia. Przedmiotem zajęć jest omówienie procesu zarządzania projektami UE w pełnym cyklu życia projektu: Cześć zajęć zostanie poświęcona tematyce dotyczącej uwarunkowań instytucjonalnych, prawnych i finansowych w realizacji projektów współfinansowanych z UE. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Moduł 4 - kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk społecznych Dyscyplina nauki: nauki o zarządzaniu i jakości Rok studiów /semestr: rok 3/ semestr 6 Wymagania wstępne: podstawy zarządzania Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w wykładach i egzaminie - 31h - Przygotowanie się do egzaminu - 23h - Udział w ćwiczeniach - 30h - Przygotowanie do ćwiczeń - 15h - Udział w konsultacjach - 6h - Przygotowanie się do kolokwium, innych prac pisemnych - 20h Wskaźniki ilościowe - Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 67h, 2,68 ECTS, - o charakterze praktycznym- 30 h, - 1,2 ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Domiter, M., Marciszewska A., Zarządzanie projektami unijnymi. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2013 2. Podręcznik – Zarządzanie cyklem projektu, Komisja Europejska biuro współpracy EUROPAID, MGiP, Warszawa 2004 3. Trocki M.,(red.), Nowoczesne zarządzanie projektami, PWE, Warszawa 2012 4. Trocki M.,(red.), Zarządzanie projektem europejskim, PWE, Warszawa 2015 5. Dokumenty dotyczące programowania i projektów UE ze strony: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/ Literatura uzupełniająca: 1. Trocki M.,(red.), Metodyki i standardy zarządzania projektami, PWE, Warszawa 2017 2. Redlarski K., Podstawy metodyki zarządzania projektami w ujęciu klasycznym, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2016. 3. Projektowanie uniwersalne. Objaśnienie koncepcji, Ministerstwo Ochrony Środowiska w Norwegii, https://niepelnosprawni.gov.pl/art, 54,projektowanie-uniwersalne 4. Domagała-Zyśk E., Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje, Wydawnictwo Episteme, http://hdl.handle.net/20.500.12153/3343 Literatura anglojęzyczna: 1. A guide to the project management body of knowledge, PMBOK Guide, Newtown Square: Project Management Institute, cop. 2013 2. Samuel J. Mantel, Jr. [et al.]., Project Management in Practice, 4th ed., Hoboken, NJ: Wiley, 2011 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.