Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etnografia performatywna i teatr partycypacyjny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 480-SS1-3EPT1
Kod Erasmus / ISCED: 14.253 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etnografia performatywna i teatr partycypacyjny
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: 3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia łączą pracę interpretacyjną (skupioną na tekście) z performatywną (skupioną na działaniu). Poprzez wykorzystanie tekstu literackiego oraz metodologii teatralnej (teatr partycypacyjny, etnografia performatywna, czytanie performatywne itp.) tworzą przestrzeń dla badań społecznych, edukacji i publicznego zaangażowania.

Mottem kursu są słowa pisarki Swietłany Aleksijewicz z jej reportażu "Wojna nie ma w sobie nic z kobiety":

„Opowiadający są nie tylko świadkami, tymi akurat najmniej; przede wszystkim są aktorami i twórcami. Nie można całkiem zbliżyć się do rzeczywistości, stanąć z nią twarzą w twarz. Oddzielają nas od niej nasze uczucia.”

Literatura:

Niziołek, K. (2022) ‘I remember little. Almost nothing’. Participatory theatre as a means to access subjugated memories, Memory Studies 15(2), 355-375. https://doi.org/10.1177/1750698020982047.

Niziołek, K. (2021) Assemblage of memory: on the structure, process and creativity in collective memory. Creativity Studies 14(1), 271-294. https://doi.org/10.3846/cs.2021.12290.

Niziołek, K. (2020) Przestrzeń możliwości. Teatr partycypacyjny jako środek budowania kapitału społecznego, Civitas. Studia z Filozofii Polityki 27, 217-249. https://doi.org/10.35757/CIV.2020.27.09.

Niziołek K,. (2018) Performing Memory. Between Document and Participation, Sztuka i Dokumentacja / Art and Documentation 18, 207-215.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci oceniani są na podstawie aktywnego udziału w zajęciach, procesie konstruowania działania performatywnego i jego publicznej prezentacji.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest jedna nieobecność. Kolejne nieobecności należy zaliczyć poprzez opracowanie materiału ustalonego z prowadzącą.

Uwaga! W zakresie wykorzystania przez studentów systemów sztucznej inteligencji (SI) obowiązuje Zarządzenie nr 31 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 11 kwietnia 2025 r. w sprawie wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Uniwersytecie w Białymstoku.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Niziołek
Prowadzący grup: Katarzyna Niziołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tegoroczny kurs opiera się na noweli Adanii Shibli "Dotyk", która opowiada o codziennym życiu we współczesnej Palestynie, widzianym przez pryzmat doświadczeń małej dziewczynki, a później młodej kobiety. Podczas zajęć poddamy refleksji i dyskusji indywidualne doświadczenia lektury oraz poszukamy własnego głosu i języka wypowiedzi na poruszone przez Shibli tematy. Uczestnicy zapoznają się z tekstem, wybiorą z niego istotne dla nich fragmenty, z których następnie stworzą działanie performatywne utrzymane w formule zbiorowego czytania. Skupimy się na szeroko rozumianym procesie twórczym, szczególnie na tym, jak nawiązujemy relację z tekstem, jak tę relację ucieleśniamy w mowie i ruchu oraz jak możemy konstruować pluralistyczną wiedzę o świecie.

Literatura:

Adania Shibli, "Dotyk", Wyd. Drzazgi, 2024

"Adania Shibli: Ludzie dostrzegają zło, ale nie mają świadomości, jak wiele zła sami czynią", rozmowa Przemysława Guldy, "Wysokie Obcasy" 28.10.2024: https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,157211,31419030,adania-shibli-w-palestynie-ruch-jest-nieustannie-konsekwentnie.html

Adania Shibli, "Jakim językiem opisać to, co się dzieje? Ogarnia mnie strach", "Gazeta Wyborcza", 12.02.2024:

https://wyborcza.pl/7,75517,30672177,adania-shibli.html

"PALESTYNA: Dwie siostry. Rozmowa z Adanią Shibli", rozmowa Karoliny Cieślik-Jakubiak, "dwutygodnik.com", nr 406, luty 2025:

https://www.dwutygodnik.com/artykul/11717-palestyna-dwie-siostry.html

Ewa Górska, "PALESTYNA: Jak wymazuje się narody", "dwutygodnik.com", nr 406, luty 2025:

https://www.dwutygodnik.com/artykul/11708-palestyna-jak-wymazuje-sie-narody.html

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)