Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Design thinking dla starzejącej się populacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 480-SS2-1DTS2
Kod Erasmus / ISCED: 14.251 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Design thinking dla starzejącej się populacji
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Na studiach drugiego stopnia student jest zobowiązany zaliczyć moduł laboratoryjny składający się z trzech praktycznych przedmiotów,

których celem jest uzupełnienie wiedzy studentów o informacje z różnych dziedzin socjologii oraz warsztatowe pogłębianie ich

umiejętności praktycznego wykorzystania w badaniach i projektach naukowych. Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie ocen

pozytywnych z trzech przedmiotów, które wchodzą w jego skład.

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ich celem jest zaprojektowanie usługi/przedmiotu mającego na celu rozwiązanie/ wsparcie w rozwiązaniu konkretnego problemu osób starszych i ich najbliższego otoczenia. Zostanie wykorzystana metoda Design Thinking i Service Design. Dodatkowym elementem będzie namysł nad specyfiką innowacji społecznych oraz wykorzystanie metod ewaluacji prototypów innowacji społecznych w praktyce.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów stacjonarne

Język przedmiotu język polski

Rodzaj przedmiotu: przedmiot fakultatywny

Rok studiów /semestr: I rok studiów; studia II stopnia, semestr II

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk socjologicznych, dyscyplina: socjologia

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

16 godzin prowadzonych w formie laboratorium

Punkty ECTS: 3 punkty ECTS = 75 godzin

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w laboratoriach - 16 godzin,

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami i zaliczeniu przedmiotu – 4 godzin

- przygotowanie do laboratoriów - 35 godziny,

- przygotowanie do prezentacji projektu: 20 godzin

razem: 78 godzin co odpowiada 3 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 23 godziny, co odpowiada 0,9 pkt ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 52 godziny, co odpowiada 2,1 pkt. ECTS

razem: łącznie 75 godzin = 3 pkt. ECTS

Literatura:

1) Beata Michalska - Dominiak, Piotr Grocholiński, "Poradnik Design Thinking - czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie", One Press, 2019

2) Agnieszka Sikorska, "Planowanie i prowadzenie warsztatów Design Thinking", Fundacja Stocznia Warszawa 2022 dostępne na: https://stocznia.org.pl/publikacje/planowanie-i-prowadzenie-warsztatow-design-thinking/

3) Zrób to sam. Twój wpływ na rozwój. dostępne na: https://stocznia.org.pl/publikacje/zrob-to-sam-twoj-wplyw-na-rozwoj/

4) Ewaluacja prototypów innowacji społecznych. Przewodnik, Social Innovation Canada, 2023.

Efekty uczenia się:

Umiejętności:

Student/Studentka:

a) potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy (KP7_UW2)

b) posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę

skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy (KP7_UW7 )

c) posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w powiązaniu ze współczesnymi teoriami socjologicznymi oraz z

wykorzystaniem dyscyplin pokrewnych (KP7_UW8)

Kompetencje społeczne:

Student/Studentka:

a) prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod

badawczych, krytycznie wykorzystuje źródła wiedzy (KP7_KK1)

Metody i kryteria oceniania:

Warsztaty zorganizowane w oparciu o metodę DT. Końcowym efektem jest przygotowanie protototypu usługi/ przedmiotu i dokonania jego ewaluacji wśród potencjalnych odbiorców/ odbiorczyń.

Ocena końcowa na podstawie:

- obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność) (0-1-2)

- ocena poszczególnych etapów DT (diagnoza) (1-2-3)

- tworzenie rozwiązania i prototyp (1-2-3)

- ewaluacja prototypu (1-2-3)

- prezentacja końcowa (1-2-3)

Każdy z uczestników kursu dokonuje również samoewaluacji (2-3-4-5) oraz w zespoły anonimowo oceniają również poszczególnych uczestników (2-3-4-5)

Skala punktów do oceny:

bdb - 27-25

db+ 24 - 22

db 21- 19

dst + 18-16

dst 15-13

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Sztop-Rutkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Sztop-Rutkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ich celem jest zaprojektowanie usługi/przedmiotu mającego na celu rozwiązanie/ wsparcie w rozwiązaniu konkretnego problemu osób starszych i ich najbliższego otoczenia. Zostanie wykorzystana metoda Design Thinking i Service Design. Dodatkowym elementem będzie namysł nad specyfiką innowacji społecznych oraz wykorzystanie metod ewaluacji prototypów innowacji społecznych w praktyce.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów stacjonarne

Język przedmiotu język polski

Rodzaj przedmiotu: przedmiot fakultatywny

Rok studiów /semestr: I rok studiów; studia II stopnia, semestr II

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk socjologicznych, dyscyplina: socjologia

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

16 godzin prowadzonych w formie laboratorium

Punkty ECTS: 3 punkty ECTS = 75 godzin

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w laboratoriach - 16 godzin,

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami i zaliczeniu przedmiotu – 4 godzin

- przygotowanie do laboratoriów - 35 godziny,

- przygotowanie do prezentacji projektu: 20 godzin

razem: 78 godzin co odpowiada 3 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 23 godziny, co odpowiada 0,9 pkt ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 52 godziny, co odpowiada 2,1 pkt. ECTS

razem: łącznie 75 godzin = 3 pkt. ECTS

Literatura:

1) Beata Michalska - Dominiak, Piotr Grocholiński, "Poradnik Design Thinking - czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie", One Press, 2019

2) Agnieszka Sikorska, "Planowanie i prowadzenie warsztatów Design Thinking", Fundacja Stocznia Warszawa 2022 dostępne na: https://stocznia.org.pl/publikacje/planowanie-i-prowadzenie-warsztatow-design-thinking/

3) Zrób to sam. Twój wpływ na rozwój. dostępne na: https://stocznia.org.pl/publikacje/zrob-to-sam-twoj-wplyw-na-rozwoj/

4) Ewaluacja prototypów innowacji społecznych. Przewodnik, Social Innovation Canada, 2023.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)