Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 480-SS2-1PMW2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.251
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Cele zajęć: -Przedstawienie obecnego stanu i najważniejszych cech współczesnego społeczeństwa polskiego. - Przekazanie wiedzy z zakresu przemian zachodzących w społeczeństwie polskim i ich konsekwencji w zakresie struktur społecznych, postaw jednostek i instytucji/organizacji społecznych. - Analiza gospodarczych, politycznych i społecznych uwarunkowań oraz skutków tych zmian. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów–stacjonarne Rodzaj przedmiotu–obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki –nauki socjologiczne, socjologia Rok studiów/semestr–rok I/sem. II. Wymagania wstępne– brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć– 30 godzin wykładu. Metody dydaktyczne –wykład, konsultacje Punkty ECTS: 2; Bilans nakładu pracy studenta: 52 godziny (udział w zajęciach 30 godzin, konsultacje 4 godz., egzamin = 1 godz.; przygotowania do zajęć i egzaminu - 17 godz.) Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela- 35 godzin = 1,3 ECTS Nakład pracy związany z zajęciami nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 17 h = 0,7 ECTS |
Literatura: |
Obowiązkowa: Domański H. The Polish Transformation: Structural Changes and New Tensions. European Journal of Social Theory. 2005;8(4) Firlej K., Mierzejewski M.,O JAKOŚCI ŻYCIA NA POCZĄTKU XXI wieku czyli wybrane aspekty przemian społeczno-ekonomicznych, wyd. Scholar, 2019 Kojder A. (red.) , Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowanie społeczne, wyd. WAM, 2007 Kolasa-Nowak A., Zmiana systemowa w Polsce w interpretacjach socjologicznych, wyd. UMCS, 2010 Koralewicz J., Ziółkowski M., Mentalność Polaków: sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988-2000, wyd. Scholar, 2003 Krzemiński I.(red.), Wielka transformacja. Zmiany ustroju w Polsce po 1989, wyd. ŁOŚGRAF, 2011 Marody M. (red.) Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, wyd. Scholar, 2007 Marody M. (red.) Zmiana czy stagnacja?, wyd. Scholar, 2004 Marody M., Giza – Poleszczuk A., Rychard A., (red.), Strategie i System : Polacy w obliczu zmiany społecznej, wyd. IFiS PAN, 2000 Marody M. i in., Społeczeństwo na zakręcie.Zmiany postaw i wartości Polaków w latach 1990-2018, wyd.Scholar, 2019 Marody, M. (2019). Transformations of Polish Society. Social Research: An International Quarterly 86(1), 57-81. Mrozowicki A., Czarzasty J, Oswajanie niepewności.Studia społeczno-ekonomiczne nad młodymi pracownikami sprekaryzowanymi, wyd.Scholar 2020 Morawski W. (red.),Modernizacja Polski, wyd. Akademickie i Profesjonalne, 2010 Ostrowska A., Domański H., Rychard A. (red.), Jak żyją Polacy ?, wyd. IFiS PAN, 2000 Skarżyńska K.,My Portret psychologiczno-społeczny Polaków z polityką w tle, wy.Scholar, 2020 Śliz A., Szczepański M. S., (red.), Czy koniec socjalizmu? Polska transformacja w teoriach socjologicznych, wyd. Scholar 2008 Wasilewski J. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, dynamika zmian, wyd. Scholar, 2006 Ziółkowski M., Przemiany interesów i wartości społeczeństwa polskiego: teorie, tendencje, interpretacje, wyd. Humaniora, 2006 Literatura uzupełniająca: Dodatkowa: Giza A. i in., Gabinet luster.O kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym, wyd. Scholar 2013 Grabowska M., Podział postkomunistyczny. Społeczne podstawy polityki w Polsce po 1989 roku; wyd. Scholar, 2004 Marody M., Jednostka po nowoczesności.Perspektywa socjologiczna, wyd.Scholar 2016 Marody M.,Giza A., Transformations of Social Bonds.The Outline of the Theory of Social Change.,wyd.Peter Lang International Academic Publishers, 2018 Wnuk – Lipiński E., Ziółkowski M. (red.), Pierwsza dekada niepodległości. Próba socjologicznej syntezy, wyd. ISP PAN, 2001 |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG3-zna podstawowe terminy, ujęcia teoretyczne i paradygmaty badawcze dotyczące przemian współczesnego społeczeństwa polskiego KP6_WG4-zna i potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia i podejścia teoretyczne dotyczące struktur społecznych, potrafi wyjaśnić wielostronne relacje miedzy różnymi strukturami KP6_WG9-potrafi opisać czynniki i procesy tworzenia się więzi społecznych, rolę i przemiany więzi w kontekście zmian kulturowych KP6_WG13-rozumie rolę jednostki w kształtowaniu różnego rodzaju zbiorowości na różnych poziomach struktury społecznej KP6_WG17-potrafi opisać genezę i przemiany norm i reguł społecznych KP6_WG18-zna podstawowe terminy, orientacje badawcze i teoretyczne w zakresie analizy zmiany i rozwoju społecznego oraz transformacji systemowej KP6_WK3-posiada wiedzę z zakresu zróżnicowania narodowo-etnicznego współczesnego świata zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym KP6_UW1-potrafi stosować różnorodne typologie zjawisk społecznych do ich opisu i analizy KP6_UW2-potrafi dokonać analizy różnorodnych struktur społecznych z wykorzystaniem terminologii charakterystycznych dla subdyscyplin szczegółowych KP6_UW3-umie samodzielnie analizować zmiany społeczne, zauważa ich społeczne konsekwencje KP6_UW8-potrafi identyfikować problemy społeczne wybranej zbiorowości / grupy oraz analizować, oceniać i proponować ich rozwiązania KP6_KK1-ma świadomość zmian zachodzących w terminologii oraz w orientacjach metodologicznych w obrębie socjologii KP6_KR4-jest świadomy wielokierunkowych (zamierzonych i niezamierzonych) konsekwencji swoich działań |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Metody dydaktyczne: -wykład, konsultacje, Formy zaliczenia przedmiotu: - egzamin pisemny - max.20 punktów, zaliczenie od 10 punktów - Obecności - dozwolona są 2 nieobecności w semestrze. Nieobecności nadprogramowe trzeba zaliczyć na dyżurze najpóźniej 1 tydzień przed terminem zaliczenia przedmiotu w sposób ustalony mailowo z prowadzącą zajęcia.Liczba wykładów- nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 6 Punktacja (egzamin pisemny): • Poniżej 10 - ocena niedostateczna • 10- 11 - ocena dostateczna • 12-13 – ocena dostateczny + • 14- 15 - ocena dobra • 16-17- ocena dobry+ • 18- 20 - ocena bardzo dobra |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 16 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowska-Prokopowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowska-Prokopowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów–stacjonarne Rodzaj przedmiotu–obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki –nauki socjologiczne, socjologia Rok studiów/semestr–rok I/sem. II. Wymagania wstępne– brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć– 30 godzin wykładu. Metody dydaktyczne –wykład, konsultacje Punkty ECTS: 2; Bilans nakładu pracy studenta: 52 godziny (udział w zajęciach 30 godzin, konsultacje 4 godz., egzamin = 1 godz.; przygotowania do zajęć i egzaminu - 17 godz.) Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela- 35 godzin = 1,3 ECTS Nakład pracy związany z zajęciami nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 17 h = 0,7 ECTS |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Domański H. The Polish Transformation: Structural Changes and New Tensions. European Journal of Social Theory. 2005;8(4) Firlej K., Mierzejewski M.,O JAKOŚCI ŻYCIA NA POCZĄTKU XXI wieku czyli wybrane aspekty przemian społeczno-ekonomicznych, wyd. Scholar, 2019 Kojder A. (red.) , Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowanie społeczne, wyd. WAM, 2007 Kolasa-Nowak A., Zmiana systemowa w Polsce w interpretacjach socjologicznych, wyd. UMCS, 2010 Koralewicz J., Ziółkowski M., Mentalność Polaków: sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988-2000, wyd. Scholar, 2003 Krzemiński I.(red.), Wielka transformacja. Zmiany ustroju w Polsce po 1989, wyd. ŁOŚGRAF, 2011 Marody M. (red.) Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, wyd. Scholar, 2007 Marody M. (red.) Zmiana czy stagnacja?, wyd. Scholar, 2004 Marody M., Giza – Poleszczuk A., Rychard A., (red.), Strategie i System : Polacy w obliczu zmiany społecznej, wyd. IFiS PAN, 2000 Marody M. i in., Społeczeństwo na zakręcie.Zmiany postaw i wartości Polaków w latach 1990-2018, wyd.Scholar, 2019 Marody, M. (2019). Transformations of Polish Society. Social Research: An International Quarterly 86(1), 57-81. Mrozowicki A., Czarzasty J, Oswajanie niepewności.Studia społeczno-ekonomiczne nad młodymi pracownikami sprekaryzowanymi, wyd.Scholar 2020 Morawski W. (red.),Modernizacja Polski, wyd. Akademickie i Profesjonalne, 2010 Ostrowska A., Domański H., Rychard A. (red.), Jak żyją Polacy ?, wyd. IFiS PAN, 2000 Skarżyńska K.,My Portret psychologiczno-społeczny Polaków z polityką w tle, wy.Scholar, 2020 Śliz A., Szczepański M. S., (red.), Czy koniec socjalizmu? Polska transformacja w teoriach socjologicznych, wyd. Scholar 2008 Wasilewski J. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, dynamika zmian, wyd. Scholar, 2006 Ziółkowski M., Przemiany interesów i wartości społeczeństwa polskiego: teorie, tendencje, interpretacje, wyd. Humaniora, 2006 Literatura uzupełniająca: Dodatkowa: Giza A. i in., Gabinet luster.O kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym, wyd. Scholar 2013 Grabowska M., Podział postkomunistyczny. Społeczne podstawy polityki w Polsce po 1989 roku; wyd. Scholar, 2004 Marody M., Jednostka po nowoczesności.Perspektywa socjologiczna, wyd.Scholar 2016 Marody M.,Giza A., Transformations of Social Bonds.The Outline of the Theory of Social Change.,wyd.Peter Lang International Academic Publishers, 2018 Wnuk – Lipiński E., Ziółkowski M. (red.), Pierwsza dekada niepodległości. Próba socjologicznej syntezy, wyd. ISP PAN, 2001 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.