University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Seminarium magisterskie I

General data

Course ID: 480-SS2-1SEM2
Erasmus code / ISCED: 14.251 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Seminarium magisterskie I
Organizational unit: (in Polish) Wydział Socjologii
Course groups: (in Polish) 2L stac. II st. studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe
ECTS credit allocation (and other scores): 10.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Seminarium prowadzi do przygotowania i realizacji badania będącego podstawą pracy dyplomowej. Tematyka seminarium jest zależna od zainteresowań naukowych uczestników.

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Seminarium prowadzi do przygotowania i realizacji badania będącego podstawą pracy dyplomowej. Tematyka seminarium jest zależna od zainteresowań naukowych uczestników.

Ogólne zagadnienia omawiane w ramach seminarium:

- metodologia pracy badawczej,

- warsztat pisania tekstów naukowych,

- projektowanie i realizacja badań,

- budowanie narzędzi badawczych,

- podstawy teoretyczne interpretacji danych

Full description: (in Polish)

• Profil studiów - ogólnoakademicki.

• Rodzaj przedmiotu– obowiązkowy

• Dziedzina i dyscyplina nauki –nauki socjologiczne, socjologia,

• Rok studiów/semestr– rok 1 (IIst.) /semestr 1 i 2

• Wymagania wstępne–brak

• Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć– 60 godzin seminariów

• Metody dydaktyczne – seminaria, konsultacje

Punkty ECTS 10

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w seminarium – 60 godz.,

konsultacje – 35 godz.,

przygotowanie do zajęć i realizacja zadań etapowych związanych z przygotowaniem pracy dyplomowej – 155 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 95 godzin, co odpowiada 3,8 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 155 godzin, co odpowiada 6,2 pkt. ECTS

Bibliography: (in Polish)

Literatura jest zależna od tematów podjętych przez seminarzystki i seminarzystów.

Pozycje przydatne dla warsztatu pisania pracy dyplomowej:

Tomaszczyk Jacek, Matysek Anna. 2020. Cyfrowy warsztat humanisty. Warszawa. PWN.

Howard. S. Becket. 2018. Triki badawcze w socjologii. Jak w pełni wykorzystać potencjał badań społecznych. Warszawa: PWN.

Craswell John. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: wyd. UJ

Denzin Norman, Lincoln Yvonnah. 2009. Metody badań jakościowych. t.1, 2. Warszawa: PWN

Learning outcomes: (in Polish)

Student_ka:

KP7_WG1 ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej i potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne

KP7_WG2 ma pogłębioną wiedzę na temat wieloparadygmatyczności w socjologii

KP7_WG11 ma pogłębioną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod i technik badawczych oraz triangulacji danych, zna ograniczenia metod i technik badawczych

KP7_WK3 zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej

KP7_UW2 potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy

KP7_UW3 potrafi umiejętnie i w oparciu o merytoryczne argumenty dobrać metody badawcze i sposób analizy do konkretnych problemów socjologicznych

KP7_UW4 potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze podejmuje próby ich falsyfikacji, krytycznie odnosi się do otrzymanych wniosków

KP7_UW5 potrafi badać złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie socjologii.

KP7_UW8 posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w powiązaniu ze współczesnymi teoriami socjologicznymi oraz z wykorzystaniem dyscyplin pokrewnych

KP7_UW9 potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować projekt badawczy, w sposób twórczy i krytyczny odnosząc się do metod i technik badawczych oraz powiązać go z zagadnieniami teoretycznymi

KP7_UK5 potrafi przygotować pracę dyplomową (magisterską) z zakresu socjologii, przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych oraz zasad warsztatowych, jak również zaprezentować swój dorobek naukowy (egzamin dyplomowy)

KP7_KK1 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych, krytycznie wykorzystuje źródła wiedzy

KP7_KR1 ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych, w tym swojego wpływu na podmiot badania

KP7_KR3 ma świadomość znaczenia kompetencji językowych i konieczności z korzystania z publikacji zagranicznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

zaliczenie na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenie jest przedstawienie promotorowi 1 rozdziału pracy.

ZASADY KORZYSTANIA Z SI

SEMINARIUM MAGISTERSKIE/ SEMINARIUM DOKTORSKIE - ZASADY KORZYSTANIE Z SZTUCZNEJ INTELIGENCJI - WYDZIAŁ SOCJOLOGII

1. Ogólne zasady korzystania (§ 5)

Wspieranie, nie zastępowanie

SI powinny być używane jako narzędzie wspomagające proces dydaktyczny i osiąganie efektów uczenia się, a nie jako zamiennik krytycznego myślenia i kreatywności.

Zakaz podczas egzaminów i zaliczeń

Bezwzględnie zabrania się korzystania z SI podczas egzaminów i zaliczeń, chyba że w treści zadania wyraźnie dopuszczono ich użycie.

2. Dozwolony zakres wykorzystania (§ 6 ust. 1)

W pracach pisemnych (eseje, raporty, projekty itp.) można w szczególności korzystać z SI do:

1. Korekty językowej i stylistycznej tekstu

2. Tłumaczenia maszynowego tekstu z lub na język obcy

3. Wyszukiwania i organizowania źródeł naukowych

4. Generowania zestawień słów kluczowych

5. Analizy danych

6. Tworzenia symulacji i modelowania

7. Wsparcia w procesie badawczym: generowania problemów badawczych i identyfikacji luk w literaturze.

3. Obowiązki dokumentacyjne i weryfikacyjne (§ 6 ust. 2)

Każdorazowo przy korzystaniu z SI student musi:

1. Zweryfikować rzetelność i prawdziwość uzyskanych wyników

2. Udokumentować sposób i zakres użycia SI zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia

3. Na każde żądanie prowadzącego przedstawić opis wykorzystania SI przy wykonywaniu zadania.

4. Zakazane praktyki (§ 7 ust. 1)

Studentom zabrania się:

Używania SI wbrew zakazowi określonemu przez prowadzącego

Wykorzystywania SI inaczej niż opisano w sylabusie lub instrukcjach

Niewystarczającego dokumentowania użycia SI

Automatycznego wykonania całości lub części zadania przez SI

Cytowania wyników SI jako samodzielnego źródła bibliograficznego

Przedstawiania rezultatów SI jako własnych wniosków badawczych.

Uwaga: Prowadzący może wyrazić zgodę na niektóre z wyżej wymienionych praktyk (§ 7 ust. 2), jeśli uzna to za celowe dla weryfikacji efektów uczenia się.

5. Weryfikacja i konsekwencje (§ 8 i § 10)

Żądanie wyjaśnień

W razie podejrzenia naruszenia zakazów lub obowiązków prowadzący może zażądać pisemnych wyjaśnień od studenta.

Sprawdzanie prac dyplomowych

Prace magisterskie i rozprawy doktorskie mogą być dodatkowo poddane weryfikacji narzędziami określającymi prawdopodobieństwo zabronionego użycia SI.

Prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi zasadami i ich konsekwentne przestrzeganie. W razie wątpliwości co do dopuszczalnego użycia SI w konkretnych zadaniach skontaktuj się z prowadzącym.

5. Oświadczenie studenta

Student dołącza do pracy magisterskiej osobne oświadczenie, w którym wskazuje:

1. Identyfikację narzędzia SI – pełna nazwa i wersja użytego systemu (np. ChatGPT 4.0, Bard AI).

2. Zakres i sposób użycia – krótki opis funkcji, do jakich wykorzystano SI (np. korekta językowa, generowanie kodu, analiza danych).

3. Potwierdzenie weryfikacji – oświadczenie, że każde wygenerowane przez SI rozwiązanie lub fragment tekstu zostało zweryfikowane pod kątem prawdziwości i rzetelności, zgodnie z obowiązkiem wynikającym z § 6 ust. 2 zarządzenia .

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Seminar, 60 hours more information
Coordinators: Małgorzata Bieńkowska, Agnieszka Karpińska
Group instructors: Małgorzata Bieńkowska, Agnieszka Karpińska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Type of course:

Master's seminars

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Seminarium prowadzi do przygotowania i realizacji badania będącego podstawą pracy dyplomowej. Tematyka seminarium jest zależna od zainteresowań naukowych uczestników.

Ogólne zagadnienia omawiane w ramach seminarium:

- metodologia pracy badawczej,

- warsztat pisania tekstów naukowych,

- projektowanie i realizacja badań,

- budowanie narzędzi badawczych,

- podstawy teoretyczne interpretacji danych

Full description: (in Polish)

• Profil studiów - ogólnoakademicki.

• Rodzaj przedmiotu– obowiązkowy

• Dziedzina i dyscyplina nauki –nauki socjologiczne, socjologia,

• Rok studiów/semestr– rok 1 (IIst.) /semestr 1 i 2

• Wymagania wstępne–brak

• Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć– 60 godzin seminariów

• Metody dydaktyczne – seminaria, konsultacje

Punkty ECTS 10

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w seminarium – 60 godz.,

konsultacje – 35 godz.,

przygotowanie do zajęć i realizacja zadań etapowych związanych z przygotowaniem pracy dyplomowej – 155 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 95 godzin, co odpowiada 3,8 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 155 godzin, co odpowiada 6,2 pkt. ECTS

Bibliography: (in Polish)

Literatura jest zależna od tematów podjętych przez seminarzystki i seminarzystów.

Pozycje przydatne dla warsztatu pisania pracy dyplomowej:

Tomaszczyk Jacek, Matysek Anna. 2020. Cyfrowy warsztat humanisty. Warszawa. PWN.

Howard. S. Becket. 2018. Triki badawcze w socjologii. Jak w pełni wykorzystać potencjał badań społecznych. Warszawa: PWN.

Craswell John. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: wyd. UJ

Denzin Norman, Lincoln Yvonnah. 2009. Metody badań jakościowych. t.1, 2. Warszawa: PWN

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Seminar, 60 hours more information
Coordinators: Barbara Cieślińska, Mariusz Zemło
Group instructors: Barbara Cieślińska, Mariusz Zemło
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Type of course:

Master's seminars

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Seminarium prowadzi do przygotowania i realizacji badania będącego podstawą pracy dyplomowej. Tematyka seminarium jest zależna od zainteresowań naukowych uczestników.

Ogólne zagadnienia omawiane w ramach seminarium:

- metodologia pracy badawczej,

- warsztat pisania tekstów naukowych,

- projektowanie i realizacja badań,

- budowanie narzędzi badawczych,

- podstawy teoretyczne interpretacji danych

Full description: (in Polish)

• Profil studiów - ogólnoakademicki.

• Rodzaj przedmiotu– obowiązkowy

• Dziedzina i dyscyplina nauki –nauki socjologiczne, socjologia,

• Rok studiów/semestr– rok 1 (IIst.) /semestr 1 i 2

• Wymagania wstępne–brak

• Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć– 60 godzin seminariów

• Metody dydaktyczne – seminaria, konsultacje

Punkty ECTS 10

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w seminarium – 60 godz.,

konsultacje – 35 godz.,

przygotowanie do zajęć i realizacja zadań etapowych związanych z przygotowaniem pracy dyplomowej – 155 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 95 godzin, co odpowiada 3,8 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 155 godzin, co odpowiada 6,2 pkt. ECTS

Bibliography: (in Polish)

Literatura jest zależna od tematów podjętych przez seminarzystki i seminarzystów.

Pozycje przydatne dla warsztatu pisania pracy dyplomowej:

Tomaszczyk Jacek, Matysek Anna. 2020. Cyfrowy warsztat humanisty. Warszawa. PWN.

Howard. S. Becket. 2018. Triki badawcze w socjologii. Jak w pełni wykorzystać potencjał badań społecznych. Warszawa: PWN.

Craswell John. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: wyd. UJ

Denzin Norman, Lincoln Yvonnah. 2009. Metody badań jakościowych. t.1, 2. Warszawa: PWN

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)