University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Tematy religijne we współczesnym filmie dokumentalnym

General data

Course ID: 480-SS2-1TRW2
Erasmus code / ISCED: 14.251 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Tematy religijne we współczesnym filmie dokumentalnym
Organizational unit: (in Polish) Wydział Socjologii
Course groups: (in Polish) 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest zapoznanie ze znaczącymi dziełami współczesnego filmu dokumentalnego, dotykającymi szeroko rozumianych zagadnień religijnych, umieszczonych w kontekście społecznym, takimi jak: nowe ruchy religijne, zagrożenia związane z działalnością sekt, współczesną popularnością egzorcyzmów, transformacją religii w społecznościach tradycyjnych, propagandą ateistyczną i antyreligijną. Ponadto celem zajęć jest poszerzenie i rozwinięcie wiedzy uczestników kursu na temat aspektów życia religijnego z różnych kręgów kulturowych i społecznych.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny

Język prowadzenia przedmiotu: język polski

Dziedzina i dyscyplina nauki: socjologia

Rok studiów/semestr: rok I, sem. I

Wymagania wstępne: brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. ćwiczeń, zajęcia odbywają się w cyklu co dwa tygodnie po 4 godz.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, referaty, projekcje filmów

Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta: 75 godz. obejmuje: udział w zajęciach: 30 godz.; przygotowanie do zajęć: 19 godz.; konsultacje związane z przygotowaniem referatu i jego pisemnej wersji: 17 godz.; przygotowanie referatu: 9 godz.; razem: 75 godz, co odpowiada 3 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 47 godzin, co odpowiada 1,9 pkt. ECTS; nakład pracy, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 28 godz., co odpowiada 1,1 pkt ECTS.

Bibliography: (in Polish)

Literatura wybór:

i) W. Pawluczuk, Wierszalin. Reportaż o końcu świata, różne wydania

i) W. Pawluczuk, Sekta grzybowska - doktryna i ideologia, „Rocznik Białostocki” nr 9, 1970, s. 315-333.

i) A. Grimshaw, Kino antropologiczne Jeana Roucha, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 47-48, s. 45-74.

i) S. Sikora, Jean Rouch – l’enfant terrible antropologii i filmu, „Teksty Drugie” 2018, nr 1, s. 91–110.

i) S. Radoń, Opętanie i egzorcyzm w świetle badań antropologicznych i neurologicznych, „Studia Religiologica” 2014, nr 2 (47), s. 105-123.

i) M. Mielimąka, K. Cyranka, List do Redakcji. Wokół opętania, „Psychiatria Polska” 2016 nr 1, s. 289–292.

i) N. Osherow, Jak zrozumieć coś, co nie ma sensu: analiza wydarzeń w Jonestown, [w:] Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, [red. E. Aronson], różne wydania.

i) J. K. Frankowiak, Metody i techniki manipulacji stosowane przez grupy destrukcyjne na przykładzie sekty „Świątynia Ludu”, „Kultura i Edukacja” 2009, nr 3 (72), s. 38-52.

i) L. Fic, Medytacja Transcendentalna – naukowa technika relaksacyjna czy „kosmiczne szalbierstwo”?, „NURT SVD” 2019, nr 2., s. 274-286.

i) A. Wieczorkiewicz, Szkice o drodze do Indii, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2022, s. 65-67.

i) Teemu Taira, Atheistic Documentaries and the Critique of Religion in Bill Maher’s Religulous, [w:] T. Eaghll, R. King (eds), Representing Religion in Film, Bloomsbury Publishing 2022, s. 27-39.

Learning outcomes: (in Polish)

KP7_WG1 - ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej i potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne;

KP7_UW8 - posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w powiązaniu ze współczesnymi teoriami socjologicznymi oraz z wykorzystaniem dyscyplin pokrewnych;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

i) obecność na zajęciach, dozwolona jest jedna nieobecność, pozostałe należy zaliczyć na konsultacjach do momentu rozpoczęcia sesji egzaminacyjnej;

i) aktywność w trakcie zajęć;

i) wygłoszenie referatu wraz z przedstawionym uczestnikom konspektem;

i) dostarczenie pisemnej wersji referatu

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Coordinators: Maciej Krzywosz
Group instructors: Maciej Krzywosz
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)