(in Polish) Analiza dyskursu
General data
Course ID: | 480-SS2-2ADY2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.252
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Analiza dyskursu |
Organizational unit: | (in Polish) Wydział Socjologii |
Course groups: |
(in Polish) 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites (description): | (in Polish) Przedmiot zwiększa wiedzę z zakresu analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu. |
Mode: | (in Polish) w sali |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów–stacjonarne Rodzaj przedmiotu – fakultatywny Język prowadzenia przedmiotu – język polski Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia Rok studiów/semestr – rok II/sem. IV Wymagania wstępne – brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin zajęć laboratoryjnych Metody dydaktyczne – laboratorium, dyskusja, konsultacje Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę Punkty ECTS – 4 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 30h, udział w konsultacjach - 20h, przygotowanie do zajęć - 20h, przygotowanie projektu zaliczeniowego – 30h. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS = łącznie 4 pkt. ECTS |
Bibliography: |
(in Polish) Michaił Bachtin, 1977, Problem tekstu : próba analizy filozoficznej Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 68/3, 265-288 (wolny dostęp) Jacques Derrida - "Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych", 1986, Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/2, 251-267 (wolny dostęp) Teun van Dijk, 2001, Dyskurs jego struktura i proces, Warszawa PWN. Barbara Jabłońska, 2006, Krytyczna analiza dyskursu: refleksje teoretyczno-metodologiczne, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom II , Numer 1, s. 53-67 (wolny dostęp) Victoria Kamasa, 2014, Techniki językoznawstwa korpusowego wykorzystywane w krytycznej analizie dyskursu, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X, Numer 2, s. 100-117. (wolny dostęp) Violetta Kopińska, 2016, Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie, Rocznik Andragogiczny, s. 311-334. (wolny dostęp) red. Łukasz Kumięga i Magdalena Nowicka-Franczak, 2020, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XVI Numer 4 (wolny dostęp) - artykuł do wyboru |
Learning outcomes: |
(in Polish) KP7_WG11 - ma pogłębioną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod i technik badawczych oraz triangulacji danych, zna ograniczenia metod i technik badawczych KP7_UW2 - potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy KP7_UW5 - potrafi badać złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie socjologii KP7_UW7 - posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy KP7_KR1 - ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych, w tym swojego wpływu na podmiot badania KP7_KR2 - jest świadomy wielokierunkowych (zamierzonych i niezamierzonych) konsekwencji swoich działań |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę Zasady dopuszczenia do zaliczenia: systematyczne uczestnictwo w zajęciach i realizowanie bieżących zadań. Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze, z koniecznością zaliczenia zajęć na dyżurze w ciągu miesiąca od nieobecności. Studentci/studentki mają obowiązek samodzielnego pilnowania zaliczania zajęć na konsultacjach. Jeżeli student/ka będzie nieobecny/a na więcej niż 50% zajęć, bez usprawiedliwienia (lekarskiego, od dziekana) nie może podejść do zaliczenia/egzaminu, co wiąże się z powtórzeniem przedmiotu w kolejnym roku akademickim. Zaliczenie przedmiotu poprzez projekty własne studentów (w zespołach 2os.). Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) przy wykonywaniu prac zaliczeniowych powinno zostać udokumentowane i skonsultowane z prowadzącym. |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU W LAB
TH FR |
Type of class: |
Laboratory, 30 hours
|
|
Coordinators: | Maja Biernacka | |
Group instructors: | Maja Biernacka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Grading | |
Mode: | (in Polish) w sali |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji. Przedmiot podzielony jest na następujące bloki tematyczne: 1. Analiza dyskursu. Wprowadzenie 2. Funkcje języka. 3. Zwrot narratywistyczny w naukach społecznych i humanistycznych 4. Dialogizm i polifoniczność 5. Intertekstualność 6. Dyskurs jako narzędzie kształtowania rzeczywistości 7. Dyskurs jako narzędzie sprawowania władzy |
|
Bibliography: |
(in Polish) Michaił Bachtin, 1977, Problem tekstu : próba analizy filozoficznej Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 68/3, 265-288 (wolny dostęp) Jacques Derrida - "Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych", 1986, Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/2, 251-267 (wolny dostęp) Teun van Dijk, 2001, Dyskurs jego struktura i proces, Warszawa PWN. Barbara Jabłońska, 2006, Krytyczna analiza dyskursu: refleksje teoretyczno-metodologiczne, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom II , Numer 1, s. 53-67 (wolny dostęp) Victoria Kamasa, 2014, Techniki językoznawstwa korpusowego wykorzystywane w krytycznej analizie dyskursu, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X, Numer 2, s. 100-117. (wolny dostęp) Violetta Kopińska, 2016, Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie, Rocznik Andragogiczny, s. 311-334. (wolny dostęp) red. Łukasz Kumięga i Magdalena Nowicka-Franczak, 2020, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XVI Numer 4 (wolny dostęp) - artykuł do wyboru |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Laboratory, 30 hours
|
|
Coordinators: | Ewelina Sadanowicz | |
Group instructors: | Ewelina Sadanowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Grading | |
Mode: | (in Polish) w sali |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji. |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów–stacjonarne Rodzaj przedmiotu – fakultatywny Język prowadzenia przedmiotu – język polski Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia Rok studiów/semestr – rok II/sem. IV Wymagania wstępne – brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin zajęć laboratoryjnych Metody dydaktyczne – laboratorium, dyskusja, konsultacje Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę Punkty ECTS – 4 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 30h, udział w konsultacjach - 20h, przygotowanie do zajęć - 20h, przygotowanie projektu zaliczeniowego – 30h. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS = łącznie 4 pkt. ECTS |
|
Bibliography: |
(in Polish) Michaił Bachtin, 1977, Problem tekstu : próba analizy filozoficznej Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 68/3, 265-288 (wolny dostęp) Jacques Derrida - "Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych", 1986, Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/2, 251-267 (wolny dostęp) Teun van Dijk, 2001, Dyskurs jego struktura i proces, Warszawa PWN. Barbara Jabłońska, 2006, Krytyczna analiza dyskursu: refleksje teoretyczno-metodologiczne, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom II , Numer 1, s. 53-67 (wolny dostęp) Victoria Kamasa, 2014, Techniki językoznawstwa korpusowego wykorzystywane w krytycznej analizie dyskursu, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X, Numer 2, s. 100-117. (wolny dostęp) Violetta Kopińska, 2016, Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie, Rocznik Andragogiczny, s. 311-334. (wolny dostęp) red. Łukasz Kumięga i Magdalena Nowicka-Franczak, 2020, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XVI Numer 4 (wolny dostęp) - artykuł do wyboru |
Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Laboratory, 30 hours
|
|
Coordinators: | Maciej Białous | |
Group instructors: | Maciej Białous | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Grading |
Copyright by University of Bialystok.