University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Analiza dyskursu

General data

Course ID: 480-SS2-2ADY2
Erasmus code / ISCED: 14.252 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Analiza dyskursu
Organizational unit: (in Polish) Wydział Socjologii
Course groups: (in Polish) 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites (description):

(in Polish) Przedmiot zwiększa wiedzę z zakresu analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu.

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji.

Full description: (in Polish)

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów–stacjonarne

Rodzaj przedmiotu – fakultatywny

Język prowadzenia przedmiotu – język polski

Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia

Rok studiów/semestr – rok II/sem. IV

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

- 30 godzin zajęć laboratoryjnych

Metody dydaktyczne – laboratorium, dyskusja, konsultacje

Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę

Punkty ECTS – 4

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 30h, udział w konsultacjach - 20h, przygotowanie do zajęć - 20h, przygotowanie projektu zaliczeniowego – 30h. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS = łącznie 4 pkt. ECTS

Bibliography: (in Polish)

Michaił Bachtin, 1977, Problem tekstu : próba analizy filozoficznej Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 68/3, 265-288 (wolny dostęp)

Jacques Derrida - "Struktura, znak i gra w dyskursie

nauk humanistycznych", 1986, Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/2, 251-267 (wolny dostęp)

Teun van Dijk, 2001, Dyskurs jego struktura i proces, Warszawa PWN.

Barbara Jabłońska, 2006, Krytyczna analiza dyskursu: refleksje teoretyczno-metodologiczne, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom II , Numer 1, s. 53-67 (wolny dostęp)

Victoria Kamasa, 2014, Techniki językoznawstwa korpusowego wykorzystywane w krytycznej analizie dyskursu, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X, Numer 2, s. 100-117. (wolny dostęp)

Violetta Kopińska, 2016, Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie, Rocznik Andragogiczny, s. 311-334. (wolny dostęp)

red. Łukasz Kumięga i Magdalena Nowicka-Franczak, 2020, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XVI Numer 4 (wolny dostęp) - artykuł do wyboru

Learning outcomes: (in Polish)

KP7_WG11 - ma pogłębioną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod i technik badawczych oraz triangulacji danych, zna ograniczenia metod

i technik badawczych

KP7_UW2 - potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy

KP7_UW5 - potrafi badać złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie socjologii

KP7_UW7 - posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy

KP7_KR1 - ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych, w tym swojego wpływu na podmiot badania

KP7_KR2 - jest świadomy wielokierunkowych (zamierzonych i niezamierzonych) konsekwencji swoich działań

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę

Zasady dopuszczenia do zaliczenia: systematyczne uczestnictwo w zajęciach i realizowanie bieżących zadań. Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze, z koniecznością zaliczenia zajęć na dyżurze w ciągu miesiąca od nieobecności. Studentci/studentki mają obowiązek samodzielnego pilnowania zaliczania zajęć na konsultacjach. Jeżeli student/ka będzie nieobecny/a na więcej niż 50% zajęć, bez usprawiedliwienia (lekarskiego, od dziekana) nie może podejść do zaliczenia/egzaminu, co wiąże się z powtórzeniem przedmiotu w kolejnym roku akademickim.

Zaliczenie przedmiotu poprzez projekty własne studentów (w zespołach 2os.).

Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) przy wykonywaniu prac zaliczeniowych powinno zostać udokumentowane i skonsultowane z prowadzącym.

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Maja Biernacka
Group instructors: Maja Biernacka
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji.

Full description: (in Polish)

Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji.

Przedmiot podzielony jest na następujące bloki tematyczne:

1. Analiza dyskursu. Wprowadzenie

2. Funkcje języka.

3. Zwrot narratywistyczny w naukach społecznych i humanistycznych

4. Dialogizm i polifoniczność

5. Intertekstualność

6. Dyskurs jako narzędzie kształtowania rzeczywistości

7. Dyskurs jako narzędzie sprawowania władzy

Bibliography: (in Polish)

Michaił Bachtin, 1977, Problem tekstu : próba analizy filozoficznej Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 68/3, 265-288 (wolny dostęp)

Jacques Derrida - "Struktura, znak i gra w dyskursie

nauk humanistycznych", 1986, Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/2, 251-267 (wolny dostęp)

Teun van Dijk, 2001, Dyskurs jego struktura i proces, Warszawa PWN.

Barbara Jabłońska, 2006, Krytyczna analiza dyskursu: refleksje teoretyczno-metodologiczne, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom II , Numer 1, s. 53-67 (wolny dostęp)

Victoria Kamasa, 2014, Techniki językoznawstwa korpusowego wykorzystywane w krytycznej analizie dyskursu, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X, Numer 2, s. 100-117. (wolny dostęp)

Violetta Kopińska, 2016, Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie, Rocznik Andragogiczny, s. 311-334. (wolny dostęp)

red. Łukasz Kumięga i Magdalena Nowicka-Franczak, 2020, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XVI Numer 4 (wolny dostęp) - artykuł do wyboru

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Ewelina Sadanowicz
Group instructors: Ewelina Sadanowicz
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji.

Full description: (in Polish)

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów–stacjonarne

Rodzaj przedmiotu – fakultatywny

Język prowadzenia przedmiotu – język polski

Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia

Rok studiów/semestr – rok II/sem. IV

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

- 30 godzin zajęć laboratoryjnych

Metody dydaktyczne – laboratorium, dyskusja, konsultacje

Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę

Punkty ECTS – 4

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 30h, udział w konsultacjach - 20h, przygotowanie do zajęć - 20h, przygotowanie projektu zaliczeniowego – 30h. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS = łącznie 4 pkt. ECTS

Bibliography: (in Polish)

Michaił Bachtin, 1977, Problem tekstu : próba analizy filozoficznej Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 68/3, 265-288 (wolny dostęp)

Jacques Derrida - "Struktura, znak i gra w dyskursie

nauk humanistycznych", 1986, Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/2, 251-267 (wolny dostęp)

Teun van Dijk, 2001, Dyskurs jego struktura i proces, Warszawa PWN.

Barbara Jabłońska, 2006, Krytyczna analiza dyskursu: refleksje teoretyczno-metodologiczne, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom II , Numer 1, s. 53-67 (wolny dostęp)

Victoria Kamasa, 2014, Techniki językoznawstwa korpusowego wykorzystywane w krytycznej analizie dyskursu, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X, Numer 2, s. 100-117. (wolny dostęp)

Violetta Kopińska, 2016, Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie, Rocznik Andragogiczny, s. 311-334. (wolny dostęp)

red. Łukasz Kumięga i Magdalena Nowicka-Franczak, 2020, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XVI Numer 4 (wolny dostęp) - artykuł do wyboru

Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Maciej Białous
Group instructors: Maciej Białous
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)