Analiza dyskursu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 480-SS2-2ADY2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza dyskursu |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Przedmiot zwiększa wiedzę z zakresu analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów–stacjonarne Rodzaj przedmiotu – fakultatywny Język prowadzenia przedmiotu – język polski Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia Rok studiów/semestr – rok II/sem. IV Wymagania wstępne – brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin zajęć laboratoryjnych Metody dydaktyczne – laboratorium, dyskusja, konsultacje Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę Punkty ECTS – 4 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 30h, udział w konsultacjach - 20h, przygotowanie do zajęć - 20h, przygotowanie projektu zaliczeniowego – 30h. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS = łącznie 4 pkt. ECTS |
Literatura: |
Michaił Bachtin, 1977, Problem tekstu : próba analizy filozoficznej Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 68/3, 265-288 (wolny dostęp) Jacques Derrida - "Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych", 1986, Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/2, 251-267 (wolny dostęp) Teun van Dijk, 2001, Dyskurs jego struktura i proces, Warszawa PWN. Barbara Jabłońska, 2006, Krytyczna analiza dyskursu: refleksje teoretyczno-metodologiczne, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom II , Numer 1, s. 53-67 (wolny dostęp) Victoria Kamasa, 2014, Techniki językoznawstwa korpusowego wykorzystywane w krytycznej analizie dyskursu, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X, Numer 2, s. 100-117. (wolny dostęp) Violetta Kopińska, 2016, Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie, Rocznik Andragogiczny, s. 311-334. (wolny dostęp) red. Łukasz Kumięga i Magdalena Nowicka-Franczak, 2020, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XVI Numer 4 (wolny dostęp) - artykuł do wyboru |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG11 - ma pogłębioną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod i technik badawczych oraz triangulacji danych, zna ograniczenia metod i technik badawczych KP7_UW2 - potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy KP7_UW5 - potrafi badać złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie socjologii KP7_UW7 - posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy KP7_KR1 - ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych, w tym swojego wpływu na podmiot badania KP7_KR2 - jest świadomy wielokierunkowych (zamierzonych i niezamierzonych) konsekwencji swoich działań |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę Zasady dopuszczenia do zaliczenia: systematyczne uczestnictwo w zajęciach i realizowanie bieżących zadań. Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze, z koniecznością zaliczenia zajęć na dyżurze w ciągu miesiąca od nieobecności. Studentci/studentki mają obowiązek samodzielnego pilnowania zaliczania zajęć na konsultacjach. Jeżeli student/ka będzie nieobecny/a na więcej niż 50% zajęć, bez usprawiedliwienia (lekarskiego, od dziekana) nie może podejść do zaliczenia/egzaminu, co wiąże się z powtórzeniem przedmiotu w kolejnym roku akademickim. Zaliczenie przedmiotu poprzez projekty własne studentów (w zespołach 2os.). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Biernacka | |
Prowadzący grup: | Maja Biernacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji. Przedmiot podzielony jest na następujące bloki tematyczne: 1. Analiza dyskursu. Wprowadzenie 2. Funkcje języka. 3. Zwrot narratywistyczny w naukach społecznych i humanistycznych 4. Dialogizm i polifoniczność 5. Intertekstualność 6. Dyskurs jako narzędzie kształtowania rzeczywistości 7. Dyskurs jako narzędzie sprawowania władzy |
|
Literatura: |
Michaił Bachtin, 1977, Problem tekstu : próba analizy filozoficznej Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 68/3, 265-288 (wolny dostęp) Jacques Derrida - "Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych", 1986, Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/2, 251-267 (wolny dostęp) Teun van Dijk, 2001, Dyskurs jego struktura i proces, Warszawa PWN. Barbara Jabłońska, 2006, Krytyczna analiza dyskursu: refleksje teoretyczno-metodologiczne, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom II , Numer 1, s. 53-67 (wolny dostęp) Victoria Kamasa, 2014, Techniki językoznawstwa korpusowego wykorzystywane w krytycznej analizie dyskursu, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X, Numer 2, s. 100-117. (wolny dostęp) Violetta Kopińska, 2016, Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie, Rocznik Andragogiczny, s. 311-334. (wolny dostęp) red. Łukasz Kumięga i Magdalena Nowicka-Franczak, 2020, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XVI Numer 4 (wolny dostęp) - artykuł do wyboru |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Sadanowicz | |
Prowadzący grup: | Ewelina Sadanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot 1/dostarcza podstawowej wiedzy z zakresu funkcji języka, analizy dyskursu oraz krytycznej analizy dyskursu i jej intelektualnych korzeni, 2/mobilizuje studentów do przyjęcia analizy dyskursu jako pryzmatu, poprzez który analizowana może być rzeczywistość społeczna nie tylko w zakresie pracy naukowej, ale również praktycznych aplikacji. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów–stacjonarne Rodzaj przedmiotu – fakultatywny Język prowadzenia przedmiotu – język polski Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia Rok studiów/semestr – rok II/sem. IV Wymagania wstępne – brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin zajęć laboratoryjnych Metody dydaktyczne – laboratorium, dyskusja, konsultacje Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę Punkty ECTS – 4 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 30h, udział w konsultacjach - 20h, przygotowanie do zajęć - 20h, przygotowanie projektu zaliczeniowego – 30h. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS = łącznie 4 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
Michaił Bachtin, 1977, Problem tekstu : próba analizy filozoficznej Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 68/3, 265-288 (wolny dostęp) Jacques Derrida - "Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych", 1986, Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 77/2, 251-267 (wolny dostęp) Teun van Dijk, 2001, Dyskurs jego struktura i proces, Warszawa PWN. Barbara Jabłońska, 2006, Krytyczna analiza dyskursu: refleksje teoretyczno-metodologiczne, Przegląd Socjologii Jakościowej Tom II , Numer 1, s. 53-67 (wolny dostęp) Victoria Kamasa, 2014, Techniki językoznawstwa korpusowego wykorzystywane w krytycznej analizie dyskursu, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom X, Numer 2, s. 100-117. (wolny dostęp) Violetta Kopińska, 2016, Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie, Rocznik Andragogiczny, s. 311-334. (wolny dostęp) red. Łukasz Kumięga i Magdalena Nowicka-Franczak, 2020, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom XVI Numer 4 (wolny dostęp) - artykuł do wyboru |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.