Metody jakościowe w praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 480-SS2-2MJP2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Metody jakościowe w praktyce |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Cel zajęć: Podstawowym celem zajęć jest doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie stosowania wybranych technik badawczych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów–stacjonarne Rodzaj przedmiotu – fakultatywny Język prowadzenia przedmiotu – język polski Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki socjologiczne, socjologia Rok studiów/semestr – rok I st. II, sem. I. Wymagania wstępne –: brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne – ćwiczenia, konsultacje Forma zaliczenia przedmiotu – , zaliczenie na ocenę Punkty ECTS:4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach – 30 godzin, udział w konsultacjach -17 godzin, udział w zaliczeniu– 2 godziny, realizacja badania: 30 godzin, przygotowanie do ćwiczeń 21 godzin: razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS* Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela : 50 godzin, co odpowiada 2pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS = łącznie 4 pkt. ECTS |
Literatura: |
LITERATURA I MATERIAŁY DO ZAJĘĆ 1. Zajęcia organizacyjne 2. Prowadzenie badań jakościowych – wybrane zagadnienia ® Silverman David, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 27-38 ® Fick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, 109-118. 3. Projektowanie badania jakościowego ® Fick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, 73-93. 4. Dobór próby, problem badawczy, pytania badawcze ® Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Dariusz Jemielniak (red.),Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012,s. 17-38. ® Fick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011,44-71. 5. Wybrane techniki w praktyce - obserwacja ® Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Dariusz Jemielniak (red.),Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.,59-82. ® Konecki Krzysztof, Chomczyński Piotr, Słownik socjologii jakościowej, Difin, Warszawa 2013, Hasła: Obserwacja (s. 193) i obserwacja uczestnicząca (s.195) 6. Wybrane techniki w praktyce – wywiad pogłębiony (IDI) ® Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Dariusz Jemielniak (red.),Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012,129-146. 7. Wybrane techniki w praktyce – wywiad pogłębiony (IDI) ® Kvale Steinar, Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, s.41-55 i 99-115. 8. Wybrane techniki w praktyce – analiza dyskursu ® Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Dariusz Jemielniak (red.),Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, 212-223. ® Fick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011,170-188 Metody jakościowe w praktyce 9. Wybrane techniki w praktyce – zogniskowany wywiad grupowy (FGI) ® Lisek-Michalska Jolanta, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, 14-55. 10. Przygotowanie danych do analizy jakościowej ® Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011., 19-53. 11. Analiza danych – kodowanie tematyczne i kategoryzacja ® Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.,79-101. 12. Wnioskowanie i raportowanie ® Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, 247-251. 13. Raportowanie i prezentacja wyników ® Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, 57-75. 14. Badania jakościowe – etyka i dylematy badacza ® Fick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011,s.121-132. 15. Zaliczenie |
Efekty uczenia się: |
Student(ka): KP7_WG11 ma pogłębioną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod i technik badawczych w obrębie metod jakościowych oraz triangulacji danych, zna ograniczenia metod i technik badawczych KP7_UW2 potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy danych jakościowych KP7_UW5 potrafi badać złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie socjologii, w szczególności jakościowych metod badawczych KP7_UW7 posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy KP7_KR1 ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych, w tym swojego wpływu na podmiot badania oraz dylematów etycznych, z którymi wiążą się niektóre stosowane metody jakościowe KP7_KR2 jest świadomy wielokierunkowych (zamierzonych i niezamierzonych) konsekwencji swoich działań, w szczególności podczas planowania i realizacji badań jakościowych |
Metody i kryteria oceniania: |
realizacja badania zgodnie z zaleceniami i ustalonymi procedurami dyskusja problemowa aktywność zadania grupowe i indywidualne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Skowrońska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Skowrońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.