Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Stanów Zjednoczonych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 490-MS1-2HSZ
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia Stanów Zjednoczonych
Jednostka: Wydział Stosunków Międzynarodowych
Grupy: 3L stac.I st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Przedstawienie zarysu historii Stanów Zjednoczonych, począwszy od walki o niepodległość (1776-1783) do czasów współczesnych. Pokazanie kolejnych etapów rozwoju republiki, ze szczególnym uwzględnieniem ekspansji terytorialnej USA i podboju Zachodu oraz wojny secesyjnej i jej następstw dla dalszego rozwoju państwa w II połowie XIX w. Zapoznanie z przemianami gospodarczo-społecznymi, emancypacją kobiet, rolą imigrantów i przyśpieszoną industrializacją na przełomie wieków. Pokazanie udziału i roli Stanów Zjednoczonych w kolejnych wojnach światowych i ich wzrastającej pozycji w stosunkach międzynarodowych po 1945 roku oraz we współczesnym świecie.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z głównymi okresami historii Stanów Zjednoczonych,

budowy podstaw systemu politycznego republiki, jej rozwoju i ekspansji terytorialnej w kolejnych dekadach i wiekach.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, stosunki międzynarodowe

Rok studiów/semestr: rok III/ sem. II

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

wykład - 30 godz.

Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny.

Punkty ECTS – 3

Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz.

przygotowanie do egzaminu 5 godz.,

udział w konsultacjach związanych z zajęciami 38 godz.

egzamin 2 godz

Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 70 godzin, co odpowiada 2,8 pkt ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 5 godz., co odpowiada 0,2 pkt ECTS.

Literatura:

Lektura podstawowa:

Krzysztof Michałek, Na drodze ku potędze. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1861-1945, Warszawa 1991.

-----------------------, Mocarstwo. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1945-1992,Warszawa 1995.

Philip Jenkins, Historia Stanów Zjednoczonych, Kraków 2009.

Halina Parafianowicz, Great War, Good War. Historia i pamięć Amerykanów, Białystok 2020.

Lubomir Zyblikiewicz, USA, Warszawa 2004.

Lektura uzupełniająca:

Hugh Brogan, Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wrocław 2004.

Marek Gołębiewski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2005.

Robert V. Hine, John Mack Faragher, Pogranicza. Historia amerykańskiego Zachodu, Kraków 2011.

Halina Parafianowicz, Łukasz Niewiński, red., For the Vote and More. Stories of Women Changing America, Białystok 2021.

Lubomir Zybikiewicz, USA, Warszawa 2004.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

KP6_WG2 - uwarunkowania geograficzne, polityczne, społeczno-ekonomiczne, prawne stosunków międzynarodowych

KP6_WG4 - w zaawansowanym stopniu historię stosunków międzynarodowych oraz historię współczesną

KP6_WG5 - specyfikę stosunków międzynarodowych na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej i kulturalnej w perspektywie globalnej i regionalnej

KP6_WK1 - podstawowe trendy przemian cywilizacyjnych w świecie

UMIEJĘTNOŚCI, KOMPETENCJE:

KP6_UW1 - dostrzegać problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich kontekst historyczny

KP6_UW2 - doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych

Metody i kryteria oceniania:

Wykład interaktywny z uwzględnieniem aktywności studentów, w tym zwłaszcza ich uwag i komentarzy po przeczytanych lekturach.Zaliczenie przedmiotu – egzamin z zakresu tematyki wykładu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Parafianowicz
Prowadzący grup: Halina Parafianowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

specjalistyczne

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z głównymi okresami historii Stanów Zjednoczonych,

budowy podstaw systemu politycznego republiki, jej rozwoju i ekspansji terytorialnej w kolejnych dekadach i wiekach.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, stosunki międzynarodowe

Rok studiów/semestr: rok III/ sem. II

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

wykład - 30 godz.

Metody dydaktyczne: wykład interaktywny .

Punkty ECTS – 3

Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz.

przygotowanie do egzaminu 5 godz.,

udział w konsultacjach związanych z zajęciami 38 godz.

egzamin 2 godz

Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 70 godzin, co odpowiada 2,8 pkt ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 5 godz., co odpowiada 0,2 pkt ECTS.

Literatura:

Lektura podstawowa:

Krzysztof Michałek, Na drodze ku potędze. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1861-1945, Warszawa 1991.

-----------------------, Mocarstwo. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1945-1992,Warszawa 1995.

Philip Jenkins, Historia Stanów Zjednoczonych, Kraków 2009.

Halina Parafianowicz, Great War, Good War. Historia i pamięć Amerykanów, Białystok 2020.

Lubomir Zyblikiewicz, USA, Warszawa 2004.

Lektura uzupełniająca:

Hugh Brogan, Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wrocław 2004.

Marek Gołębiewski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2005.

Robert V. Hine, John Mack Faragher, Pogranicza. Historia amerykańskiego Zachodu, Kraków 2011.

Halina Parafianowicz, Łukasz Niewiński, red., For the Vote and More. Stories of Women Changing America, Białystok 2021.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)