Historia Stanów Zjednoczonych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 490-MS1-3HSZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.302
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Stanów Zjednoczonych |
Jednostka: | Wydział Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne Stosunki międzynarodowe 3 rok I st. s. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Przedstawienie w zarysie historii Stanów Zjednoczonych ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych wydarzeń i etapów rozwoju państwa i budowy jego potęgi gospodarczo-politycznej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z głównymi okresami historii Stanów Zjednoczonych, budowy podstaw systemu politycznego republiki, jej rozwoju i ekspansji terytorialnej w kolejnych dekadach i wiekach. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, stosunki międzynarodowe Rok studiów/semestr: rok III/ sem. II Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład interaktywny. Punkty ECTS – 3 Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz. przygotowanie do egzaminu 5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 38 godz. egzamin 2 godz Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 70 godzin, co odpowiada 2,8 pkt ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 5 godz., co odpowiada 0,2 pkt ECTS. |
Literatura: |
Lektura podstawowa: Krzysztof Michałek, Na drodze ku potędze. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1861-1945, Warszawa 1991. -----------------------, Mocarstwo. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1945-1992,Warszawa 1995. Philip Jenkins, Historia Stanów Zjednoczonych, Kraków 2009. Halina Parafianowicz, Great War, Good War. Historia i pamięć Amerykanów, Białystok 2020. Lubomir Zyblikiewicz, USA, Warszawa 2004. Lektura uzupełniająca: Hugh Brogan, Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wrocław 2004. Marek Gołębiewski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2005. Robert V. Hine, John Mack Faragher, Pogranicza. Historia amerykańskiego Zachodu, Kraków 2011. Halina Parafianowicz, Łukasz Niewiński, red., For the Vote and More. Stories of Women Changing America, Białystok 2021. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG2 KP6_WG3 KP6_WG5 KP6_WG6 KP6_WG8 KP6_WK3 KP6_WK4 KP6_UW1 KP6_UW2 KP6_UW3 KP6_UW4 KP6_UW7 KP6_UW9 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład interaktywny z uwzględnieniem aktywności studentów, w tym zwłaszcza ich uwag i komentarzy po przeczytanych lekturach.Zaliczenie przedmiotu – egzamin z zakresu tematyki wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halina Parafianowicz | |
Prowadzący grup: | Halina Parafianowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z głównymi okresami historii Stanów Zjednoczonych, budowy podstaw systemu politycznego republiki, jej rozwoju i ekspansji terytorialnej w kolejnych dekadach i wiekach. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, stosunki międzynarodowe Rok studiów/semestr: rok III/ sem. II Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład interaktywny. Punkty ECTS – 3 Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz. przygotowanie do egzaminu 5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 38 godz. egzamin 2 godz Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 70 godzin, co odpowiada 2,8 pkt ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 5 godz., co odpowiada 0,2 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Lektura podstawowa: Krzysztof Michałek, Na drodze ku potędze. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1861-1945, Warszawa 1991. -----------------------, Mocarstwo. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1945-1992,Warszawa 1995. Philip Jenkins, Historia Stanów Zjednoczonych, Kraków 2009. Halina Parafianowicz, Great War, Good War. Historia i pamięć Amerykanów, Białystok 2020. Lubomir Zyblikiewicz, USA, Warszawa 2004. Lektura uzupełniająca: Hugh Brogan, Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wrocław 2004. Marek Gołębiewski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2005. Robert V. Hine, John Mack Faragher, Pogranicza. Historia amerykańskiego Zachodu, Kraków 2011. Halina Parafianowicz, Łukasz Niewiński, red., For the Vote and More. Stories of Women Changing America, Białystok 2021. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.