Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza rynków ekonomicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 490-MS2-1ARE
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza rynków ekonomicznych
Jednostka: Wydział Stosunków Międzynarodowych
Grupy: 2L stac.II st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne
Stosunki międzynarodowe 1 rok II st. s. letni
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu czynników i zasad, które kształtują funkcjonowanie gospodarki rynkowej na arenie międzynarodowej oraz ukazanie, w jaki sposób dynamicznie ewoluujące otoczenie wpływa na wybory dokonywane przez jego uczestników. Ponadto założeniem przedmiotu jest również przedstawienie studentom kluczowych terminów związanych z międzynarodową działalnością rynkową.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest omówienie czynników i reguł, które wpływają na funkcjonowanie gospodarki rynkowej w skali międzynarodowej oraz przedstawienie jak dynamicznie zmieniające się otoczenie wpływa na decyzje podejmowane przez jej uczestników. Dodatkowo, omówione zostaną istotne terminy związane z działalnością na rynku międzynarodowym.

W toku zajęć zostaną omówione kwestie związane z oceną atrakcyjności różnych rynków, ze szczególnym uwzględnieniem rynków zagranicznych oraz różne metody analizy rynku i jego otoczenia. Omówione zostaną również kwestie dotyczące charakterystyki elementów strukturalnych międzynarodowego otoczenia przedsiębiorstwa tj.:

-otoczenie demograficzne,

-otoczenie ekonomiczne,

-otoczenie polityczno-prawne,

-otoczenie technologiczne,

-otoczenie naturalne,

-otoczenie kulturowe

wraz z oceną tych rynków na podstawie w/w kryteriów i wskazaniem strategii wejścia na nie.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, stosunki międzynarodowe

Rok studiów/semestr: rok I/ sem. III

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

Konwersatorium - 30 godz.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia, analiza przypadków, moderowana dyskusja, praca projektowa.

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS, udział w konsultacjach - 90 godzin, co odpowiada 3,6 pkt. ECTS, przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu - 5 godzin, co odpowiada 0,2 pkt. ECTS.

Razem 50 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 120 godzin, co odpowiada 4,8 pkt. ECTS.

Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 5 godzin, co odpowiada 0,2 pkt. ECTS.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

Grzegorczyk W., Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.

Milic-Czerniak R. Badania marketingowe. Nowe metody badań i zastosowania, Diffin, Warszawa 2019.

Lubiński M., Analiza koniunktury i badanie rynków, Elipsa, Warszawa 2004.

Kotler P., K. L. Keller, Marketing : na podstawie najnowszego czternastego wydania oryginału, Rebis, Poznań, 2022.

LITERATURA POMOCNICZA:

Limański A., Drobnik I., Marketing międzynarodowy, Diffin, Warszawa 2010.

Mruk H. (red.), Analiza rynku, PWE, Warszawa 2003.

Krugman P., Obstfeld M., Melitz M., International Economics: Theory and Policy, Global Edition, Pearson, Boston 2022.

Efekty uczenia się:

Wiedza, absolwent zna i rozumie:

KP7_WG1 dynamikę relacji między uczestnikami stosunków międzynarodowych

KP7_WG2 w pogłębionym stopniu metodologię nauk humanistycznych i społecznych oraz perspektywy rozwoju nauki o stosunkach międzynarodowych

KP7_WG3specyfikę stosunków międzynarodowych polegającą na ich interdyscyplinarnym charakterze

Umiejętności, absolwent potrafi:

KP7_UK2 dyskutować, posługując się terminologią związaną z kierunkiem studiów

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę, na którą składa się:

- obecność na zajęciach, nieobecności zaliczane są na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia ( ponadto prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na uprzednią prośbę studenta), dopuszczalna liczba nieobecności niewymagających odpracowania: 1 (z wyłączeniem terminu prezentacji pracy projektowej, o której mowa poniżej),

- przygotowanie i zaprezentowanie w uprzednio ustalonym z prowadzącym terminie indywidualnie lub w grupach pracy projektowej na temat wskazany przez prowadzącego (w sumie 50 pkt.) oraz zaliczenie kolokwium (w formie testu, w sumie 50 pkt.).

Ogólna punktacja (suma 100 pkt.):

do 50% punktów - 2,0

51%-60% punktów - 3,0

61%-70% punktów - 3,5

71%-80% punktów - 4,0

81%-90% punktów - 4,5

91%-100% - punktów - 5,0

Aktywne uczestnictwo w zajęciach może skutkować podwyższeniem oceny o pół stopnia.

Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Maksimczuk
Prowadzący grup: Marta Maksimczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest omówienie czynników i reguł, które wpływają na funkcjonowanie gospodarki rynkowej w skali międzynarodowej oraz przedstawienie jak dynamicznie zmieniające się otoczenie wpływa na decyzje podejmowane przez jej uczestników. Dodatkowo, omówione zostaną istotne terminy związane z działalnością na rynku międzynarodowym.

W toku zajęć zostaną omówione kwestie związane z oceną atrakcyjności różnych rynków, ze szczególnym uwzględnieniem rynków zagranicznych oraz różne metody analizy rynku i jego otoczenia. Omówione zostaną również kwestie dotyczące charakterystyki elementów strukturalnych międzynarodowego otoczenia przedsiębiorstwa tj.:

-otoczenie demograficzne,

-otoczenie ekonomiczne,

-otoczenie polityczno-prawne,

-otoczenie technologiczne,

-otoczenie naturalne,

-otoczenie kulturowe

wraz z oceną tych rynków na podstawie w/w kryteriów i wskazaniem strategii wejścia na nie.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, stosunki międzynarodowe

Rok studiów/semestr: rok I/ sem. III

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

Konwersatorium - 30 godz.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia, analiza przypadków, moderowana dyskusja, praca projektowa.

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS, udział w konsultacjach - 90 godzin, co odpowiada 3,6 pkt. ECTS, przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu - 5 godzin, co odpowiada 0,2 pkt. ECTS.

Razem 50 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 120 godzin, co odpowiada 4,8 pkt. ECTS.

Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 5 godzin, co odpowiada 0,2 pkt. ECTS.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

Grzegorczyk W., Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.

Milic-Czerniak R. Badania marketingowe. Nowe metody badań i zastosowania, Diffin, Warszawa 2019.

Lubiński M., Analiza koniunktury i badanie rynków, Elipsa, Warszawa 2004.

Kotler P., K. L. Keller, Marketing : na podstawie najnowszego czternastego wydania oryginału, Rebis, Poznań, 2022.

LITERATURA POMOCNICZA:

Limański A., Drobnik I., Marketing międzynarodowy, Diffin, Warszawa 2010.

Mruk H. (red.), Analiza rynku, PWE, Warszawa 2003.

Krugman P., Obstfeld M., Melitz M., International Economics: Theory and Policy, Global Edition, Pearson, Boston 2022.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)