Analiza rynków ekonomicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 490-MS2-1ARE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza rynków ekonomicznych |
Jednostka: | Wydział Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne Stosunki międzynarodowe 1 rok II st. s. letni |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu czynników i zasad, które kształtują funkcjonowanie gospodarki rynkowej na arenie międzynarodowej oraz ukazanie, w jaki sposób dynamicznie ewoluujące otoczenie wpływa na wybory dokonywane przez jego uczestników. Ponadto założeniem przedmiotu jest również przedstawienie studentom kluczowych terminów związanych z międzynarodową działalnością rynkową. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest omówienie czynników i reguł, które wpływają na funkcjonowanie gospodarki rynkowej w skali międzynarodowej oraz przedstawienie jak dynamicznie zmieniające się otoczenie wpływa na decyzje podejmowane przez jej uczestników. Dodatkowo, omówione zostaną istotne terminy związane z działalnością na rynku międzynarodowym. W toku zajęć zostaną omówione kwestie związane z oceną atrakcyjności różnych rynków, ze szczególnym uwzględnieniem rynków zagranicznych oraz różne metody analizy rynku i jego otoczenia. Omówione zostaną również kwestie dotyczące charakterystyki elementów strukturalnych międzynarodowego otoczenia przedsiębiorstwa tj.: -otoczenie demograficzne, -otoczenie ekonomiczne, -otoczenie polityczno-prawne, -otoczenie technologiczne, -otoczenie naturalne, -otoczenie kulturowe wraz z oceną tych rynków na podstawie w/w kryteriów i wskazaniem strategii wejścia na nie. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, stosunki międzynarodowe Rok studiów/semestr: rok I/ sem. III Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Konwersatorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: ćwiczenia, analiza przypadków, moderowana dyskusja, praca projektowa. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS, udział w konsultacjach - 90 godzin, co odpowiada 3,6 pkt. ECTS, przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu - 5 godzin, co odpowiada 0,2 pkt. ECTS. Razem 50 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 120 godzin, co odpowiada 4,8 pkt. ECTS. Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 5 godzin, co odpowiada 0,2 pkt. ECTS. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Grzegorczyk W., Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019. Milic-Czerniak R. Badania marketingowe. Nowe metody badań i zastosowania, Diffin, Warszawa 2019. Lubiński M., Analiza koniunktury i badanie rynków, Elipsa, Warszawa 2004. Kotler P., K. L. Keller, Marketing : na podstawie najnowszego czternastego wydania oryginału, Rebis, Poznań, 2022. LITERATURA POMOCNICZA: Limański A., Drobnik I., Marketing międzynarodowy, Diffin, Warszawa 2010. Mruk H. (red.), Analiza rynku, PWE, Warszawa 2003. Krugman P., Obstfeld M., Melitz M., International Economics: Theory and Policy, Global Edition, Pearson, Boston 2022. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, absolwent zna i rozumie: KP7_WG1 dynamikę relacji między uczestnikami stosunków międzynarodowych KP7_WG2 w pogłębionym stopniu metodologię nauk humanistycznych i społecznych oraz perspektywy rozwoju nauki o stosunkach międzynarodowych KP7_WG3specyfikę stosunków międzynarodowych polegającą na ich interdyscyplinarnym charakterze Umiejętności, absolwent potrafi: KP7_UK2 dyskutować, posługując się terminologią związaną z kierunkiem studiów |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę, na którą składa się: - obecność na zajęciach, nieobecności zaliczane są na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia ( ponadto prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na uprzednią prośbę studenta), dopuszczalna liczba nieobecności niewymagających odpracowania: 1 (z wyłączeniem terminu prezentacji pracy projektowej, o której mowa poniżej), - przygotowanie i zaprezentowanie w uprzednio ustalonym z prowadzącym terminie indywidualnie lub w grupach pracy projektowej na temat wskazany przez prowadzącego (w sumie 50 pkt.) oraz zaliczenie kolokwium (w formie testu, w sumie 50 pkt.). Ogólna punktacja (suma 100 pkt.): do 50% punktów - 2,0 51%-60% punktów - 3,0 61%-70% punktów - 3,5 71%-80% punktów - 4,0 81%-90% punktów - 4,5 91%-100% - punktów - 5,0 Aktywne uczestnictwo w zajęciach może skutkować podwyższeniem oceny o pół stopnia. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Maksimczuk | |
Prowadzący grup: | Marta Maksimczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest omówienie czynników i reguł, które wpływają na funkcjonowanie gospodarki rynkowej w skali międzynarodowej oraz przedstawienie jak dynamicznie zmieniające się otoczenie wpływa na decyzje podejmowane przez jej uczestników. Dodatkowo, omówione zostaną istotne terminy związane z działalnością na rynku międzynarodowym. W toku zajęć zostaną omówione kwestie związane z oceną atrakcyjności różnych rynków, ze szczególnym uwzględnieniem rynków zagranicznych oraz różne metody analizy rynku i jego otoczenia. Omówione zostaną również kwestie dotyczące charakterystyki elementów strukturalnych międzynarodowego otoczenia przedsiębiorstwa tj.: -otoczenie demograficzne, -otoczenie ekonomiczne, -otoczenie polityczno-prawne, -otoczenie technologiczne, -otoczenie naturalne, -otoczenie kulturowe wraz z oceną tych rynków na podstawie w/w kryteriów i wskazaniem strategii wejścia na nie. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, stosunki międzynarodowe Rok studiów/semestr: rok I/ sem. III Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Konwersatorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: ćwiczenia, analiza przypadków, moderowana dyskusja, praca projektowa. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS, udział w konsultacjach - 90 godzin, co odpowiada 3,6 pkt. ECTS, przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu - 5 godzin, co odpowiada 0,2 pkt. ECTS. Razem 50 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 120 godzin, co odpowiada 4,8 pkt. ECTS. Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 5 godzin, co odpowiada 0,2 pkt. ECTS. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Grzegorczyk W., Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019. Milic-Czerniak R. Badania marketingowe. Nowe metody badań i zastosowania, Diffin, Warszawa 2019. Lubiński M., Analiza koniunktury i badanie rynków, Elipsa, Warszawa 2004. Kotler P., K. L. Keller, Marketing : na podstawie najnowszego czternastego wydania oryginału, Rebis, Poznań, 2022. LITERATURA POMOCNICZA: Limański A., Drobnik I., Marketing międzynarodowy, Diffin, Warszawa 2010. Mruk H. (red.), Analiza rynku, PWE, Warszawa 2003. Krugman P., Obstfeld M., Melitz M., International Economics: Theory and Policy, Global Edition, Pearson, Boston 2022. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.