Geopolityczne znaczenie Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 490-MS2-2GZAW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Geopolityczne znaczenie Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu |
Jednostka: | Wydział Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi problemami geopolityki regionu Afryki Północnej oraz Bliskiego Wschodu. Ćwiczenia obejmują następujące aspekty problemów geopolitycznych: wojskowe, gospodarcze, energetyczne i społeczne. Studenci zapoznają się z historią najnowszą państw Maghrebu oraz Maszreku (okres od I wojny światowej do XXI wieku), problemami gospodarczymi państw Afryki Północnej (ich kontaktami z Unią Europejską oraz Chińską Republiką Ludową) oraz znaczeniem jakie te regiony mają dla bezpieczeństwa energetycznego Europy w tym Polski. Podczas zajęć studenci poznają terminy oraz wydarzenia historyczne niezbędne do zrozumienia współczesnej sytuacji regionu. Szczególny nacisk w programie położono na zapoznanie uczestników z sytuacją geopolityczną mniej znanych w polskiej literaturze państw oraz terytoriów: Maroka, Algierii, Sahary Zachodniej, czy państw Afryki Środkowej. |
Pełny opis: |
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina stosunki międzynarodowe Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3 Forma studiów - stacjonarne. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne - wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa, (w ramach wykładu), metoda heurystyczna, metoda problemowa, dyskusja moderowana (w ramach ćwiczeń, również w ramach konsultacji), metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych). Punkty ECTS - 4. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć 100 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 28 godz. Razem: 158 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60 godz., co odpowiada 2,4 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 140 godz., co odpowiada 5,6 pkt ECTS. |
Literatura: |
Davidson Basil, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, PWN, Warszawa 2011. Lipa Michał, Autorytaryzm na arabskim Bliskim Wschodzie: Egipt w latach 1981-2010, PAN, Warszawa, 2013. Lizak Wiesław, Afrykańskie instytucje bezpieczeństwa, Scholar, Warszawa 2012. Musiał Stanisław, Maghreb i znaczenie jego obecności we Francji, Akademia Marynarki Wojennej, Gdynia 2016. Milewski Jan Jakub, Lizak Wiesław [red.], Stosunki międzynarodowe w Afryce, Scholar, Warszawa 2002. Niedziela Szymon, Konflikty i napięcia w świecie arabskim, Dialog, Warszawa 2012. Ostaszewski Piotr [red.], Konflikty kolonialne i postkolonialne w Afryce i Azji 1869-2006,, KiW, Warszawa 2006. Ożarowski Rafał, Ideologia na Bliskim Wschodzie, Wyd. UG, Gdański 2006. Szczepankiewicz-Rutka Ewa [red.], Arabska Wiosna w Afryce Północnej. Przyczyny, przebieg, skutki, Księg. Akademicka, Kraków 2015. Tymowski M., Europejczycy i Afrykanie. Wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty, Toruń 2017. Zdanowski Jerzy, Historia Najnowsza Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, Wydawnictwo Dialog, Warszawa 2020. |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG1 - absolwent zna i rozumie dynamikę relacji między uczestnikami stosunków międzynarodowych KP7_WG2 - absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię nauk humanistycznych i społecznych oraz perspektywy rozwoju nauki o stosunkach międzynarodowych KP7_WG3 - absolwent zna i rozumie specyfikę stosunków międzynarodowych polegającą na ich interdyscyplinarnym charakterze KP7_WG4 - absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu kontekst historyczny mechanizmów kulturowych, politycznych, ekonomicznych i prawnych wpływających na stosunki międzynarodowe KP7_WK1 - dogłębnie uwarunkowania historyczne fundamentalnych dylematów cywilizacyjnych wybranych obszarów świata KP7_UW1 - absolwent potrafi samodzielnie wyjaśniać i interpretować złożony kontekst historyczny wydarzeń oraz procesów politycznych, społecznych i gospodarczych wykorzystując wiedzę teoretyczną i wyselekcjonowane informacje KP7_UW2 - absolwent potrafi krytycznie analizować różnorodne zjawiska na płaszczyźnie międzynarodowej, stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować m.in. w oparciu o źródła pozyskane z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych KP7_UK2 - absolwent potrafi dyskutować, posługując się terminologią związaną z kierunkiem studiów KP7_KK1 - absolwent potrafi dokonać zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów KP7_KK2 - absolwent jest gotów do popularyzacji wiedzy na temat stosunków międzynarodowych i ich historycznych uwarunkowań |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: zaliczenie ćwiczeń w oparciu o aktywność na zajęciach oraz udział w debatach problemowych organizowanych podczas ćwiczeń W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szadkowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Szadkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi problemami geopolityki regionu Afryki Północnej oraz Bliskiego Wschodu. Ćwiczenia obejmują następujące aspekty problemów geopolitycznych: wojskowe, gospodarcze, energetyczne i społeczne. Studenci zapoznają się z historią najnowszą państw Maghrebu oraz Maszreku (okres od I wojny światowej do XXI wieku), problemami gospodarczymi państw Afryki Północnej (ich kontaktami z Unią Europejską oraz Chińską Republiką Ludową) oraz znaczeniem jakie te regiony mają dla bezpieczeństwa energetycznego Europy w tym Polski. Podczas zajęć studenci poznają terminy oraz wydarzenia historyczne niezbędne do zrozumienia współczesnej sytuacji regionu. Szczególny nacisk w programie położono na zapoznanie uczestników z sytuacją geopolityczną mniej znanych w polskiej literaturze państw oraz terytoriów: Maroka, Algierii, Sahary Zachodniej, czy państw Afryki Środkowej. |
|
Pełny opis: |
Wykaz realizowanych zajęć: 1. Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie zakresu tematycznego, literatury przedmiotu, warunków zaliczenia. 2. Problem z perspektywą (I): obecność Wschodu w polityce europejskiej. Definicje, mity i historia Bliskiego Wschodu w percepcji europejskiej. 3. Problem z perspektywą (II): Afryka Północna w polityce europejskiej. Nieobecność, kolonializm, mity. 4. Bliski Wschód w polityce mocarstw w I i II wojnie światowej 5. Kraje Maghrebu i Afryki Północnej w I i II wojnie światowej 6. Zimnowojenna polityka mocarstw na Bliskim Wschodzie: wybrane zagadnienia 7. Afryka w okresie zimnej wojny – ziemia dyktatorów oraz wpływy państw kolonialnych 8. „Klątwa surowcowa” Afryki 9. Polityka Unii Europejskiej i Chin wobec w Afryki: próba porównania 10. Maroko: Sahara Zachodnia i jego rola w polityce gospodarczej i imigracyjnej Europy 11. Wojna w Iraku: spojrzenie z perspektywy 12. Współczesne gospodarcze oraz inwestycyjne możliwości w Afryce 13. Imigracja jako problem i możliwości: Bliski Wschód i Afryka 14. Zachodnie Morze Śródziemne: obszar pomijany w geopolityce? 15. Podsumowanie zajęć Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina stosunki międzynarodowe Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3 Forma studiów - stacjonarne. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne - wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa, (w ramach wykładu), metoda heurystyczna, metoda problemowa, dyskusja moderowana (w ramach ćwiczeń, również w ramach konsultacji), metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych). Punkty ECTS - 4. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć 100 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 28 godz. Razem: 158 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60 godz., co odpowiada 2,4 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 140 godz., co odpowiada 5,6 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Davidson Basil, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, PWN, Warszawa 2011. Lipa Michał, Autorytaryzm na arabskim Bliskim Wschodzie: Egipt w latach 1981-2010, PAN, Warszawa, 2013. Lizak Wiesław, Afrykańskie instytucje bezpieczeństwa, Scholar, Warszawa 2012. Musiał Stanisław, Maghreb i znaczenie jego obecności we Francji, Akademia Marynarki Wojennej, Gdynia 2016. Milewski Jan Jakub, Lizak Wiesław [red.], Stosunki międzynarodowe w Afryce, Scholar, Warszawa 2002. Niedziela Szymon, Konflikty i napięcia w świecie arabskim, Dialog, Warszawa 2012. Ostaszewski Piotr [red.], Konflikty kolonialne i postkolonialne w Afryce i Azji 1869-2006,, KiW, Warszawa 2006. Ożarowski Rafał, Ideologia na Bliskim Wschodzie, Wyd. UG, Gdański 2006. Szczepankiewicz-Rutka Ewa [red.], Arabska Wiosna w Afryce Północnej. Przyczyny, przebieg, skutki, Księg. Akademicka, Kraków 2015. Tymowski M., Europejczycy i Afrykanie. Wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty, Toruń 2017. Zdanowski Jerzy, Historia Najnowsza Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, Wydawnictwo Dialog, Warszawa 2020. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.