Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geopolityczne znaczenie Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 490-MS2-2GZAW
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Geopolityczne znaczenie Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu
Jednostka: Wydział Stosunków Międzynarodowych
Grupy: 2L stac.II st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi problemami geopolityki regionu Afryki Północnej oraz Bliskiego Wschodu. Ćwiczenia obejmują następujące aspekty problemów geopolitycznych: wojskowe, gospodarcze, energetyczne i społeczne. Studenci zapoznają się z historią najnowszą państw Maghrebu oraz Maszreku (okres od I wojny światowej do XXI wieku), problemami gospodarczymi państw Afryki Północnej (ich kontaktami z Unią Europejską oraz Chińską Republiką Ludową) oraz znaczeniem jakie te regiony mają dla bezpieczeństwa energetycznego Europy w tym Polski. Podczas zajęć studenci poznają terminy oraz wydarzenia historyczne niezbędne do zrozumienia współczesnej sytuacji regionu. Szczególny nacisk w programie położono na zapoznanie uczestników z sytuacją geopolityczną mniej znanych w polskiej literaturze państw oraz terytoriów: Maroka, Algierii, Sahary Zachodniej, czy państw Afryki Środkowej.

Pełny opis:

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina stosunki międzynarodowe

Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3

Forma studiów - stacjonarne.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin ćwiczeń.

Metody dydaktyczne - wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa, (w ramach wykładu), metoda heurystyczna,

metoda problemowa, dyskusja moderowana (w ramach ćwiczeń, również w ramach konsultacji), metoda pokazu (w ramach zajęć

zdalnych asynchronicznych).

Punkty ECTS - 4.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć 100 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 28 godz. Razem: 158 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60 godz., co

odpowiada 2,4 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 140 godz., co odpowiada 5,6

pkt ECTS.

Literatura:

Davidson Basil, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, PWN, Warszawa 2011.

Lipa Michał, Autorytaryzm na arabskim Bliskim Wschodzie: Egipt w latach 1981-2010, PAN, Warszawa, 2013.

Lizak Wiesław, Afrykańskie instytucje bezpieczeństwa, Scholar, Warszawa 2012.

Musiał Stanisław, Maghreb i znaczenie jego obecności we Francji, Akademia Marynarki Wojennej, Gdynia 2016.

Milewski Jan Jakub, Lizak Wiesław [red.], Stosunki międzynarodowe w Afryce, Scholar, Warszawa 2002.

Niedziela Szymon, Konflikty i napięcia w świecie arabskim, Dialog, Warszawa 2012.

Ostaszewski Piotr [red.], Konflikty kolonialne i postkolonialne w Afryce i Azji 1869-2006,, KiW, Warszawa 2006.

Ożarowski Rafał, Ideologia na Bliskim Wschodzie, Wyd. UG, Gdański 2006.

Szczepankiewicz-Rutka Ewa [red.], Arabska Wiosna w Afryce Północnej. Przyczyny, przebieg, skutki, Księg. Akademicka, Kraków 2015.

Tymowski M., Europejczycy i Afrykanie. Wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty, Toruń 2017.

Zdanowski Jerzy, Historia Najnowsza Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, Wydawnictwo Dialog, Warszawa 2020.

Efekty uczenia się:

KP7_WG1 - absolwent zna i rozumie dynamikę relacji między uczestnikami stosunków międzynarodowych

KP7_WG2 - absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię nauk

humanistycznych i społecznych oraz perspektywy rozwoju nauki o stosunkach międzynarodowych

KP7_WG3 - absolwent zna i rozumie specyfikę stosunków międzynarodowych polegającą na ich interdyscyplinarnym charakterze

KP7_WG4 - absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu kontekst historyczny mechanizmów kulturowych, politycznych, ekonomicznych i prawnych wpływających na stosunki międzynarodowe

KP7_WK1 - dogłębnie uwarunkowania historyczne fundamentalnych dylematów cywilizacyjnych wybranych obszarów świata

KP7_UW1 - absolwent potrafi samodzielnie wyjaśniać i interpretować złożony

kontekst historyczny wydarzeń oraz procesów politycznych, społecznych i gospodarczych wykorzystując wiedzę teoretyczną i wyselekcjonowane informacje

KP7_UW2 - absolwent potrafi krytycznie analizować różnorodne zjawiska

na płaszczyźnie międzynarodowej, stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować m.in. w oparciu o źródła pozyskane z wykorzystaniem

zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych

KP7_UK2 - absolwent potrafi dyskutować, posługując się terminologią związaną z kierunkiem studiów

KP7_KK1 - absolwent potrafi dokonać zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów

KP7_KK2 - absolwent jest gotów do popularyzacji wiedzy na temat stosunków międzynarodowych i ich historycznych uwarunkowań

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: zaliczenie ćwiczeń w oparciu o aktywność na zajęciach oraz udział w debatach problemowych organizowanych podczas ćwiczeń

W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy

użyciu środków komunikacji elektronicznej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Szadkowski
Prowadzący grup: Paweł Szadkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi problemami geopolityki regionu Afryki Północnej oraz Bliskiego Wschodu. Ćwiczenia obejmują następujące aspekty problemów geopolitycznych: wojskowe, gospodarcze, energetyczne i społeczne. Studenci zapoznają się z historią najnowszą państw Maghrebu oraz Maszreku (okres od I wojny światowej do XXI wieku), problemami gospodarczymi państw Afryki Północnej (ich kontaktami z Unią Europejską oraz Chińską Republiką Ludową) oraz znaczeniem jakie te regiony mają dla bezpieczeństwa energetycznego Europy w tym Polski. Podczas zajęć studenci poznają terminy oraz wydarzenia historyczne niezbędne do zrozumienia współczesnej sytuacji regionu. Szczególny nacisk w programie położono na zapoznanie uczestników z sytuacją geopolityczną mniej znanych w polskiej literaturze państw oraz terytoriów: Maroka, Algierii, Sahary Zachodniej, czy państw Afryki Środkowej.

Pełny opis:

Wykaz realizowanych zajęć:

1. Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie zakresu tematycznego, literatury przedmiotu, warunków zaliczenia.

2. Problem z perspektywą (I): obecność Wschodu w polityce europejskiej. Definicje, mity i historia Bliskiego Wschodu w percepcji europejskiej.

3. Problem z perspektywą (II): Afryka Północna w polityce europejskiej. Nieobecność, kolonializm, mity.

4. Bliski Wschód w polityce mocarstw w I i II wojnie światowej

5. Kraje Maghrebu i Afryki Północnej w I i II wojnie światowej

6. Zimnowojenna polityka mocarstw na Bliskim Wschodzie: wybrane zagadnienia

7. Afryka w okresie zimnej wojny – ziemia dyktatorów oraz wpływy państw kolonialnych

8. „Klątwa surowcowa” Afryki

9. Polityka Unii Europejskiej i Chin wobec w Afryki: próba porównania

10. Maroko: Sahara Zachodnia i jego rola w polityce gospodarczej i imigracyjnej Europy

11. Wojna w Iraku: spojrzenie z perspektywy

12. Współczesne gospodarcze oraz inwestycyjne możliwości w Afryce

13. Imigracja jako problem i możliwości: Bliski Wschód i Afryka

14. Zachodnie Morze Śródziemne: obszar pomijany w geopolityce?

15. Podsumowanie zajęć

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina stosunki międzynarodowe

Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3

Forma studiów - stacjonarne.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin ćwiczeń.

Metody dydaktyczne - wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa, (w ramach wykładu), metoda heurystyczna,

metoda problemowa, dyskusja moderowana (w ramach ćwiczeń, również w ramach konsultacji), metoda pokazu (w ramach zajęć

zdalnych asynchronicznych).

Punkty ECTS - 4.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć 100 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 28 godz. Razem: 158 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60 godz., co

odpowiada 2,4 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 140 godz., co odpowiada 5,6

pkt ECTS.

Literatura:

Davidson Basil, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, PWN, Warszawa 2011.

Lipa Michał, Autorytaryzm na arabskim Bliskim Wschodzie: Egipt w latach 1981-2010, PAN, Warszawa, 2013.

Lizak Wiesław, Afrykańskie instytucje bezpieczeństwa, Scholar, Warszawa 2012.

Musiał Stanisław, Maghreb i znaczenie jego obecności we Francji, Akademia Marynarki Wojennej, Gdynia 2016.

Milewski Jan Jakub, Lizak Wiesław [red.], Stosunki międzynarodowe w Afryce, Scholar, Warszawa 2002.

Niedziela Szymon, Konflikty i napięcia w świecie arabskim, Dialog, Warszawa 2012.

Ostaszewski Piotr [red.], Konflikty kolonialne i postkolonialne w Afryce i Azji 1869-2006,, KiW, Warszawa 2006.

Ożarowski Rafał, Ideologia na Bliskim Wschodzie, Wyd. UG, Gdański 2006.

Szczepankiewicz-Rutka Ewa [red.], Arabska Wiosna w Afryce Północnej. Przyczyny, przebieg, skutki, Księg. Akademicka, Kraków 2015.

Tymowski M., Europejczycy i Afrykanie. Wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty, Toruń 2017.

Zdanowski Jerzy, Historia Najnowsza Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, Wydawnictwo Dialog, Warszawa 2020.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)