Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kolorowe rewolucje- przyczyny i konsekwencje międzynardowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 490-MS2-2KRE
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kolorowe rewolucje- przyczyny i konsekwencje międzynardowe
Jednostka: Wydział Stosunków Międzynarodowych
Grupy: 2L stac.II st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne
Strona przedmiotu: http://-
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

-

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

„Kolorowe rewolucje” to cykl wykładów odnoszących się do sytuacji politycznej i społecznej danego obszaru. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z jedenastoma wydarzeniami, których nazwy pochodzą od kolorów bądź roślin, będą to między innymi: Rewolucja Goździków w Portugalii, Pomarańczowa Rewolucja w Ukrainie czy Jaśminowa Rewolucja w Tunezji. Istotnym celem wykładu będzie uświadomienie studentom wszelkich zmian społecznych, politycznych i gospodarczych, które poprzez kolorowe rewolucje dokonały się w różnych krajach na świecie.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne i nauki o polityce i administracji

Rok studiów/semestr: rok V/sem. I

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład – 30 godzin

Metoda dydaktyczna: wykład

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studentów: udział w zajęciach – 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS, przygotowanie do zajęć i egzaminu - 45 godzin, udział w konsultacjach – 25 godzin, co odpowiada 2,8 pkt ECTS

Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS

Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela – 70 godzin, co odpowiada 2,8 pkt. ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. K. Kozłowski, Kolory Rewolucji, Warszawa 2012.

2. M. Minkina, Kolorowe rewolucje w przestrzeni poradzieckiej. Geneza, istota, skutki, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

1. K. Kubiak, Portugalska „rewolucja goździków” 1974-1976. Przyczyny-przebieg-następstwa, „Klio”, t. 59, (3)/2021, s. 193-221.

2. K. Kozłowski, Wpływ pomarańczowej rewolucji na ukraiński system polityczny, Warszawa 2011.

3. R. Sadowski, Dysydenci w cieniu Łukaszenki. Opozycja na Białorusi, „Wolność i Solidarność”, nr 4, s. 94-103.

4. H. Giebień, „Kolorowe rewolucje” na Białorusi – czy powiodą się?, „Wschodnioznawstwo”, nr1/2015, s. 181-197.

5. M. Lubina, Birma, Warszawa 2014.

Efekty uczenia się:

Wiedza, absolwent zna i rozumie:

KP7_WG4 - w pogłębionym stopniu kontekst historyczny mechanizmów kulturowych, politycznych, ekonomicznych i prawnych wpływających na stosunki międzynarodowe

Umiejętności, absolwent potrafi:

KP7_UW1 - samodzielnie wyjaśniać i interpretować złożony kontekst historyczny wydarzeń oraz procesów politycznych, społecznych i gospodarczych wykorzystując wiedzę teoretyczną i wyselekcjonowane informacje

KP7_UK2 - dyskutować, posługując się terminologią związaną z kierunkiem studiów

Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:

KP7_KK1 - zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów

Metody i kryteria oceniania:

Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę, na którą składa się:

- obecność na zajęciach (dopuszczalna liczba nieobecności niewymagających odpracowania: 1). Nieobecność zalicza się na konsultacjach u osoby prowadzącej.

- zaliczenie ustne na które składa się 5 pytań (za każda poprawną odpowiedź 20 pkt.)

Ogólna punktacja: (suma 100 pkt.)

do 50% punktów – 2,0

51% - 60% – 3,0

61% - 70% – 3,5

71% - 80% – 4,0

81% - 90% – 4,5

91% - 100% – 5,0

„Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie”

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Dobrowolski
Prowadzący grup: Radosław Dobrowolski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)