Filozofia współczesna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 500-FS1-2FW3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.351
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia współczesna |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Kognitywistyki |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filozofii i etyki-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Uczestniczący w zajęciach student powinien posiadać ogólną orientację w zakresie podstawowych pojęć i kategorii filozoficznych, a także wykazywać się wiedzą dotyczącą zasadniczych cech określających odmienności poszczególnych epok historyczno-filozoficznych. Wskazana jest również umiejętność myślenia syntetycznego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Przedmiot służy zaznajomieniu studentów, w sposób częściowo historyczny (z poszanowaniem chronologii zdarzeń), przede wszystkim jednak systematyczno-problemowy z najważniejszymi nurtami, zagadnieniami, teoriami, poglądami filozofii współczesnej (tj. XX i początku XXI wieku). W większym stopniu uwzględniania będzie tzw. filozofia kontynentalna (fenomenologia, psychoanaliza, egzystencjalizm, hermeneutyka, strukturalizm i poststrukturalizm/postmodernizm), ale omówione zostaną także wybrane elementy i przedstawiciele filozofii analitycznej. Po ukończeniu kursu student powinien znać „mapę” najważniejszych problemów, nurtów i postaci reprezentujących filozofię współczesną oraz mieć podstawową orientację w twórczości najbardziej uznanych i wpływowych autorów. |
Pełny opis: |
Kurs obejmuje 30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń na II roku studiów na kierunku "filozofia i etyka". Celem wykładu jest systematyczne zaznajomienie studentów z najważniejszymi nurtami i postaciami fillozofii współczesnej (w porządku chronologiczno-problemowym od tzw. przełomu antypozytywistycznego przez fenomenologię, psychoanalizę, neopozytywizm, hermeneutykę, egzystencjalizm, filozofię dialogu, strukturalizm po "postmodernizm" i współczesne odmiany filozofii anglosaskiej/analitycznej, natomiast celem ćwiczeń analiza wybranych tekstów źródłowych z tego zakresu tematycznego, grupowa dyskusja nad nimi oraz indywidualne prezentacje ustne i pisemne. Szacowany nakład pracy studenta (obejmujący udział w zajęciach z nauczycielem, wykładach, ćwiczeniach i indywidualnych konsultacjach, oraz pracę własną związaną z przygotowaniem się do zajęć to ok 150 h. |
Literatura: |
Literatura ogólna (w zakresie tematów omawianych na wykładach i ćwiczeniach): 1. F. Copleston, Historia filozofii, t. IX, „Od Miane de Birana do Sartre’a” 2. T. Gadacz, Filozofia XX wieku. Nurty, t. 1 i 2 3. Z. Kuderowicz (red.), Filozofia współczesna, t. 1 i 2 4. B. Skarga (red.), Przewodnik po literaturze fizloficznej XX wieku, t. 1-5 5. M. J. Siemek (red.), Drogi współczesnej filozofii Literatura szczegółowa: - teksty czytane w ramach ćwiczeń. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: 1. zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim (K_W02) 2. zna i rozumie główne kierunki i stanowiska filozofii współczesnej (K_W06) 3. zna stanowiska i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism (K_W09) 4. ma podstawową wiedzę o metodach analizy i interpretacji tekstu filozoficznego (K_W10) W zakresie umiejętności: 1. umie samodzielnie zdobywać wiedzę filozoficzną kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U03) 2. czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny (K_U04) 3. potrafi posługiwać się podstawowymi terminami (pojęciami) filozoficznymi w dyskusjach, polemikach i argumentacjach (K_U05) 4. potrafi samodzielnie przygotować pracę pisemną z zakresu wybranej dziedziny filozofii, w szczególności z etyki (K_U11) 5. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim (częściowo także w języku obcym), dotyczących szczegółowych problemów filozoficznych i moralnych (K_U13) W zakresie kompetencji społecznych: 1. jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów (K_K07) 2. dostrzega złożoność współczesnego pluralistycznego społeczeństwa i kultury, szanuje odrębności kulturowe (K_K11) 3. rozumie i docenia znaczenie europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla kształtowania wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych (K_K13) |
Metody i kryteria oceniania: |
- wykład z elementami dyskusji - dyskusja tekstów źródłowych w grupie - prezentacje indywidualne (referaty) - indywidualne konsultacje - egzamin ustny Kryteria: - ćwiczenia zaliczane na podstawie obecności, znajomości lektur i aktywności na zajęciach oraz kolokwiium ustnego - egzamin (po zaliczeniu ćwiczeń) obejmuje materiał przedstawiony na wykładach, z wykorzystaniem wskazanej literatury |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Raube | |
Prowadzący grup: | Sławomir Raube | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot służy zaznajomieniu studentów, w sposób częściowo historyczny (z poszanowaniem chronologii zdarzeń), przede wszystkim jednak systematyczno-problemowy z najważniejszymi nurtami, zagadnieniami, teoriami, poglądami filozofii współczesnej (tj. XX i początku XXI wieku). W większym stopniu uwzględniania będzie tzw. filozofia kontynentalna (fenomenologia, psychoanaliza, egzystencjalizm, hermeneutyka, strukturalizm i poststrukturalizm/postmodernizm), ale omówione zostaną także wybrane elementy i przedstawiciele filozofii analitycznej. Po ukończeniu kursu student powinien znać „mapę” najważniejszych problemów, nurtów i postaci reprezentujących filozofię współczesną oraz mieć podstawową orientację w twórczości najbardziej uznanych i wpływowych autorów. |
|
Pełny opis: |
Kurs obejmuje 30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń na II roku studiów na kierunku "filozofia i etyka". Celem wykładu jest systematyczne zaznajomienie studentów z najważniejszymi nurtami i postaciami fillozofii współczesnej (w porządku chronologiczno-problemowym od tzw. przełomu antypozytywistycznego przez fenomenologię, psychoanalizę, neopozytywizm, hermeneutykę, egzystencjalizm, filozofię dialogu, strukturalizm po "postmodernizm" i współczesne odmiany filozofii anglosaskiej/analitycznej, natomiast celem ćwiczeń analiza wybranych tekstów źródłowych z tego zakresu tematycznego, grupowa dyskusja nad nimi oraz indywidualne prezentacje ustne i pisemne. Szacowany nakład pracy studenta (obejmujący udział w zajęciach z nauczycielem, wykładach, ćwiczeniach i indywidualnych konsultacjach, oraz pracę własną związaną z przygotowaniem się do zajęć to ok 150 h. |
|
Literatura: |
Literatura ogólna (w zakresie tematów omawianych na wykładach i ćwiczeniach): 1. F. Copleston, Historia filozofii, t. IX, „Od Miane de Birana do Sartre’a” 2. T. Gadacz, Filozofia XX wieku. Nurty, t. 1 i 2 3. Z. Kuderowicz (red.), Filozofia współczesna, t. 1 i 2 4. B. Skarga (red.), Przewodnik po literaturze fizloficznej XX wieku, t. 1-5 5. M. J. Siemek (red.), Drogi współczesnej filozofii Literatura szczegółowa: - teksty czytane w ramach ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.