Prasa w rozwoju historycznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 520-KS1-3KON41 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prasa w rozwoju historycznym |
Jednostka: | Wydział Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. fakultatywne Kulturoznawstwo 3 rok sem. letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wyposażenie studenta w rozszerzoną wiedzę i umiejętności z zakresu historii prasy. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Rozwój przekazu informacji na świecie na przestrzeni wieków. Zwrócenie szczególnej uwagi na procesy rozwoju przekazu informacji w państwach europejskich. Ukazanie zależność przekazu informacji od nowin technicznych. Ukazanie niezależności czy też ścisłej cenzury przekazu informacji w różnych systemach politycznych. Rozwój prasy i innych mediów ściśle związany z przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, kulturowymi. Zwrócenie szczególnej uwagi na wpływ społeczeństwa masowego na niepowtarzalny rozwój prasy masowej w Stanach Zjednoczonych i jego oddziaływanie na zmiany w rozwoju prasy w Europie. Wpływ powstania prasy na rozwój w przekazie informacji. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dyscyplina: nauki o kulturze i religii Rok studiów/semestr: III rok I stopnia, II semestr Wymagania wstępne: podstawowe treści z zakresu kultur narodów zamieszkujących Podlasie Liczba godzin: ćwiczenia, 30 godzin Formy i metody nauczania: ćwiczenia, z elementami prezentacji wizualnej; Punkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 godz. Udział w konsultacjach: 2 godz. Przygotowanie raportu, czytanie lektur: 43 godz. Razem: 75 godz. (3 pkt) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007. 2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2. 3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004. 4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009. 5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010. 6. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. Julian Maślanka, OBP/Ossolineum 1976 7. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001 8. Golka B., Prasa, radio i telewizja na świecie, Warszawa 1980 9. Kurka H., Meissner L., Prasa za granicą, Kraków 1972 10. Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973 Literatura uzupełniająca: 1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009 2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013 3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza studenta/ki : K1 (KA6_WG1 KA6_WK2 , KA6_WK3) Zna i rozumie proces rozwoju prasy w perspektywie historycznej. Zna i rozumie zależność przekazu informacji od nowin technicznych. Zna rozwój prasy i innych mediów ściśle związany z przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, kulturowymi. Rozumie wpływ społeczeństwa masowego na niepowtarzalny rozwój prasy masowej w Stanach Zjednoczonych i jego oddziaływanie na zmiany w rozwoju prasy w Europie. Rozumie wpływ powstania prasy na rozwój w przekazie informacji. Umiejętności studenta/ki: U1(KA6_UW1 ,KA6_UW3, KA6_UW5, KA6_UK4, KA6_UU1 ) Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, elektronicznych etc.) do prześledzenia procesu rozwoju prasy w państwach europejskich jak i w USA. Potrafi zaprezentować rozwój prasy w wybranym państwie., dokonać krytycznej analizy wpływu prasy na rozwój społeczny, kulturalny, czy też polityczny i gospodarczy państwa. Kompetencje studenta/ki: K1(KA6_KO2, KA6_KK1, KA6_KO2) Potrafi wykorzystać posiadaną przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego. Potrafi organizować pracę własną i pracę zespołową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z zajęć jest średnią z poszczególnych zadań: 1) prezentacja (student przygotowuje w oparciu o wskazaną literaturę i źródła także elektroniczne prezentacje wybranego zagadnienia z listy tematów zajęć) ( 70 % oceny końcowej) 2) aktywne uczestnictwo w zajęciach (zaangażowanie w pracę w grupach, udział w dyskusjach) (30 % oceny końcowej) 3) obecność- (jedna nieobecność nieusprawiedliwiona dozwolona) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Pawluczuk | |
Prowadzący grup: | Urszula Pawluczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Rozwój przekazu informacji na świecie na przestrzeni wieków. Zwrócenie szczególnej uwagi na procesy rozwoju przekazu informacji w państwach europejskich. Ukazanie zależność przekazu informacji od nowin technicznych. Ukazanie niezależności czy też ścisłej cenzury przekazu informacji w różnych systemach politycznych. Rozwój prasy i innych mediów ściśle związany z przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, kulturowymi. Zwrócenie szczególnej uwagi na wpływ społeczeństwa masowego na niepowtarzalny rozwój prasy masowej w Stanach Zjednoczonych i jego oddziaływanie na zmiany w rozwoju prasy w Europie. Wpływ powstania prasy na rozwój w przekazie informacji. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dyscyplina: nauki o kulturze i religii Rok studiów/semestr: III rok I stopnia, II semestr Wymagania wstępne: podstawowe treści z zakresu kultur narodów zamieszkujących Podlasie Liczba godzin: ćwiczenia, 30 godzin Formy i metody nauczania: ćwiczenia, z elementami prezentacji wizualnej; Punkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 godz. Udział w konsultacjach: 2 godz. Przygotowanie raportu, czytanie lektur: 43 godz. Razem: 75 godz. (3 pkt) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007. 2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2. 3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004. 4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009. 5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010. 6. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. Julian Maślanka, OBP/Ossolineum 1976 7. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001 8. Golka B., Prasa, radio i telewizja na świecie, Warszawa 1980 9. Kurka H., Meissner L., Prasa za granicą, Kraków 1972 10. Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973 Literatura uzupełniająca: 1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009 2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013 3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Rozwój przekazu informacji na świecie na przestrzeni wieków. Zwrócenie szczególnej uwagi na procesy rozwoju przekazu informacji w państwach europejskich. Ukazanie zależność przekazu informacji od nowin technicznych. Ukazanie niezależności czy też ścisłej cenzury przekazu informacji w różnych systemach politycznych. Rozwój prasy i innych mediów ściśle związany z przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, kulturowymi. Zwrócenie szczególnej uwagi na wpływ społeczeństwa masowego na niepowtarzalny rozwój prasy masowej w Stanach Zjednoczonych i jego oddziaływanie na zmiany w rozwoju prasy w Europie. Wpływ powstania prasy na rozwój w przekazie informacji. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dyscyplina: nauki o kulturze i religii Rok studiów/semestr: III rok I stopnia, II semestr Wymagania wstępne: podstawowe treści z zakresu kultur narodów zamieszkujących Podlasie Liczba godzin: ćwiczenia, 30 godzin Formy i metody nauczania: ćwiczenia, z elementami prezentacji wizualnej; Punkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 godz. Udział w konsultacjach: 2 godz. Przygotowanie raportu, czytanie lektur: 43 godz. Razem: 75 godz. (3 pkt) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007. 2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2. 3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004. 4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009. 5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010. 6. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. Julian Maślanka, OBP/Ossolineum 1976 7. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001 8. Golka B., Prasa, radio i telewizja na świecie, Warszawa 1980 9. Kurka H., Meissner L., Prasa za granicą, Kraków 1972 10. Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973 Literatura uzupełniająca: 1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009 2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013 3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.