Prasa w rozwoju historycznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 520-KS1-3KON41 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prasa w rozwoju historycznym |
Jednostka: | Wydział Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. fakultatywne Kulturoznawstwo 3 rok sem. letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wyposażenie studenta w rozszerzoną wiedzę i umiejętności z zakresu historii prasy. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Rozwój przekazu informacji na świecie na przestrzeni wieków. Zwrócenie szczególnej uwagi na procesy rozwoju przekazu informacji w państwach europejskich. Ukazanie zależność przekazu informacji od nowin technicznych. Ukazanie niezależności czy też ścisłej cenzury przekazu informacji w różnych systemach politycznych. Rozwój prasy i innych mediów ściśle związany z przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, kulturowymi. Zwrócenie szczególnej uwagi na wpływ społeczeństwa masowego na niepowtarzalny rozwój prasy masowej w Stanach Zjednoczonych i jego oddziaływanie na zmiany w rozwoju prasy w Europie. Wpływ powstania prasy na rozwój w przekazie informacji. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dyscyplina: nauki o kulturze i religii Rok studiów/semestr: III rok I stopnia, II semestr Wymagania wstępne: podstawowe treści z zakresu kultur narodów zamieszkujących Podlasie Liczba godzin: ćwiczenia, 30 godzin Formy i metody nauczania: ćwiczenia, z elementami prezentacji wizualnej; Punkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 godz. Udział w konsultacjach: 2 godz. Przygotowanie raportu, czytanie lektur: 43 godz. Razem: 75 godz. (3 pkt) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007. 2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2. 3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004. 4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009. 5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010. 6. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. Julian Maślanka, OBP/Ossolineum 1976 7. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001 8. Golka B., Prasa, radio i telewizja na świecie, Warszawa 1980 9. Kurka H., Meissner L., Prasa za granicą, Kraków 1972 10. Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973 Literatura uzupełniająca: 1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009 2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013 3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Student zna: KA6_WG1 miejsce i znaczenie nauk o kulturze i religii w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną, KA6_WK2 główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze KA6_WK3 historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych Student potrafi: KA6_UW1 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) KA6_UW3 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia, opracowywać i prezentować wyniki pracy, KA6_UW5 stworzyć i zaprezentować proste opracowania krytyczne oraz wytwory własnej pracy (artystycznej, naukowej), z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT), KA6_UK3 komunikować się z osobami wywodzącymi się z różnych środowisk i tradycji kulturowych, KA6_UK4 przygotowywać wystąpienia ustne, pisemne i prezentacje multimedialne, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł, KA6_UU1 samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze na poziomie podstawowym, Student gotów jest do: KA6_KK1 wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, KA6_KK3 krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce, KA6_KO2 organizowania pracy własnej i pracy zespołowej, ma kompetencje do pracy w zespole na rzecz środowiska społecznego oraz działania w sposób przedsiębiorczy, KA6_KR2 przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę, aktywność na zajęciach -umiejętność wykorzystania literatury przedmiotu w dyskusji , przygotowanie prezentacji, dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Pawluczuk | |
Prowadzący grup: | Urszula Pawluczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Rozwój przekazu informacji na świecie na przestrzeni wieków. Zwrócenie szczególnej uwagi na procesy rozwoju przekazu informacji w państwach europejskich. Ukazanie zależność przekazu informacji od nowin technicznych. Ukazanie niezależności czy też ścisłej cenzury przekazu informacji w różnych systemach politycznych. Rozwój prasy i innych mediów ściśle związany z przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, kulturowymi. Zwrócenie szczególnej uwagi na wpływ społeczeństwa masowego na niepowtarzalny rozwój prasy masowej w Stanach Zjednoczonych i jego oddziaływanie na zmiany w rozwoju prasy w Europie. Wpływ powstania prasy na rozwój w przekazie informacji. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dyscyplina: nauki o kulturze i religii Rok studiów/semestr: III rok I stopnia, II semestr Wymagania wstępne: podstawowe treści z zakresu kultur narodów zamieszkujących Podlasie Liczba godzin: ćwiczenia, 30 godzin Formy i metody nauczania: ćwiczenia, z elementami prezentacji wizualnej; Punkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 godz. Udział w konsultacjach: 2 godz. Przygotowanie raportu, czytanie lektur: 43 godz. Razem: 75 godz. (3 pkt) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007. 2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2. 3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004. 4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009. 5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010. 6. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. Julian Maślanka, OBP/Ossolineum 1976 7. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001 8. Golka B., Prasa, radio i telewizja na świecie, Warszawa 1980 9. Kurka H., Meissner L., Prasa za granicą, Kraków 1972 10. Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973 Literatura uzupełniająca: 1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009 2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013 3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Rozwój przekazu informacji na świecie na przestrzeni wieków. Zwrócenie szczególnej uwagi na procesy rozwoju przekazu informacji w państwach europejskich. Ukazanie zależność przekazu informacji od nowin technicznych. Ukazanie niezależności czy też ścisłej cenzury przekazu informacji w różnych systemach politycznych. Rozwój prasy i innych mediów ściśle związany z przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, kulturowymi. Zwrócenie szczególnej uwagi na wpływ społeczeństwa masowego na niepowtarzalny rozwój prasy masowej w Stanach Zjednoczonych i jego oddziaływanie na zmiany w rozwoju prasy w Europie. Wpływ powstania prasy na rozwój w przekazie informacji. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dyscyplina: nauki o kulturze i religii Rok studiów/semestr: III rok I stopnia, II semestr Wymagania wstępne: podstawowe treści z zakresu kultur narodów zamieszkujących Podlasie Liczba godzin: ćwiczenia, 30 godzin Formy i metody nauczania: ćwiczenia, z elementami prezentacji wizualnej; Punkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 godz. Udział w konsultacjach: 2 godz. Przygotowanie raportu, czytanie lektur: 43 godz. Razem: 75 godz. (3 pkt) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007. 2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2. 3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004. 4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009. 5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010. 6. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. Julian Maślanka, OBP/Ossolineum 1976 7. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001 8. Golka B., Prasa, radio i telewizja na świecie, Warszawa 1980 9. Kurka H., Meissner L., Prasa za granicą, Kraków 1972 10. Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973 Literatura uzupełniająca: 1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009 2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013 3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.