Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prasa w rozwoju historycznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 520-KS1-3KON41
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prasa w rozwoju historycznym
Jednostka: Wydział Studiów Kulturowych
Grupy: 3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. fakultatywne
Kulturoznawstwo 3 rok sem. letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Wyposażenie studenta w rozszerzoną wiedzę i umiejętności z zakresu historii prasy.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Rozwój przekazu informacji na świecie na przestrzeni wieków. Zwrócenie szczególnej uwagi na procesy rozwoju przekazu informacji w państwach europejskich. Ukazanie zależność przekazu informacji od nowin technicznych. Ukazanie niezależności czy też ścisłej cenzury przekazu informacji w różnych systemach politycznych. Rozwój prasy i innych mediów ściśle związany z przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, kulturowymi. Zwrócenie szczególnej uwagi na wpływ społeczeństwa masowego na niepowtarzalny rozwój prasy masowej w Stanach Zjednoczonych i jego oddziaływanie na zmiany w rozwoju prasy w Europie. Wpływ powstania prasy na rozwój w przekazie informacji.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dyscyplina: nauki o kulturze i religii

Rok studiów/semestr: III rok I stopnia, II semestr

Wymagania wstępne: podstawowe treści z zakresu kultur narodów zamieszkujących Podlasie

Liczba godzin: ćwiczenia, 30 godzin

Formy i metody nauczania: ćwiczenia, z elementami prezentacji wizualnej;

Punkty ECTS: 3 pkt.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30 godz.

Udział w konsultacjach: 2 godz.

Przygotowanie raportu, czytanie lektur: 43 godz.

Razem: 75 godz. (3 pkt)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007.

2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2.

3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009.

5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010.

6. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. Julian Maślanka, OBP/Ossolineum 1976

7. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001

8. Golka B., Prasa, radio i telewizja na świecie, Warszawa 1980

9. Kurka H., Meissner L., Prasa za granicą, Kraków 1972

10. Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973

Literatura uzupełniająca:

1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009

2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013

3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

Student zna:

KA6_WG1 miejsce i znaczenie nauk o kulturze i religii w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną,

KA6_WK2 główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze

KA6_WK3 historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych

Student potrafi:

KA6_UW1 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)

KA6_UW3 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia, opracowywać i prezentować wyniki pracy,

KA6_UW5 stworzyć i zaprezentować proste opracowania krytyczne oraz wytwory własnej pracy (artystycznej, naukowej), z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT),

KA6_UK3 komunikować się z osobami wywodzącymi się z różnych środowisk i tradycji kulturowych,

KA6_UK4 przygotowywać wystąpienia ustne, pisemne i prezentacje multimedialne, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł,

KA6_UU1 samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze na poziomie podstawowym,

Student gotów jest do:

KA6_KK1 wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy

i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego,

KA6_KK3 krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce,

KA6_KO2 organizowania pracy własnej i pracy zespołowej, ma kompetencje do pracy w zespole na rzecz środowiska społecznego oraz działania w sposób przedsiębiorczy,

KA6_KR2 przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę, aktywność na zajęciach -umiejętność wykorzystania literatury przedmiotu w dyskusji , przygotowanie prezentacji, dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Pawluczuk
Prowadzący grup: Urszula Pawluczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Rozwój przekazu informacji na świecie na przestrzeni wieków. Zwrócenie szczególnej uwagi na procesy rozwoju przekazu informacji w państwach europejskich. Ukazanie zależność przekazu informacji od nowin technicznych. Ukazanie niezależności czy też ścisłej cenzury przekazu informacji w różnych systemach politycznych. Rozwój prasy i innych mediów ściśle związany z przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, kulturowymi. Zwrócenie szczególnej uwagi na wpływ społeczeństwa masowego na niepowtarzalny rozwój prasy masowej w Stanach Zjednoczonych i jego oddziaływanie na zmiany w rozwoju prasy w Europie. Wpływ powstania prasy na rozwój w przekazie informacji.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dyscyplina: nauki o kulturze i religii

Rok studiów/semestr: III rok I stopnia, II semestr

Wymagania wstępne: podstawowe treści z zakresu kultur narodów zamieszkujących Podlasie

Liczba godzin: ćwiczenia, 30 godzin

Formy i metody nauczania: ćwiczenia, z elementami prezentacji wizualnej;

Punkty ECTS: 3 pkt.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30 godz.

Udział w konsultacjach: 2 godz.

Przygotowanie raportu, czytanie lektur: 43 godz.

Razem: 75 godz. (3 pkt)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007.

2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2.

3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009.

5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010.

6. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. Julian Maślanka, OBP/Ossolineum 1976

7. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001

8. Golka B., Prasa, radio i telewizja na świecie, Warszawa 1980

9. Kurka H., Meissner L., Prasa za granicą, Kraków 1972

10. Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973

Literatura uzupełniająca:

1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009

2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013

3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Rozwój przekazu informacji na świecie na przestrzeni wieków. Zwrócenie szczególnej uwagi na procesy rozwoju przekazu informacji w państwach europejskich. Ukazanie zależność przekazu informacji od nowin technicznych. Ukazanie niezależności czy też ścisłej cenzury przekazu informacji w różnych systemach politycznych. Rozwój prasy i innych mediów ściśle związany z przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, kulturowymi. Zwrócenie szczególnej uwagi na wpływ społeczeństwa masowego na niepowtarzalny rozwój prasy masowej w Stanach Zjednoczonych i jego oddziaływanie na zmiany w rozwoju prasy w Europie. Wpływ powstania prasy na rozwój w przekazie informacji.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dyscyplina: nauki o kulturze i religii

Rok studiów/semestr: III rok I stopnia, II semestr

Wymagania wstępne: podstawowe treści z zakresu kultur narodów zamieszkujących Podlasie

Liczba godzin: ćwiczenia, 30 godzin

Formy i metody nauczania: ćwiczenia, z elementami prezentacji wizualnej;

Punkty ECTS: 3 pkt.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30 godz.

Udział w konsultacjach: 2 godz.

Przygotowanie raportu, czytanie lektur: 43 godz.

Razem: 75 godz. (3 pkt)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007.

2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2.

3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009.

5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010.

6. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. Julian Maślanka, OBP/Ossolineum 1976

7. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001

8. Golka B., Prasa, radio i telewizja na świecie, Warszawa 1980

9. Kurka H., Meissner L., Prasa za granicą, Kraków 1972

10. Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973

Literatura uzupełniająca:

1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009

2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013

3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)