Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 520-KS1-3SEML1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 3 rok sem. letni 1 stopień Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
22.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć seminaryjnych jest wypracowanie zagadnień badawczych z zakresu zjawisk kulturowych, które złożą się na tematy prac licencjackich, a także przygotowanie zasobu źródłowego oraz stworzenie warsztatu metodologicznego umożliwiającego przeprowadzenie analizy wybranych problemów i przygotowanie prac licencjackich. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
W trakcie seminarium student pod kierunkiem promotora pracuje nad przygotowaniem pracy licencjackiej stanowiącej opracowanie zagadnienia z zakresu zjawisk kulturowych odpowiadającego profilowi i tematyce wybranego seminarium. Celem zajęć seminaryjnych jest przygotowanie bibliografii oraz stworzenie warsztatu metodologicznego umożliwiającego przeprowadzenie analizy wybranych problemów i przygotowanie prac licencjackich. W trakcie zajęć student formułuje problem badawczy, pytania badawcze, określa metodę badawczą oraz opracowuje strukturę pracy licencjackiej. Efektem końcowym seminarium jest napisanie pracy licencjackiej pozytywnie ocenionej przez promotora i dopuszczenie jej do obrony. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek - Instytut Studiów Kulturowych UwB Nazwa kierunku studiów - Kulturoznawstwo Poziom kształcenia - Studia pierwszego stopnia Profil studiów - Ogólnoakademicki Forma studiów - Stacjonarne Kod przedmiotu - 430-KS1-3SEML6 Język przedmiotu - Język polski Rodzaj przedmiotu/Status przedmiotu – obowiązkowy, MODUŁ 6 Przedmioty dyplomowe Dziedzina i dyscyplina nauki - Dziedzina nauk humanistycznych, Kulturoznawstwo Rok studiów/semestr - Rok 3 / semestr 5-6 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa - Teoria kultury - Metodologia badań kulturoznawczych - Teoria kultury współczesnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 60 godzin seminarium Punkty ECTS - 22 Bilans nakładu pracy studenta udział w ćwiczeniach – 60 godzin przygotowanie do zajęć – 35 godzin udział w konsultacjach – 30 godzin przygotowanie prezentacji – 5 godzin przygotowanie materiału źródłowego, bibliografii specjalistycznej, opracowanie planu tekstu – 165 godzin pisanie pracy – 260 godzin Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 255 / 10,2 ECTS - o charakterze praktycznym - 300 / 12 ECTS |
Literatura: |
Aumont J., Marie M., Analiza filmu, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2013 Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003 Bordwell D., Thompson, K. Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010 Brach-Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992 Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003 Celiński P. (red.) Kulturowe kody technologii cyfrowych, Lublin 2011 de Certeau M., Giard L., Mayol P., Wynaleźć codzienność. Tom 2. Mieszkać, gotować, tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków 2011. de Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków 2008 Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, Tom I i II, Warszawa 2010 Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2012 Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008 Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004 Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2006 Lubelski T., Sowińska I., Syska R. (red.), Historia kina. T I - IV: Kino nieme, Kino klasyczne, Kino epoki nowofalowej, Kino końca wieku, Kraków 2014-2019 Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006 Ostaszewski J., Historia narracji filmowej, Kraków 2018 Płażewski J., Historia filmu 1895-2005, Warszawa 2010 Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. Ewa Klekot, Warszawa 2010 Sulima R, Antropologia codzienności, Kraków 2000 Syska R., Filmowy neomodernizm, Kraków 2014 Szpunar M., Kultura algorytmów, Kraków 2019 van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, tłum. J. Konieczny, Warszawa 2010 Werner A., To jest kino, Warszawa 1999 Willis P., Wyobraźnia etnograficzna, tłum. E. Klekot, Kraków 2005 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student: 1. ma podstawową wiedzę o powiązaniach kulturoznawstwa jako nauki z innymi dyscyplinami nauk z obszaru nauk humanistycznych i społecznych 2. ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauki o kulturze w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej 3. zna zależności między głównymi subdyscyplinami nauk o kulturze 4. zna zasady napisania i zredagowania tekstu kulturoznawczego i umie go wytworzyć pod kierunkiem opiekuna naukowego K_W03, K_W04, K_W08, K_W16 Umiejętności Student: 1. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) 2. samodzielnie zdobywa wiedzę i umiejętności badawcze na poziomie podstawowym 3. poprawnie stosuje poznaną terminologię kulturoznawczą 4. posiada podstawowe umiejętności związane z formułowaniem i analizą problemów badawczych, doborem metod i narzędzi, opracowaniem i prezentacją wyników pracy 5. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń 6. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych 7. posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia 8. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, pisemnych i prezentacji multimedialnych, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł 9. posiada umiejętność utworzenia prostej diagnozy zjawisk kulturowych K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U11, K_U15, K_U17 Kompetencje społeczne Student: 1. zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego 2. na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania 3. jest otwarty na nowe idee i poglądy 4. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę K_K01, K_K02, K_K03, K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Oceniana jest: - aktywność na seminarium, - systematyczna praca nad przygotowywaną rozprawą, - znajomość literatury przedmiotowej. Zaakceptowanie przez promotora pracy licencjackiej i dopuszczenie jej do obrony stanowi podstawę zaliczenia seminarium. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 7 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Ławreszuk | |
Prowadzący grup: | Marek Ławreszuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.