Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 520-KS2-1FLK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia kultury
Jednostka: Wydział Studiów Kulturowych
Grupy: 2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe
Kulturoznawstwo 1 rok sem. zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Program zajęć zakłada uświadomienie złożoności zjawisk kulturowych w świecie przyspieszonej zmiany technologicznej. Uwrażliwienie studenta na to, że zmiany dotyczą głównie form przekazów kulturowych, i tego, że sama treść kultury, choć zmienna, podlega specyficznej fragmentaryzacji i dekonfiguracji, co rodzi niebezpieczeństwo wzrostu chaosu kulturowego. Próba ukazania możliwej syntezy tradycyjnych motywów i stylów – w nowym, współczesnym kontekście technologicznym i ekonomicznym.



Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Filozofia kultury stanowi charakterystyczną dla Zachodniej nauki formę refleksji, której powstanie uzależnione było od konkretnych uwarunkowań historycznych. Właściwe zrozumienie, czym jest filozofia kultury zależy od odpowiedniego naświetlenia obu jej podstawowych terminów, tj. filozofii, jak pojmuje się ją w akademii zachodniej oraz kultury, jako pojęcia, które zrodziło się w zachodnim kręgu kulturowym. Niewątpliwie znaczący wkład w wyodrębnienie się filozofii kultury wniosła neokantowska filozofia szkoły marburskiej zwłaszcza zaś myśl Ernsta Cassirera, którego intencją było uczynienie kultury przedmiotem badań filozoficznych. Wykłady przedstawią zatem dzieje tej gałęzi filozofii w kontekście szerszych przemian cywilizacyjnych od Oświecenia, po wiek XX ze szczególnym uwzględnieniem historii matematyki oraz innych nauk, jak też przemian polityczno-społecznych w Europie. W ramach ćwiczeń omówimy wybrane teksty myślicieli ważnych dla kształtowania się i rozwoju filozofii kultury.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy

Kod przedmiotu: 520-KS2-1FLK

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dziedzina: dyscyplina nauk o kulturze i religii

Rok studiów / semestr: I rok / semestr I (studia II stopnia).

Punkty ECTS: 7

Udział w wykładach - 15 h

Udział w ćwiczeniach - 15 h

Przygotowanie do ćwiczeń (lektury, notatki, zadania) - 30 h

Udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 10 h

Przygotowanie referatów na ćwiczenia - 25 h

Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim - 40 h

Samodzielna analiza tekstów filozoficznych i przygotowanie eseju - 40 h

Łączny nakład pracy studenta: 175 h, co odpowiada 7 pkt ECTS.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 42 godzin, co odpowiada 1,68 punktowi ECTS,

- o charakterze praktycznym - 115 h godzin, co odpowiada 4,6 punktom ECTS.

- pozostałe (przygotowanie do egzaminu teoretycznego, lektury filozoficzne, itd.) - 18 h, co odpowiada 0,72 punktom ECTS.

Literatura:

"Medytacje o pierwszej filozofii", Rene Descartes

"Czym jest oświecenie", Immanuel Kant

"Ateny i Jerozolima", Leo Strauss

"Esej o człowieku", Ernst Cassirer

"Perspektywa jako Forma Symboliczna", Erwin Panofsky

"Perspektywa odwrócona", Paweł Florenski

Efekty uczenia się:

1. Wiedza

W1- Student zna i rozumie w sposób uporządkowany i pogłębiony główne kierunki filozofii kultury jako części nauk o kulturze i religii (w tym: klasyczne i współczesne koncepcje kultury, estetykę, hermeneutykę, fenomenologię i krytykę kultury); (P7S_WG; KA7_WG4).

W2 - Student zna kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze w perspektywie filozoficznej i potrafi analizować ich wzajemne zależności (P7S_WK; KA7_WK2).

W3 - Student rozumie na poziomie zaawansowanym historyczne uwarunkowania kształtowania się norm, idei i wartości kulturowych w ujęciu filozoficznym (P7S_WK;KA7_WK3).

2. Umiejętności

U1 - Student potrafi samodzielnie analizować i interpretować dzieła filozoficzne oraz teksty kultury z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi teoretycznych, w celu określenia ich znaczenia kulturowego i filozoficznego (;P7S_UW; KA7_UW3).

U2 - Student potrafi wykrywać zależności między tezami wypowiedzi filozoficznych i kulturowych, testować hipotezy oraz prowadzić refleksję porównawczą (P7S_UW; KA7_UW4).

U3 - Student potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję na temat zagadnień filozofii kultury, argumentować z wykorzystaniem wiedzy i krytycznego odniesienia do poglądów różnych autorów (P7S_UK; KA7_UK2).

3. Kompetencje społeczne

K1 - Student potrafi krytycznie analizować i weryfikować swoją wiedzę filozoficzną, identyfikować jej braki i kierować dalszym samokształceniem (P7S_KK; KA7_KK1).

K2 - Student przyjmuje postawę aksjologiczną, umożliwiającą krytyczną ocenę i rozwiązywanie problemów poznawczych i etycznych obecnych w kulturze (P7S_KK; KA7_KK2).

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania są różne dla wykładów i ćwiczeń.

Forma zaliczenia wykładu: egzamin ustny składający się z 3 pytań, dotyczących kwestii poruszanych w trakcie wykładów.

Warunkiem wstępnym zaliczenia ćwiczeń jest obecność (dopuszczalna jest jedna, nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywność polegająca na uczestniczeniu w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć, w oparciu o zadane lektury i wygłoszony referat.

Ocena b. dobra - opanowanie materiału poruszanego na zajęciach i umiejętność krytycznego odniesienia się do niego.

Ocena dobra - opanowanie materiału poruszanego na zajęciach.

Ocena dostateczna - satysfakcjonujące opanowanie materiału poruszanego na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Kuczyński
Prowadzący grup: Rafał Kuczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem prowadzonych zajęć jest zapoznanie studentów z charakterystyką filozofii kultury. Służyć temu ma umiejscowienie przedmiotu wobec jego nadrzędnej dyscypliny, tj, filozofii oraz dookreślenie przedmiotu jego zainteresowań, a więc, kultury. Obszarem kultury, w ramach którego omawiane będą powyższe zagadnienia będzie obszar sztuk wizualnych. Problemem, nad którym pochylimy się ze szczególną uwagą będą dzieje oraz znaczenie renesansowego wynalazku perspektywy linearnej, jak go oceniali Erwin Panofsky i Paweł Florenski.

Pełny opis:

Zajęcia w ramach przedmiotu filozofia kultury służyć mają jego analizie jako sub-dyscypliny filozofii oraz zbadaniu historycznych okolicznosci jego wyodrębnienia się w badaniach nauk humanistycznych. Powyższe zadanie realizowane będzie na przykładzie osiągnięć filozofii kultury w dziedzinie sztuk wizualnych, a ściślej rzecz biorąc, filozoficznej analizy renesansowego wynalazku techniki tworzenia iluzji głępi przestrzennej na dwuwymiarowej płaszczyźnie zwanej perspektywa linearną.

Zajęcia przyjmą formę analizy porównawczej filozoficznej refleksji nad dziełami sztuk wizualnych jak zaprezentowali je dwaj myśliciele: niemiecki historyk sztuki Erwin Panofsky oraz rosyjski filozof i teolog Paweł Florenski.

Wykłady:

W trakcie wykładów studentom zakreślone zostaną dzieje filozofii kultury w kontekście historycznych przemian filozofii europejskiej i przesunięcia jej akcentów względem namysłu starożytnych od ontologii ku epistemologii. W tym kontekście przedstawione zostaną też dzieje matematyki oraz wykazane będzie na przykładach, jak przemiany w ramach tej dyscypliny wiązały się ze zmianami w innych obszarach kultury, np. sztuce. Zakreślony zostanie następnie obszar badań filozofii kultury na przykładzie myśli Ernsta Cassirera, po czym omówieniu poddana zostanie zaoczna - bo nigdy nie przeprowadzona w rzeczywistości - dyskusjia pomiędzy Erwinem Panofskym, a Pawłem Florenskim na temat historii i znaczenia perspektywy czy raczej różnych perspektyw, pojętych jako formy przedstawień przestrzeni w dziele malarskim.

Ćwiczenia:

W trakcie ćwiczeń pochylimy się nad przykładowymi tekstami filozoficznymi, które zobrazują w sposób reprezentatywny zjawiska zarówno z obszaru dziejów samej dyscypliny filozofii kultury, jak i głównego przedmiotu zainteresowań zajęć, czyli perspektywy.

Literatura:

'Medytacje o pierwszej filozofii", Rene Descartes

'Czym jest oświecenie", Immanuel Kant

"Ateny i Jerozolima", Leo Strauss

"Esej o człowieku", Ernst Cassirer

"Perspektywa jako Forma Symboliczna", Erwin Panofsky

"Perspektywa odwrócona", Paweł Florenski

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Kuczyński
Prowadzący grup: Rafał Kuczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem prowadzonych zajęć jest zapoznanie studentów z charakterystyką filozofii kultury. Służyć temu ma umiejscowienie przedmiotu wobec jego nadrzędnej dyscypliny, tj, filozofii oraz dookreślenie przedmiotu jego zainteresowań, a więc, kultury. Obszarem kultury, w ramach którego omawiane będą powyższe zagadnienia będzie obszar sztuk wizualnych. Problemem, nad którym pochylimy się ze szczególną uwagą będą dzieje oraz znaczenie renesansowego wynalazku perspektywy linearnej, jak go oceniali Erwin Panofsky i Paweł Florenski.

Pełny opis:

Zajęcia w ramach przedmiotu filozofia kultury służyć mają jego analizie jako subdyscypliny filozofii oraz zbadaniu historycznych okoliczności jego wyodrębnienia się w badaniach nauk humanistycznych. Powyższe zadanie realizowane będzie na przykładzie osiągnięć filozofii kultury w dziedzinie sztuk wizualnych, a ściślej rzecz biorąc, filozoficznej analizy renesansowego wynalazku techniki tworzenia iluzji głębi przestrzennej na dwuwymiarowej płaszczyźnie zwanej perspektywa linearną.

Zajęcia przyjmą formę analizy porównawczej filozoficznej refleksji nad dziełami sztuk wizualnych jak zaprezentowali je dwaj myśliciele: niemiecki historyk sztuki Erwin Panofsky oraz rosyjski filozof i teolog Paweł Florenski.

Wykłady:

W trakcie wykładów studentom zakreślone zostaną dzieje filozofii kultury w kontekście historycznych przemian filozofii europejskiej i przesunięcia jej akcentów względem namysłu starożytnych od ontologii ku epistemologii. W tym kontekście przedstawione zostaną też dzieje matematyki oraz wykazane będzie na przykładach, jak przemiany w ramach tej dyscypliny wiązały się ze zmianami w innych obszarach kultury, np. sztuce. Zakreślony zostanie następnie obszar badań filozofii kultury na przykładzie myśli Ernsta Cassirera, po czym omówieniu poddana zostanie zaoczna - bo nigdy nie przeprowadzona w rzeczywistości - dyskusja pomiędzy Erwinem Panofskym, a Pawłem Florenskim na temat historii i znaczenia perspektywy czy raczej różnych perspektyw, pojętych jako formy przedstawień przestrzeni w dziele malarskim.

Ćwiczenia:

W trakcie ćwiczeń pochylimy się nad przykładowymi tekstami filozoficznymi, które zobrazują w sposób reprezentatywny zjawiska zarówno z obszaru dziejów samej dyscypliny filozofii kultury, jak i głównego przedmiotu zainteresowań zajęć, czyli perspektywy.

Literatura:

"Medytacje o pierwszej filozofii", Rene Descartes

"Czym jest oświecenie", Immanuel Kant

"Ateny i Jerozolima", Leo Strauss

"Esej o człowieku", Ernst Cassirer

"Perspektywa jako Forma Symboliczna", Erwin Panofsky

"Perspektywa odwrócona", Paweł Florenski

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)