Filozofia kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 520-KS2-1FLK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia kultury |
Jednostka: | Wydział Studiów Kulturowych |
Grupy: |
2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 1 rok sem. zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Program zajęć zakłada uświadomienie złożoności zjawisk kulturowych w świecie przyspieszonej zmiany technologicznej. Uwrażliwienie studenta na to, że zmiany dotyczą głównie form przekazów kulturowych, i tego, że sama treść kultury, choć zmienna, podlega specyficznej fragmentaryzacji i dekonfiguracji, co rodzi niebezpieczeństwo wzrostu chaosu kulturowego. Próba ukazania możliwej syntezy tradycyjnych motywów i stylów – w nowym, współczesnym kontekście technologicznym i ekonomicznym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Filozofia kultury stanowi charakterystyczną dla Zachodniej nauki formę refleksji, której powstanie uzależnione było od konkretnych uwarunkowań historycznych. Właściwe zrozumienie, czym jest filozofia kultury zależy od odpowiedniego naświetlenia obu jej podstawowych terminów, tj. filozofii, jak pojmuje się ją w akademii zachodniej oraz kultury, jako pojęcia, które zrodziło się w zachodnim kręgu kulturowym. Niewątpliwie znaczący wkład w wyodrębnienie się filozofii kultury wniosła neokantowska filozofia szkoły marburskiej zwłaszcza zaś myśl Ernsta Cassirera, którego intencją było uczynienie kultury przedmiotem badań filozoficznych. Wykłady przedstawią zatem dzieje tej gałęzi filozofii w kontekście szerszych przemian cywilizacyjnych od Oświecenia, po wiek XX ze szczególnym uwzględnieniem historii matematyki oraz innych nauk, jak też przemian polityczno-społecznych w Europie. W ramach ćwiczeń omówimy wybrane teksty myślicieli ważnych dla kształtowania się i rozwoju filozofii kultury. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Kod przedmiotu: 520-KS2-1FLK Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dziedzina: dyscyplina nauk o kulturze i religii Rok studiów / semestr: I rok / semestr I (studia II stopnia). Punkty ECTS: 7 Udział w wykładach - 15 h Udział w ćwiczeniach - 15 h Przygotowanie do ćwiczeń (lektury, notatki, zadania) - 30 h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 10 h Przygotowanie referatów na ćwiczenia - 25 h Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim - 40 h Samodzielna analiza tekstów filozoficznych i przygotowanie eseju - 40 h Łączny nakład pracy studenta: 175 h, co odpowiada 7 pkt ECTS. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 42 godzin, co odpowiada 1,68 punktowi ECTS, - o charakterze praktycznym - 115 h godzin, co odpowiada 4,6 punktom ECTS. - pozostałe (przygotowanie do egzaminu teoretycznego, lektury filozoficzne, itd.) - 18 h, co odpowiada 0,72 punktom ECTS. |
Literatura: |
"Medytacje o pierwszej filozofii", Rene Descartes "Czym jest oświecenie", Immanuel Kant "Ateny i Jerozolima", Leo Strauss "Esej o człowieku", Ernst Cassirer "Perspektywa jako Forma Symboliczna", Erwin Panofsky "Perspektywa odwrócona", Paweł Florenski |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza W1- Student zna i rozumie w sposób uporządkowany i pogłębiony główne kierunki filozofii kultury jako części nauk o kulturze i religii (w tym: klasyczne i współczesne koncepcje kultury, estetykę, hermeneutykę, fenomenologię i krytykę kultury); (P7S_WG; KA7_WG4). W2 - Student zna kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze w perspektywie filozoficznej i potrafi analizować ich wzajemne zależności (P7S_WK; KA7_WK2). W3 - Student rozumie na poziomie zaawansowanym historyczne uwarunkowania kształtowania się norm, idei i wartości kulturowych w ujęciu filozoficznym (P7S_WK;KA7_WK3). 2. Umiejętności U1 - Student potrafi samodzielnie analizować i interpretować dzieła filozoficzne oraz teksty kultury z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi teoretycznych, w celu określenia ich znaczenia kulturowego i filozoficznego (;P7S_UW; KA7_UW3). U2 - Student potrafi wykrywać zależności między tezami wypowiedzi filozoficznych i kulturowych, testować hipotezy oraz prowadzić refleksję porównawczą (P7S_UW; KA7_UW4). U3 - Student potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję na temat zagadnień filozofii kultury, argumentować z wykorzystaniem wiedzy i krytycznego odniesienia do poglądów różnych autorów (P7S_UK; KA7_UK2). 3. Kompetencje społeczne K1 - Student potrafi krytycznie analizować i weryfikować swoją wiedzę filozoficzną, identyfikować jej braki i kierować dalszym samokształceniem (P7S_KK; KA7_KK1). K2 - Student przyjmuje postawę aksjologiczną, umożliwiającą krytyczną ocenę i rozwiązywanie problemów poznawczych i etycznych obecnych w kulturze (P7S_KK; KA7_KK2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania są różne dla wykładów i ćwiczeń. Forma zaliczenia wykładu: egzamin ustny składający się z 3 pytań, dotyczących kwestii poruszanych w trakcie wykładów. Warunkiem wstępnym zaliczenia ćwiczeń jest obecność (dopuszczalna jest jedna, nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywność polegająca na uczestniczeniu w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć, w oparciu o zadane lektury i wygłoszony referat. Ocena b. dobra - opanowanie materiału poruszanego na zajęciach i umiejętność krytycznego odniesienia się do niego. Ocena dobra - opanowanie materiału poruszanego na zajęciach. Ocena dostateczna - satysfakcjonujące opanowanie materiału poruszanego na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kuczyński | |
Prowadzący grup: | Rafał Kuczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem prowadzonych zajęć jest zapoznanie studentów z charakterystyką filozofii kultury. Służyć temu ma umiejscowienie przedmiotu wobec jego nadrzędnej dyscypliny, tj, filozofii oraz dookreślenie przedmiotu jego zainteresowań, a więc, kultury. Obszarem kultury, w ramach którego omawiane będą powyższe zagadnienia będzie obszar sztuk wizualnych. Problemem, nad którym pochylimy się ze szczególną uwagą będą dzieje oraz znaczenie renesansowego wynalazku perspektywy linearnej, jak go oceniali Erwin Panofsky i Paweł Florenski. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w ramach przedmiotu filozofia kultury służyć mają jego analizie jako sub-dyscypliny filozofii oraz zbadaniu historycznych okolicznosci jego wyodrębnienia się w badaniach nauk humanistycznych. Powyższe zadanie realizowane będzie na przykładzie osiągnięć filozofii kultury w dziedzinie sztuk wizualnych, a ściślej rzecz biorąc, filozoficznej analizy renesansowego wynalazku techniki tworzenia iluzji głępi przestrzennej na dwuwymiarowej płaszczyźnie zwanej perspektywa linearną. Zajęcia przyjmą formę analizy porównawczej filozoficznej refleksji nad dziełami sztuk wizualnych jak zaprezentowali je dwaj myśliciele: niemiecki historyk sztuki Erwin Panofsky oraz rosyjski filozof i teolog Paweł Florenski. Wykłady: W trakcie wykładów studentom zakreślone zostaną dzieje filozofii kultury w kontekście historycznych przemian filozofii europejskiej i przesunięcia jej akcentów względem namysłu starożytnych od ontologii ku epistemologii. W tym kontekście przedstawione zostaną też dzieje matematyki oraz wykazane będzie na przykładach, jak przemiany w ramach tej dyscypliny wiązały się ze zmianami w innych obszarach kultury, np. sztuce. Zakreślony zostanie następnie obszar badań filozofii kultury na przykładzie myśli Ernsta Cassirera, po czym omówieniu poddana zostanie zaoczna - bo nigdy nie przeprowadzona w rzeczywistości - dyskusjia pomiędzy Erwinem Panofskym, a Pawłem Florenskim na temat historii i znaczenia perspektywy czy raczej różnych perspektyw, pojętych jako formy przedstawień przestrzeni w dziele malarskim. Ćwiczenia: W trakcie ćwiczeń pochylimy się nad przykładowymi tekstami filozoficznymi, które zobrazują w sposób reprezentatywny zjawiska zarówno z obszaru dziejów samej dyscypliny filozofii kultury, jak i głównego przedmiotu zainteresowań zajęć, czyli perspektywy. |
|
Literatura: |
'Medytacje o pierwszej filozofii", Rene Descartes 'Czym jest oświecenie", Immanuel Kant "Ateny i Jerozolima", Leo Strauss "Esej o człowieku", Ernst Cassirer "Perspektywa jako Forma Symboliczna", Erwin Panofsky "Perspektywa odwrócona", Paweł Florenski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kuczyński | |
Prowadzący grup: | Rafał Kuczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem prowadzonych zajęć jest zapoznanie studentów z charakterystyką filozofii kultury. Służyć temu ma umiejscowienie przedmiotu wobec jego nadrzędnej dyscypliny, tj, filozofii oraz dookreślenie przedmiotu jego zainteresowań, a więc, kultury. Obszarem kultury, w ramach którego omawiane będą powyższe zagadnienia będzie obszar sztuk wizualnych. Problemem, nad którym pochylimy się ze szczególną uwagą będą dzieje oraz znaczenie renesansowego wynalazku perspektywy linearnej, jak go oceniali Erwin Panofsky i Paweł Florenski. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w ramach przedmiotu filozofia kultury służyć mają jego analizie jako subdyscypliny filozofii oraz zbadaniu historycznych okoliczności jego wyodrębnienia się w badaniach nauk humanistycznych. Powyższe zadanie realizowane będzie na przykładzie osiągnięć filozofii kultury w dziedzinie sztuk wizualnych, a ściślej rzecz biorąc, filozoficznej analizy renesansowego wynalazku techniki tworzenia iluzji głębi przestrzennej na dwuwymiarowej płaszczyźnie zwanej perspektywa linearną. Zajęcia przyjmą formę analizy porównawczej filozoficznej refleksji nad dziełami sztuk wizualnych jak zaprezentowali je dwaj myśliciele: niemiecki historyk sztuki Erwin Panofsky oraz rosyjski filozof i teolog Paweł Florenski. Wykłady: W trakcie wykładów studentom zakreślone zostaną dzieje filozofii kultury w kontekście historycznych przemian filozofii europejskiej i przesunięcia jej akcentów względem namysłu starożytnych od ontologii ku epistemologii. W tym kontekście przedstawione zostaną też dzieje matematyki oraz wykazane będzie na przykładach, jak przemiany w ramach tej dyscypliny wiązały się ze zmianami w innych obszarach kultury, np. sztuce. Zakreślony zostanie następnie obszar badań filozofii kultury na przykładzie myśli Ernsta Cassirera, po czym omówieniu poddana zostanie zaoczna - bo nigdy nie przeprowadzona w rzeczywistości - dyskusja pomiędzy Erwinem Panofskym, a Pawłem Florenskim na temat historii i znaczenia perspektywy czy raczej różnych perspektyw, pojętych jako formy przedstawień przestrzeni w dziele malarskim. Ćwiczenia: W trakcie ćwiczeń pochylimy się nad przykładowymi tekstami filozoficznymi, które zobrazują w sposób reprezentatywny zjawiska zarówno z obszaru dziejów samej dyscypliny filozofii kultury, jak i głównego przedmiotu zainteresowań zajęć, czyli perspektywy. |
|
Literatura: |
"Medytacje o pierwszej filozofii", Rene Descartes "Czym jest oświecenie", Immanuel Kant "Ateny i Jerozolima", Leo Strauss "Esej o człowieku", Ernst Cassirer "Perspektywa jako Forma Symboliczna", Erwin Panofsky "Perspektywa odwrócona", Paweł Florenski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.