Podstawy treningu interpersonalnego [0800-ZS1-3GOE]
Rok akademicki 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy treningu interpersonalnego [0800-ZS1-3GOE] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2019/20 [2019]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Beata Mirucka |
Literatura: |
Jedliński, K. (2008). Trening interpersonalny, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa Praszkier, R., Różycki, A. (1984). Bliskie spotkania. Rzecz o treningu grupowym. Warszawa: Nasza Księgarnia. Rogers, C.R. (1991). Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe. Wrocław: Thesaurus-Press |
Zakres tematów: |
Zagadnienia: 1. Świadomość siebie w relacjach interpersonalnych (przyjmowana postawa, model: otwarte, ślepe, ukryte, nieznane JA, zwiększanie swojej atrakcyjności komunikacyjnej) 2. Niewerbalna ekspresja emocji i jej rola w budowaniu relacji interpersonalnych 3. Podstawowe umiejętności interpersonalnej komunikacji: aktywne słuchanie (parafraza, metoda odzwierciedlania), komunikaty typu „ja“, pytania otwarte i zamknięte, informacje zwrotne 4. Bariery komunikacyjne (indywidualny styl rozmawiania, kształtowanie empatii, czyli rozszerzanie własnej perspektywy o perspektywę innych) 5. Sposoby podnoszenie poziomu precyzji swoich wypowiedzi oraz otwartości w ekspresji emocji 6. Komunikacja problemów (prowadzenie rozmowy bez stosowania przemocy, wg zasady F-fakty, U-uczucia, K-konsekwencje, O-oczekiwania) 7. Konflikty komunikacyjne (warunki i etapy konstruktywnego rozwiązywania konfliktów) 8. Asertywne komunikowanie się (asertywność vs agresywność, asertywność vs bierność, asertywne wyrażanie próśb i odmowy oraz konstruktywne udzielanie krytyki i asertywne radzenie sobie z krytyką innych) |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone metodą warsztatową: udział w symulowanych scenkach zachowań społecznych, "burza mózgów", dyskusja, |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Aktywność studenta podczas zajęć, zaangażowanie w proponowane ćwiczenia warsztatowe, znajomość wskazanej literatury przedmiotu, napisanie jednego konspektu zajęć z młodzieżą rozwijających ich umiejętności komunikowania się. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.