Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy treningu interpersonalnego [0800-ZS1-3GOE] Rok akademicki 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy treningu interpersonalnego [0800-ZS1-3GOE]
Zajęcia: Rok akademicki 2019/20 [2019] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Mirucka
Literatura:

Jedliński, K. (2008). Trening interpersonalny, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa

Praszkier, R., Różycki, A. (1984). Bliskie spotkania. Rzecz o treningu grupowym. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Rogers, C.R. (1991). Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe. Wrocław: Thesaurus-Press

Zakres tematów:

Zagadnienia:

1. Świadomość siebie w relacjach interpersonalnych (przyjmowana postawa, model: otwarte, ślepe, ukryte, nieznane JA, zwiększanie swojej atrakcyjności komunikacyjnej)

2. Niewerbalna ekspresja emocji i jej rola w budowaniu relacji interpersonalnych

3. Podstawowe umiejętności interpersonalnej komunikacji: aktywne słuchanie (parafraza, metoda odzwierciedlania), komunikaty typu „ja“, pytania otwarte i zamknięte, informacje zwrotne

4. Bariery komunikacyjne (indywidualny styl rozmawiania, kształtowanie empatii, czyli rozszerzanie własnej perspektywy o perspektywę innych)

5. Sposoby podnoszenie poziomu precyzji swoich wypowiedzi oraz otwartości w ekspresji emocji

6. Komunikacja problemów (prowadzenie rozmowy bez stosowania przemocy, wg zasady F-fakty, U-uczucia, K-konsekwencje, O-oczekiwania)

7. Konflikty komunikacyjne (warunki i etapy konstruktywnego rozwiązywania konfliktów)

8. Asertywne komunikowanie się (asertywność vs agresywność, asertywność vs bierność, asertywne wyrażanie próśb i odmowy oraz konstruktywne udzielanie krytyki i asertywne radzenie sobie z krytyką innych)

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone metodą warsztatową: udział w symulowanych scenkach zachowań społecznych, "burza mózgów", dyskusja,

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Aktywność studenta podczas zajęć, zaangażowanie w proponowane ćwiczenia warsztatowe, znajomość wskazanej literatury przedmiotu, napisanie jednego konspektu zajęć z młodzieżą rozwijających ich umiejętności komunikowania się.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)