Nowoczesne tendencje w dydaktyce [0800-S2-2YNTD]
Rok akademicki 2019/20
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Nowoczesne tendencje w dydaktyce [0800-S2-2YNTD] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2019/20 [2019]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 95 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Walentyna Wróblewska |
Literatura: |
Barr R. B., Tagg J., From Teaching to Learning. A new Paradigm for Undergraduate Education, “Change” 1995, vol.27(6), artykuł dostępny też na stronie(http://www.athens.edu/visitors/QEP/Barr_and_Tagg_article.pdf) Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2011. Karpińska A.,(red.), Edukacja w okresie przemian. Białystok 2010 Karpińska A., Borawska – Kalbarczyk K. (red.), Horyzonty rozwoju edukacji w dialogu i perspektywie, Warszawa 2011. Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie, Warszawa 2011. Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka akademicka-wybrane obszary badawcze, Warszawa 2014. Karpińska A., Zińczuk M. (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Warszawa 2014. Karpińska A., Szwarc A. (red.), Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym, Warszawa 2014 Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk K. (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Toruń 2016. Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności, Toruń 2016. Karpińska A., Zińczuk M., P. Remża (red.), Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji, Toruń 2016. Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Toruń 2019. Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk, Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Toruń 2019. Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Toruń 2019. Lewowicki T., O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, Warszawa-Radom 2007. O’Donnel A.M., King A. (ed.), Cognitive Perspectives on Peer Learning, Routledge, NewYork-London 2009. Wróblewska W., Autoedukacja studentów w uniwersytecie-ujęcie z perspektywy podmiotu, Białystok 2008. Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Białystok 2019. |
Zakres tematów: |
1.Przemiany dydaktyki jako nauki (różne rozumienie dydaktyki, nowa struktura nauk dydaktycznych, nowe pola poznawcze, główne kierunki zmian w dydaktyce). 2. Przemiany w teleologii edukacyjnej i zmiany w treściach kształcenia (nowa procedura stanowienia celów, zmiany w źródłach wyprowadzania celów oraz kształtowanie nowej hierarchii celów edukacji szkolnej), (kierunki zmian w treściach, przykłady zmian w treściach) 3. Ku wieloparadygmatyczności w dydaktyce (przesunięcie paradygmatyczne, cztery sposoby widzenia ucznia w procesie edukacyjnym, cztery paradygmaty w dydaktyce) 4. Style nauczania według D. Barnesa i wzory uczenia się według B. Joyca i in. 5. Środowisko aktywnego uczenia się (kultura organizacji szkoły, komunikowanie się dydaktyczne, ład i dyscyplina, wzbudzanie pozytywnej motywacji do uczenia się) 6. W kierunku dydaktyki cyfrowej (zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w edukacji) 7. Szkoła jako instytucja rozwoju indywidualnego i społecznego (funkcje szkoły, modele szkoły współczesnej, szkoła jako organizacja ucząca się) 8. Ewaluacja efektów kształcenia |
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny dyskusja rozmowa ze studentami burza mózgów mapa myśli metoda zadań praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
test dydaktyczny z różnymi rodzajami zadań (51% punktów uzyskanych z testu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu) rozmowa obserwacja zaangażowania studentów podczas zajęć samoocena studentów obecność i aktywność na wykładach oraz pozytywne zaliczenie ćwiczeń. (nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie ich podczas konsultacji). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.