Pedagogika społeczna [380-DS5-1PSP]
Rok akademicki 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [380-DS5-1PSP] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2019/20 [2019]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Tomasz Sosnowski |
Literatura: |
1. M. Cichosz, Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Warszawa 2014. Wyd. Impuls. 2. M. Cichosz: O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków 2016. 3. S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutro, Toruń 2012. 4. W. Danilewicz, W. Theiss (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak, Warszawa 2014. 5. T. Sosnowski, Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018. 6. T. Sosnowski, W. Danilewicz, M. Sobecki, Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. 7. T. Sosnowski, Ojciec we współczesnej rodzinie. Kontekst pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011. 8. T. Pilch, T. Sosnowski, Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013. 9. M. Sobecki, W. Danilewicz, T. Sosnowski, Szkoła – Kultura – Tożsamość. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013. 10. W. Danilewicz, M. Sobecki, T. Sosnowski, Środowisko – Zasoby- Profesjonalizacja. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013. 11. W. Danilewicz, Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010. 12. W. Danilewicz (red.): Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009. 13. S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutr, Toruń 2012. 14. S. Kawula: Studia z pedagogiki społecznej. Olsztyn 1996. 15. S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń 2001. 16. P. Frąckowiak (red.): Pedagogika społeczna i oblicza wychowania czasu przemian, Gniezno 2011. 17. B. Chrostowska, E. Kantowicz, C. Kurkowski (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010. 18. M. Ciczkowska-Giedziun, E. Kantowicz (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010. 19. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa 2009. 20. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t.2, warszawa 2009. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Zaprezentowanie treści przedmiotu zgodnych z opracowanym sylabusem realizowanych w ramach ćwiczeń z pedagogiki społecznej. Ustalenie i omówienie kryteriów zaliczenia ćwiczeń. 2. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: opieka, praca socjalna, siły społeczne, służba społeczna, diagnoza, pomoc społeczna, kompensacja społeczna, profilaktyka społeczna, ratownictwo. 3. Podstawowa kategoria pojęciowa pedagogiki społecznej - wychowanie: wczoraj - dziś - jutro 4. Osamotnienie człowieka bezdomnego – przyczyny, istota problemu, przeciwdziałanie. 5. Dzieciństwo współczesnych dzieci szansą czy zagrożeniem wychowawczym. 6. Kultura pedagogiczna źródłem prawidłowych zachowań rodzicielskich we współczesnej rodzinie. 7. Dom rodzinny – jego istota, wartość, znaczenie w życiu człowieka. Przemiany w postrzeganiu domu rodzinnego w świadomości trzech okoleń. Model pożądanego domu rodzinnego w opinii studentów. 8. Zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu: Pedagogika społeczna. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, praca w grupach, burza mózgów, prezentacja, mapa myśli. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student podlega ocenie ciągłej podczas zajęć oraz na podstawie przygotowanych przez Studenta autorskich projektów, z zakresu projektowania własnych jak i ewaluacji realizowanych w środowisku lokalnym działań wpisujących się w strategię rozwiązywania problemów społecznych. Zaliczenie ćwiczeń wymaga obecności na ćwiczeniach, aktywnego uczestnictwa we wszystkich zadaniach realizowanych na ćwiczeniach, pracach zespołowych, projektach, ocenianych w sposób ciągły. Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, która nie podlega zaliczeniu, o ile nie miała ona miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Każdą kolejną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie w ciągu jednego tygodnia po powrocie Studenta na zajęcia. Do zaliczenia nie może być dopuszczony student, który ma 50% nieobecności. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie oceny ciągłej i oceny z pracy zaliczeniowej. |
Uwagi: |
sem. letni |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.