Metodologia badań społecznych [380-S2-1YMBS]
Rok akademicki 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia badań społecznych [380-S2-1YMBS] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 12:00 - 13:30
sala C01 (wyk) Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 114 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Marta Kowalczuk-Walędziak | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Kubinowski, D., Nowak, M. (red.) (2006). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: "Impuls". Lukenchuk, A. (ed.) (2011). Paradigms of research for the 21st century. Perspectives and examples from practice. New York, Washington, Bern, Frankfurt, Berlin, Brussels, Vienna, Oxford: Peter Lang. Palka S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP. Palka S. (red.) (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP. Palka S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków: „Impuls”. Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: "Żak". Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Literatura uzupełniająca: Bauman, T. (red.). (2013). Praktyka badań pedagogicznych. Karków: "Impuls". Kodeks Etyki Pracownika Naukowego Polskiej Akademii Nauk https://instytucja.pan.pl/index.php/kodeks-etyki-pracownika-naukowego. Palaiologou, I., Needham, D., Male, T. (2016). Doing research in education. Theory and practice. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE. Zalecenia Rady Narodowego Centrum Nauki dotyczące badań z udziałem ludzi https://ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/2016_zalecenia_Rady_NCN_dot_etyki_badan.pdf |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1-2 Geneza i rozwój koncepcji badania zjawisk społecznych. Metodologiczne podstawy współczesnych nauk społecznych – orientacja poznawcza pozytywistyczna i humanistyczna. Założenia filozoficzne – ontologiczne, epistemologiczne i metodologiczne orientacji pozytywistycznej (empiryczne badania ilościowe) i humanistycznej (empiryczne badania jakościowe). Wiązanie badań empirycznych ilościowych z badaniami empirycznymi jakościowymi. 3 Tworzenie pojęć naukowych, definicje naukowe, błędy definiowania, konceptualizacja, operacjonalizacja. Tworzenie ładu pojęciowego. Przykłady konceptualizacji pojęć. 4 Etapy badania naukowego a etapy postępowania w badaniach społecznych. Planowanie i realizacja procesu badawczego - analiza możliwych błędów na każdym etapie. Komunikowanie o efektach badań naukowych. 5 Etyka w badaniach naukowych. Dylematy etyczne na różnych etapach procesu badawczego. Rzetelność i uczciwość badawcza. Plagiaryzm. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne – wykład z elementami dyskusji; metody problemowe; case studies. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne składające się z 3 zadań otwartych, problemowych dotyczących treści prezentowanych na wykładzie (np. 'Dokonaj krytycznej oceny...'; 'Uzasadnij swoje stanowisko...') Za każde zadanie Studentka/Student może otrzymać maksymalnie 5 pkt. (max. 15 pkt.) 55% punktów (8,25 pkt.) jest wymagane jako minimum do zaliczenia przedmiotu. ----- Progi punktowe / procentowe potrzebne do uzyskania odpowiedniej oceny: - poniżej 55% - ocena - 2.0 ndst, - na oc. - 3.0 dst --- (55% - 64,9%), - na oc. - 3.5 dst+ --- (65% - 74,9%), - na oc. - 4.0 db --- (75% - 81,9%), - na oc. - 4,5 db+ --- (82% - 88,9%), - na oc. - 5.0 bdb --- (89% - 100%). ------ Punktacja/oceny: 15.00-13.50- bdb (5.0) 13.25-12.25 - db plus (4.5) 12.00-11.25 - db (4.0) 11.00-9.75 - dst plus (3.5) 9.50-8.25 - dst (3.0) mniej niż 8.00 - ndst (2.0) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.