Pedagogika twórczości [380-DS5-1XJAU]
Rok akademicki 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Pedagogika twórczości [380-DS5-1XJAU] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Beata Kunat |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus. Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. Literatura uzupełniająca: Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP. De Bono, E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Prima. De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Warszawa: Studio Emka. Karwowski M., Gajda A. (red.) (2010). Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt J. K., 2010, ABC kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo DIFIN. Szmidt J.K. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K.J. (2005). Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje - rady na twórczą drogę. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J. (red.). (2005). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: WSHE. Szmidt, K.J.( red.). (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: „Impuls”. Literatura uzupełniająca: Karwowski, M. (2009). Klimat dla kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Olczak, M. (2009). Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”. Pugliese, Ch. (2010), Being Creative. Surrey: Delta Publishing. Szmidt, K.J. (1994). Elementarz twórczego życia, czyli o sposobach twórczego myślenia i działania. Warszawa: Intra. Szmidt, K.J., Modrzejewska – Świgulska, M. (red.). (2005). Psychopedagogika działań twórczych. Kraków” „Impuls”. |
Zakres tematów: |
Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela, których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność dzieci. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne – warsztaty, projekty, konsultacje Zajęcia będą prowadzone zgodnie z zasadami psychoedukacyjnego treningu kreatywności. W ramach zajęć wykorzystane będę metody dydaktyki twórczości rozwijające zdolności i umiejętności twórczego myślenia, a także dyspozycje emocjonalno-motywacyjne i działaniowe, będące komponentami postawy twórczej (metody pokonywania sztywności myślenia, twórczego rozwiązywania problemów, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie i metafory). |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: ćwiczenia – zaliczenie na ocenę; Zaliczenie ćwiczeń cząstkowe: •samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe), •samoocena efektów pracy zespołowej, •ocena za projekt ("Moje ja niestandardowe" - mapa twórczego potencjału) Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania). Punktacja/oceny: 91%-100% bdb 81%-90% db plus 71%-80% db 61%-70% dst plus 51%-60% dst 50% – ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.