Podstawy metodologii badań społecznych [380-SS1-2GPG]
Rok akademicki 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy metodologii badań społecznych [380-SS1-2GPG] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Marta Kowalczuk-Walędziak |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Kubinowski, D., Nowak, M. (red.) (2006). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: "Impuls". Lukenchuk, A. (ed.) (2011). Paradigms of research for the 21st century. Perspectives and examples from practice. New York, Washington, Bern, Frankfurt, Berlin, Brussels, Vienna, Oxford: Peter Lang. McLaughin, H. (2011). Understanding Social Work Research. SAGE. Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP. Palka, S. (red.) (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP. Palka, S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków: „Impuls”. Pilch, T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: "Żak". Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Literatura uzupełniająca: Bauman, T. (red.). (2013). Praktyka badań pedagogicznych. Karków: "Impuls". Palaiologou, I., Needham, D., Male, T. (2016). Doing research in education. Theory and practice. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE. Zalecenia Rady Narodowego Centrum Nauki dotyczące badań z udziałem ludzi https://ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/2016_zalecenia_Rady_NCN_dot_etyki_badan.pdf |
Zakres tematów: |
1 Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie efektów kształcenia i sposobów ich weryfikacji. Prezentacja literatury przedmiotu. Pojęcie, funkcje, kryteria klasyfikacji i struktura nauki. Pojęcie metodologii nauk i metodologii badań społecznych. Metodologiczne podstawy współczesnych nauk społecznych – orientacja poznawcza pozytywistyczna i humanistyczna – badania ilościowe i jakościowe. 2 Etapy badania naukowego w badaniach ilościowych w naukach społecznych. Struktura projektu badawczego w naukach społecznych – przedmiot i cele badań. Istota, rodzaje i właściwości problemów i hipotez badawczych. Procedura formułowania problemów badawczych. Pojęcie i rodzaje zmiennych i wskaźników w naukach społecznych. 3 Badania jakościowe w naukach społecznych - istota, rodzaje, wady i zalety. Metody gromadzenia danych. Sposoby wiązania podejścia ilościowego i jakościowego w naukach społecznych. Triangulacja. 4 Metody, techniki i narzędzia badawcze w naukach społecznych – pojęcie i rodzaje. Charakterystyka wybranych metod badawczych: monografia instytucji, metoda indywidualnych przypadków, sondaż diagnostyczny, obserwacja. 5 Metody statystyczne w naukach społecznych. Podstawowe pojęcia statystyki. Pomiar – istota i właściwości. Rodzaje skal pomiarowych. Prezentacja materiału empirycznego charakteryzującego procesy i zjawiska społeczne. Budowa tabel i wykresów. Opis i interpretacja rozkładu zmiennej: wskaźniki struktury. 6 Podstawowe miary statystyczne zmiennych. Obliczanie i interpretacja niektórych miar rozkładu jednozmiennego, charakteryzujących procesy i zjawiska społeczne: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta, odchylenie standardowe. Analiza i interpretacja miar, formułowanie wniosków dla praktyki. 7 Warsztat naukowy badacza. Wymagania stawiane publikacji naukowej (pracy dyplomowej) – struktura, język, zawartość merytoryczna, strona formalna pracy. Dobór i wykorzystanie źródeł. Przypisy bibliograficzne. 8 Etyka w badaniach naukowych. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne – wykład z elementami dyskusji; metody problemowe; case studies. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny składający się z 4 zadań otwartych, problemowych dotyczących treści prezentowanych na wykładzie (np. 'Dokonaj krytycznej oceny...'; 'Uzasadnij swoje stanowisko...') Za każde zadanie Studentka/Student może otrzymać maksymalnie 5 pkt. (max. 20 pkt.) 55% punktów (11 pkt.) jest wymagane jako minimum do zaliczenia przedmiotu. ----- Progi punktowe / procentowe potrzebne do uzyskania odpowiedniej oceny: - poniżej 55% - ocena - 2.0 ndst, - na oc. - 3.0 dst --- (55% - 64,9%), - na oc. - 3.5 dst+ --- (65% - 74,9%), - na oc. - 4.0 db --- (75% - 81,9%), - na oc. - 4,5 db+ --- (82% - 88,9%), - na oc. - 5.0 bdb --- (89% - 100%). ------ Punktacja/oceny: 20.00-18.00- bdb (5.0) 17.75-16.50 - db+ (4.5) 16.25-15.00 - db (4.0) 14.75-13.00 - dst+ (3.5) 12.75-11.00 - dst (3.0) mniej niż 11.00 - ndst (2.0) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.