Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy metodologii badań społecznych [380-SS1-2GPG] Rok akademicki 2020/21
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy metodologii badań społecznych [380-SS1-2GPG]
Zajęcia: Rok akademicki 2020/21 [2020] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Marta Kowalczuk-Walędziak
Literatura:

Literatura podstawowa:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.

Kubinowski, D., Nowak, M. (red.) (2006). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: "Impuls".

Lukenchuk, A. (ed.) (2011). Paradigms of research for the 21st century. Perspectives and examples from practice. New York, Washington, Bern, Frankfurt, Berlin, Brussels, Vienna, Oxford: Peter Lang.

McLaughin, H. (2011). Understanding Social Work Research. SAGE.

Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP.

Palka, S. (red.) (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP.

Palka, S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków: „Impuls”.

Pilch, T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: "Żak".

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Literatura uzupełniająca:

Bauman, T. (red.). (2013). Praktyka badań pedagogicznych. Karków: "Impuls".

Palaiologou, I., Needham, D., Male, T. (2016). Doing research in education. Theory and practice. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE.

Zalecenia Rady Narodowego Centrum Nauki dotyczące badań z udziałem ludzi

https://ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/2016_zalecenia_Rady_NCN_dot_etyki_badan.pdf

Zakres tematów:

1 Wprowadzenie do przedmiotu. Przedstawienie efektów kształcenia i sposobów ich weryfikacji. Prezentacja literatury przedmiotu. Pojęcie, funkcje, kryteria klasyfikacji i struktura nauki. Pojęcie metodologii nauk i metodologii badań społecznych. Metodologiczne podstawy współczesnych nauk społecznych – orientacja poznawcza pozytywistyczna i humanistyczna – badania ilościowe i jakościowe.

2 Etapy badania naukowego w badaniach ilościowych w naukach społecznych. Struktura projektu badawczego w naukach społecznych – przedmiot i cele badań. Istota, rodzaje i właściwości problemów i hipotez badawczych. Procedura formułowania problemów badawczych. Pojęcie i rodzaje zmiennych i wskaźników w naukach społecznych.

3 Badania jakościowe w naukach społecznych - istota, rodzaje, wady i zalety. Metody gromadzenia danych. Sposoby wiązania podejścia ilościowego i jakościowego w naukach społecznych. Triangulacja.

4 Metody, techniki i narzędzia badawcze w naukach społecznych – pojęcie i rodzaje. Charakterystyka wybranych metod badawczych: monografia instytucji, metoda indywidualnych przypadków, sondaż diagnostyczny, obserwacja.

5 Metody statystyczne w naukach społecznych. Podstawowe pojęcia statystyki. Pomiar – istota i właściwości. Rodzaje skal pomiarowych. Prezentacja materiału empirycznego charakteryzującego procesy i zjawiska społeczne. Budowa tabel i wykresów. Opis i interpretacja rozkładu zmiennej: wskaźniki struktury.

6 Podstawowe miary statystyczne zmiennych. Obliczanie i interpretacja niektórych miar rozkładu jednozmiennego, charakteryzujących procesy i zjawiska społeczne: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta, odchylenie standardowe. Analiza i interpretacja miar, formułowanie wniosków dla praktyki.

7 Warsztat naukowy badacza. Wymagania stawiane publikacji naukowej (pracy dyplomowej) – struktura, język, zawartość merytoryczna, strona formalna pracy. Dobór i wykorzystanie źródeł. Przypisy bibliograficzne.

8 Etyka w badaniach naukowych.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne – wykład z elementami dyskusji; metody problemowe; case studies.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny składający się z 4 zadań otwartych, problemowych dotyczących treści prezentowanych na wykładzie (np. 'Dokonaj krytycznej oceny...'; 'Uzasadnij swoje stanowisko...')

Za każde zadanie Studentka/Student może otrzymać maksymalnie 5 pkt. (max. 20 pkt.)

55% punktów (11 pkt.) jest wymagane jako minimum do zaliczenia przedmiotu.

-----

Progi punktowe / procentowe potrzebne do uzyskania odpowiedniej oceny:

- poniżej 55% - ocena - 2.0 ndst,

- na oc. - 3.0 dst --- (55% - 64,9%),

- na oc. - 3.5 dst+ --- (65% - 74,9%),

- na oc. - 4.0 db --- (75% - 81,9%),

- na oc. - 4,5 db+ --- (82% - 88,9%),

- na oc. - 5.0 bdb --- (89% - 100%).

------

Punktacja/oceny:

20.00-18.00- bdb (5.0)

17.75-16.50 - db+ (4.5)

16.25-15.00 - db (4.0)

14.75-13.00 - dst+ (3.5)

12.75-11.00 - dst (3.0)

mniej niż 11.00 - ndst (2.0)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)