Kompetencje międzykulturowe w zarządzaniu [380-MN2-2GKM]
Rok akademicki 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Kompetencje międzykulturowe w zarządzaniu [380-MN2-2GKM] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Joanna Sacharczuk |
Literatura: |
Ambrozewicz- Jacobs J., Tolerancja. Jak uczyć siebie i innych, Kraków 2003. • Białek K., Kawalska A., Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M. (2008), Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski. • Białek K., Kawalska A., Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M. (2008), Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski • Bokszański Z., Stereotypy a kultura, Wydawnictwo Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997. • Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2009. • Casmir, F., Budowanie trzeciej kultury: zmiana paradygmatu komunikacji międzynarodowej i międzykulturowej, w: A. Kapciak, L. Korporowicz i A. Tyszka (red.) Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Instytut Kultury Warszawa1996. • Cialdini, R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka,: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2002. • Czerepaniak-Walczak, M., Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin1995. • E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2003 • Gajek K., Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji – dylematy teorii i praktyki, [w:] „Problemy Zarządzania”, vol. 9, nr 2 (32): 205 – 220 • Gajek K.. Dynamika procesów wielokulturowych w organizacji. Studium przypadku, „Problemy Zarządzania”, nr 3, 2009. • Griffin Emory A., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003. • Grzymała-Moszczyńska M., Treningi kulturowe w biznesie, „Problemy Zarządzania”, nr 3, 2009. • Hall Edward Twitchell, Bezgłośny język, przeł. [z ang.], Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1987. • Hofstede Geert, Hofstede Gert Jan, Minkov Michael, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011. • Jarmrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna, Poznań 2000. • Kłoskowska A., Socjologia kultury, PWN, Warszawa1981. • Magala S. J., Kompetencje międzykulturowe, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 201 • McKay M., Davis MFning., P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001 • Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2003. • O`Sulliwan T., Hartlrey J., Saunders D., Montgomery M., Fiske J., Kluczowe pojęcia w komunikowaniu się i badaniach kulturowych, Astrum, Wrocław 2005. • Olszewska-Dyoniziak Barbara, Społeczeństwo i kultura, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 1994 • Słownik etnologiczny, pod red. nauk. Zofii Staszczak, Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa ; Poznań 1987 • Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016. • Stewart John , Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami; S. R. Covey, Komunikacja synergiczna; W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003. • Uczenie się międzykulturowe. Pakiet szkoleniowy, Rada Europy i Komisja Europejska, listopad 2000 USTAWA z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141, z późn. zm.) http://www.bezuprzedzen.org http://www.unic.un.org.pl/prawa_czlowieka/dok_powszechna_deklaracja.php http://www.wolfpunk.most.org.pl/antyras.htm |
Zakres tematów: |
.Wprowadzenie do kompetencji międzykulturowych w zarządzaniu • Model kultury jako „góry lodowej” • Aspekty zjawiska kultury akcentowane w różnych dyscyplinach humanistycznych • Cechy zjawisk kulturowych • Płaszczyzny zjawisk kulturowych • Komunikacyjne ujęcie kultury (Edwarda Halla) • Wymiary kultur Geerta Hofstede • Behawioralne komponenty kultury Edwarda i Mildred Hallów 2. Kompetencje międzykulturowe • Kompetencja międzykulturowa • Poziomy rozwijania kompetencji • Komu potrzebne są kompetencje międzykulturowe? • Po co rozwijać kompetencje międzykulturowe? • Kształtowanie kompetencji międzykulturowych- na przykładzie projektu realizowanego w więzieniu „Poznając innych poznajemy siebie”- dokument „Kochana nasza klaso” 3. Stymulatory i inhibitory komunikowania się między kulturami • Etnocentryzm, relatywizm kulturowy, • Trzy poziomy danych używanych w konstruowaniu przewidywań, • Niepewność w interakcjach z obcymi - sposoby redukowania niepewności (pasywne, aktywne i interaktywne), • Stereotypy i uprzedzenia, • Trzy wymiary funkcjonowania dyskryminacji, • Słownik pojęć: nageism, ableism , homofobia, ksenofobia, dyskryminacja ze względu na płeć, antysemityzm, romofobia, islamofobia, mowa nienawiści. 4. Bariery na drodze komunikacji, techniki wspomagające proces komunikowania się. Plan: • Bariery komunikacyjne, 3 obszary inhibitorów komunikacji (osądzanie, dawanie rozwiązań, unikanie udziału w troskach drugiego człowieka); stawianie barier – zagrożenia. • Techniki wspomagające proces komunikowania się: parafraza, odzwierciedlanie, potwierdzanie, pytanie (klaryfikacja) i sprawdzanie spostrzeżeń, • Konstruktywna informacja zwrotna. |
Metody dydaktyczne: |
pogadanka, ćwiczenia, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Cały przedmiot: system punktowy • Obecności na ćwiczeniach – każda obecność to 1 punkt, obecności w sumie umożliwiają zdobycie 1x4=4pkt • Nieobecności – każda nieobecność będzie skutkować utratą punktów, nieobecności można zaliczyć na konsultacjach • Aktywności na ćwiczeniach – na wszystkich zajęciach można zdobyć 2 punkty za aktywność, rozumianą jako merytoryczne przygotowanie się do zająć i zabieranie głosu w dyskusji oraz wykonywanie zadań proponowanych w ramach obowiązującego tematu. Aktywności w sumie umożliwiają zdobycie 2x4=8pkt • Punkty dodatkowe – przyznawane według uznania prowadzącego za szczególne osiągnięcia (dodatkowe prace, wysoka aktywność itp.)- jest to dodatkowy bufor punktów do zdobycia za pozytywne wyróżnianie się na zajęciach • Egzamin –test |
Uwagi: |
mendżer oświaty |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.