Filozofia [340-AS1-1FIJ]
Rok akademicki 2021/22
Konwersatorium,
grupa nr 4
Przedmiot: | Filozofia [340-AS1-1FIJ] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Joanna Smakulska |
Literatura: |
- Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii. (Wybrane teksty mają wiele wydań.) - Jerzy Kopania, W poszukiwaniu sensu istnienia, Oficyna wydawnicza "Twoja książka", B-stok 1992. - Leszek Kołakowski, O co nas pytają wielcy filozofowie, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005; seria I, II, III, (frag.) - Filozofia przedsokratejska, Kirk, Raven, Schofield, Wydawnictwo Naukowe PWN oraz AXIS, Warszawa Poznań 1999; - Platon, Obrona Sokratesa (frag.) - Platon, Uczta oraz Państwo (ks. VII) - Arystoteles, Metafizyka (frag. 1028a-1039b, z ks. Z) - Marek Aureliusz, Rozmyślania (frag.) - św. Augustyn, Wyznania (frag.) - św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna (frag. I, 2), (frag. I, 75-76); - M. de Montaigne, Próby (frag.) - R. Descartes, Rozprawa o metodzie (frag.) - J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego (ks. II, rozdz. 1)(frag.) - J.-J. Rousseau, Emil, czyli o wychowaniu (frag.) - I. Kant, Krytyka czystego rozumu (frag.) |
Zakres tematów: |
Poglądy filozofów przedsokratejskich na podstawie fragmentów ich pism; - Sofiści - wędrowni nauczyciele, demokracja ateńska; - Platon, Obrona Sokratesa – Sokrates jako człowiek, obywatel i filozof; - Platon, Uczta oraz Państwo – teoria idei; - Arystoteles, Metafizyka – substancja, etyka złotego środka; - Marek Aureliusz, Rozmyślania – postawa stoicka; - św. Augustyn, Wyznania – kategoria czasu, zło; - św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna – istnienie Boga, człowiek jako złożenie duszy i ciała; - M. de Montaigne – racjonalizm i sceptycyzm okresu renesansu - R. Descartes, Rozprawa o metodzie – rozum, metoda, poznanie według racjonalizmu; - J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego – idee, poznanie; - J.-J. Rousseau, Emil, czyli o wychowaniu; - I. Kant, Krytyka czystego rozumu – "przewrót kopernikański". |
Metody dydaktyczne: |
Konwersatorium. Analiza tekstów filozoficznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza tekstów filozoficznych. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Test podsumowujący. |
Uwagi: |
Grupa nr D |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.