Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Dźwięk i muzyka w filmie 430-KS2-2DMF
Rok akademicki 2021/22
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Dźwięk i muzyka w filmie 430-KS2-2DMF
Zajęcia Rok akademicki 2021/22 (2021) (w trakcie)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
co drugi poniedziałek (parzyste), 8:30 - 10:00
sala B9
Budynek Instytutu Studiów Kuturowych jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań:
2022-01-24 08:30 : 10:00 sala B9
Budynek Instytutu Studiów Kuturowych
2022-01-31 09:15 : 10:00 sala B9
Budynek Instytutu Studiów Kuturowych
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Wojciech Siwak
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Fredericksen Don, Hendrykowska Małgorzata, Hendrykowski Marek, Music and Film, UAM Poznań 2002.

2. Helman Alicja, Rola muzyki w filmie, WAiF, 1975.

3. Helman Alicja, Ostaszewski Jacek, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2008.

4. Kotoński Włodzimierz, Muzyka elektroniczna, PWM Kraków 1989.

5. Lissa Zofia, Estetyka muzyki filmowej, PWM, 1967.

6. Pitrus Andrzej, Helman Alicja, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.

7. Płażewski Jerzy, Język filmu, Warszawa 2008.

8. Yewdall Dawid Lewis, Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, wyd. Wojciech Marzec, 2011. Chion Michel, Audio-Wizja. Dźwięk i obraz w kinie, wyd. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. Balski, Grzegorz. Polscy Kompozytorzy Muzyki Filmowej 1944-1984: Biofilmografie. Krakowskie Wydaw. Akademickie, Kraków 1986.

2. Bord, David; Thompson, Kristin, Film art. Sztuka filmowa, Wyd Wojciech Marzec, 2010. Wiliams Alan, Historyczne i teoretyczne problemy wprowadzenia do kina ścieżki dźwiękowej, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.

3. Helman Alicja, Sonorystyka filmu "Na wylot", „Kino” 1973 nr 9.

4. Hendrykowski Marek, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.

5. Karpa Agata, Sonic Fiction, czyli o współczesnej audiosferze, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.

6. Kofin Ewa, Muzyka telewizyjna, Wyd. RiTV, 1980.

7. Przedpełska-Bieniek Małgorzata, Dźwięk w filmie, wyd. Sonoria, 2009.

8. Żukowska, Izabela, Muzyka Wojciecha Kilara w filmach Andrzeja Wajdy, Opole 2013

Zakres tematów:

1. Historia dźwięku i muzyki w filmie

- film niemy

- film dźwiękowy

2. Złota i srebrna era muzyki filmowej

3. Cechy muzyki filmowej

4. Funkcje muzyki w filmie

- stosunek muzyki do świata przedstawianego

- motywy przewodnie

- sound scoring

- muzyka tytułowa

5. Kompozytorzy muzyki filmowej na świecie

6. Polscy kompozytorzy muzyki filmowej

7. Funkcje dźwięku w filmie.

8. Charakterystyka środków audialnych używanych w języku filmu

- dialogi, postsynchrony

- foley

- sound design

9. Rola narracyjna dźwięku i muzyki w filmie

10. Warstwy ścieżki dźwiękowej

11. Analiza warstwy dźwiękowej filmu

- plan analizy dźwięku w filmie

- narracja obiektywna i subiektywna

12. Przestrzenie fabularne dźwięku i muzyki w filmie

- diegetyczna

- niediegetyczna

- metadiegetyczna

- oniryczna

13. Muzyka transcendentna i immanentna

14. Rytmiczne współgranie dźwięku, muzyki i obrazu w filmie

15. Obszary analizy dźwięku i muzyki w dziełach filmowych

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja, dyskusja, dyskusja online, praca pisemna

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

Obecność na wykładach – 15 x 2 pkt = 30 pkt

Aktywność na wykładach – do 10 pkt

Praca zaliczeniowa analizująca użycie muzyki i dźwięku w filmie - 50 pkt

Praca może omawiać: twórczość wybranego kompozytora muzyki filmowej lub sound designera; wykorzystanie muzyki/dźwięku w konkretnym filmie fabularnym, serialu, animacji, grze komputerowej.

Skala ocen: poniżej 51 pkt - 2; 51-60 pkt – 3; 61-70 pkt - 3,5; 71-80 pkt – 4; 81-90 pkt - 4,5; 91-100 pkt - 5

Uwagi:

Grupa nr 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.