Dźwięk i muzyka w filmie [430-KS2-2DMF]
Rok akademicki 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dźwięk i muzyka w filmie [430-KS2-2DMF] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (parzyste), 8:30 - 10:00
sala B9 Budynek Wydziału Studiów Kuturowych jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Wojciech Siwak |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Fredericksen Don, Hendrykowska Małgorzata, Hendrykowski Marek, Music and Film, UAM Poznań 2002. 2. Helman Alicja, Rola muzyki w filmie, WAiF, 1975. 3. Helman Alicja, Ostaszewski Jacek, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2008. 4. Kotoński Włodzimierz, Muzyka elektroniczna, PWM Kraków 1989. 5. Lissa Zofia, Estetyka muzyki filmowej, PWM, 1967. 6. Pitrus Andrzej, Helman Alicja, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008. 7. Płażewski Jerzy, Język filmu, Warszawa 2008. 8. Yewdall Dawid Lewis, Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, wyd. Wojciech Marzec, 2011. Chion Michel, Audio-Wizja. Dźwięk i obraz w kinie, wyd. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Balski, Grzegorz. Polscy Kompozytorzy Muzyki Filmowej 1944-1984: Biofilmografie. Krakowskie Wydaw. Akademickie, Kraków 1986. 2. Bord, David; Thompson, Kristin, Film art. Sztuka filmowa, Wyd Wojciech Marzec, 2010. Wiliams Alan, Historyczne i teoretyczne problemy wprowadzenia do kina ścieżki dźwiękowej, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44. 3. Helman Alicja, Sonorystyka filmu "Na wylot", „Kino” 1973 nr 9. 4. Hendrykowski Marek, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44. 5. Karpa Agata, Sonic Fiction, czyli o współczesnej audiosferze, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44. 6. Kofin Ewa, Muzyka telewizyjna, Wyd. RiTV, 1980. 7. Przedpełska-Bieniek Małgorzata, Dźwięk w filmie, wyd. Sonoria, 2009. 8. Żukowska, Izabela, Muzyka Wojciecha Kilara w filmach Andrzeja Wajdy, Opole 2013 |
Zakres tematów: |
1. Historia dźwięku i muzyki w filmie - film niemy - film dźwiękowy 2. Złota i srebrna era muzyki filmowej 3. Cechy muzyki filmowej 4. Funkcje muzyki w filmie - stosunek muzyki do świata przedstawianego - motywy przewodnie - sound scoring - muzyka tytułowa 5. Kompozytorzy muzyki filmowej na świecie 6. Polscy kompozytorzy muzyki filmowej 7. Funkcje dźwięku w filmie. 8. Charakterystyka środków audialnych używanych w języku filmu - dialogi, postsynchrony - foley - sound design 9. Rola narracyjna dźwięku i muzyki w filmie 10. Warstwy ścieżki dźwiękowej 11. Analiza warstwy dźwiękowej filmu - plan analizy dźwięku w filmie - narracja obiektywna i subiektywna 12. Przestrzenie fabularne dźwięku i muzyki w filmie - diegetyczna - niediegetyczna - metadiegetyczna - oniryczna 13. Muzyka transcendentna i immanentna 14. Rytmiczne współgranie dźwięku, muzyki i obrazu w filmie 15. Obszary analizy dźwięku i muzyki w dziełach filmowych |
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacja, dyskusja, dyskusja online, praca pisemna |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania Obecność na wykładach – 15 x 2 pkt = 30 pkt Aktywność na wykładach – do 10 pkt Praca zaliczeniowa analizująca użycie muzyki i dźwięku w filmie - 50 pkt Praca może omawiać: twórczość wybranego kompozytora muzyki filmowej lub sound designera; wykorzystanie muzyki/dźwięku w konkretnym filmie fabularnym, serialu, animacji, grze komputerowej. Skala ocen: poniżej 51 pkt - 2; 51-60 pkt – 3; 61-70 pkt - 3,5; 71-80 pkt – 4; 81-90 pkt - 4,5; 91-100 pkt - 5 |
Uwagi: |
Grupa nr 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.